gouden balletjes hebben een lelijke 'huid', hoe kan dit, wat doen?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Noor Kamerbeek
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 18-10-2021, 14:34
Ervaring: Leerling vakopleiding
Contacteer:

gouden balletjes hebben een lelijke 'huid', hoe kan dit, wat doen?

Bericht door Noor Kamerbeek »

Hallo allen,
Ik ben een nieuw lid van Zilvermaan, nadat ik al vele malen jullie site geraadpleegd heb.
Ik volg het volwassen-onderwijs tot goudsmid op de school in Schoonhoven en ben aan het einde van het eerste cursusboek.
Daarin staat een goudopdracht.
N.a.v een ontwerp uit de Romeinse tijd, wilde ik daar een variant van maken: een 'bloem' van balletjes.
Ik heb de volgende procedure gevolgd:
met een bolfrees een mooi rond holletje in een houtskoolblok gemaakt, daar gouden oogjes in gesmolten met als resultaat prachtige ronde balletjes.
Maar, de buitenkant blijkt niet mooi glad te zijn, er zit een soort 'vliesje' omheen van kleine putjes, ze zien er gematteerd uit.
Ik heb de balletjes in de trommel gedaan, dat verbeterde iets qua glans, maar de putjes verdwijnen niet.
Dit gebeurde overigens niet bij de zilveren bolletjes die ik eerst heb gemaakt als proefje.
Volgens mijn vroegere docent zou het aan de structuur van het houtskool kunnen hebben gelegen. Maar dan zouden ook de zilveren bolletjes er zo hebben uitgezien toch?
Mijn huidige docent adviseerde mij om een 'stokje' aan de balletjes te solderen om te kunnen schuren. Maar ik voorzie beschadigingen bij het weghalen daarvan.
Mijn vraag is: wat is hier gebeurd? En, hoe kan ik dit oplossen?
Veel dank voor jullie suggesties.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: gouden balletjes hebben een lelijke 'huid', hoe kan dit, wat doen?

Bericht door Herman »

Hallo Noor
Om te beginnen ik heb geen kennis van het maken van gouden bolletjes ,maar misschien kan ik je een beetje op weg helpen .
Je stelde dat je een proef had gedaan met het maken van zilveren balletjes en die proef was geslaagd .
Er zijn verschillen tussen goud en zilver , oa.smeltpunt Goud 1064 gr C , zilver 961 gr C , bij het afkoelen blijft goud langer vloeibaar dan zilver ;
ergens in je handelen is iets niet goed gegaan .
Om te voorkomen dat het oppervlak van de gouden bolletjes geen putjes en verdere onvolkomingen bevatten zou ik de gemaakte slechte bolletjes los van elkaar op een hobbelige grafieten ondergrond leggen ,goed nat maken met sterke borax oplossing ;
verhitten tot smelten de dan rustig laten afkoelen . Mogelijk hebben ze dan 1 plat kantje maar in die bloem hebben ze ook een onderkant nodig .
gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: gouden balletjes hebben een lelijke 'huid', hoe kan dit, wat doen?

Bericht door Eljas »

Reactie op wat Herman schrijft:

Goud heeft een smeltpunt van 1064 graden C
Zilver heeft een smeltpunt van 961 graden C

14 krt. geelgoud heeft een smelttraject van ca. 840 tot 860 graden C
1e gehalte 820-906 graden C

Het smelten van zuivere elementen gaat anders dan legeringen. Zuiver wordt ineens vloeibaar. Legeringen gaat meer geleidend.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je je vlam al fusfanig beheerst dat je het zilver op exact dezelfde tempetatuur hebt gemaakt als je goud. En was het beide zuiver of gelegerd? Geleidelijk verhitten geeft goed resultaat. Oververhitten kan koken veroorzaken, dus gasbelletjes. Ook kan tijdens afkoelen kristalopbouw plaatsvinden. De grovere stuctuur kan zich uiten in minder glans. Zilver neemt bij 930 graden C extreem veel zuurstof op. Enz. enz.
Je kunt het (gewoon?) keurig glanzend krijgen. Neem een mat bolletje en smelt het rustig opnieuw. Controleer je hitte door dichterbij en iets verder weg te blijven met de vlam. Gaat het oppervlak weer mooi glanzen, trek dan direct je vlam weer weg. Dat werkt echt. Noem het maar vlampolijsten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie