Graveerkogel HBM

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Graveerkogel HBM

Bericht door gerrypardoel »

Hoi leden van het forum,

Heeft iemand ervaring met de graveerkogel van HBM? Ik denk erover hem te kopen. Ik hoorde wel dat iemand hem erg zwaar vindt. Heb gekeken bij Bijou Moderne maar daar zijn de prijzen voor mijn portemonnee erg hoog. U zag ik bij HBM een kogel van € 149,00 voor € 99,00.
Ben benieuwd naar jullie reactie.

Fijne dag ondanks de donkere wolken en de regen!

Hartelijke groeten,
Gerry
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door Erika »

Als je er dagelijks heel veel mee werkt zou ik misschien kijken bij een Jura kogel

Maar wat klemwerk voor zetten en graverne doen de HBM kogels het ook leuk, ik ben er tevreden over
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Erika, ik ga eens kijken naar de Jurakogel
Hartelijke groeten,

Gerry
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door Sinterklaas »

Jura is niet goedkoper dan GRS. Maar ze Jura en GRS zijn wel super fijn. Alles werkt mooi en soepel.

Ik heb Jura en de grote kogel van GRS. Voor vlakke dingen graveren is het klem systeem van GRS prima. Maar als je ringen rondom wil graveren of pave zetten dan is die van Jura echt 10x fijner. En je werkt er sneller door want je hoeft niet constant je werk los te maken en te draaien.

Ik heb 1 keer bij iemand de HBM graveerkogel gezien. Die draaide niet soepel rond. En bewoog een beetje op en neer tijdens het draaien. Duidelijk mindere kwaliteit.
Als je veel met de graveerkogels gaat werken zou ik sparen tot je een goeie kan kopen. Als je het incidenteel gaat gebruiken is het misschien niet erg dat de HBM kogel minder goed werkt.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door gerrypardoel »

Dankjewel Sinterklaasje.
Heb inmiddels toch de HBM gekocht...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door Cees »

Ik heb de HBM kogel en die werkt fijn voor als je je werk niet te veel hoeft te herpositioneren, om er makkelijk aan te werken.

Moet dat wel, dan werk ik liever met een kleiner kogeltje van 2 kg, dit is ook geen jura of grs. Beide doen het voor mij perfect.
Ik heb ook met een kleine grs kogel gewerkt, maar bij niet intensief gebruik merk je weinig tot geen verschil.
Grs kogels zijn slijtvaster, maar daar is het prijsverschil ook naar evenals bij de jura kogels
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door gerrypardoel »

Hoi Cees,
Dank voor je antwoord. Ik heb inmiddels de HBM binnen. Lekker zwaar. Moet er nog mee beginnen te werken. Heb ook protoplast gekocht. Ik ga er vandaag med aan de slag.
Ben blij dat je tevreden bent over de graveerkogel. Ik heb geen idee; en voor mij is het toch een aardig bedrag....

Hartelijke groeten,

Gerry
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Graveerkogel HBM

Bericht door kevindm »

Kort vraagje betreffende de hbm graveerkogel
Er zit een setje klemmetjes bij
Stiftjes etc en ook een viertal grotere metaal staafjes met aan de uiteinden een 90 graden hoek.
Waar kan je deze staven voor gebruiken?
Ze passen niet in gaatjes die in de twee klemblokken van de kogel zijn geboord.

In eerste instantie dacht ik om een grote plaat in te spannen of zoiets.
Plaats reactie