Electroforming?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Electroforming?

Bericht door leinlaan »

Hoi, ik wil mij graag eens storten op electroforming. Ik heb het internet al flink afgespeurd en al heel wat youtube filmpjes bekeken. Heeft iemand tips waar ik de benodigdheden kan kopen, zoals electrolyt, geleidende lak ed.? Ik kan maar heel weinig shops vinden maar misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen? En ik twijfel erg over de labvoeding (is dat inderdaad een 'rectifier'?) en waar deze aan moet voldoen. Zou deze van Conrad geschikt zijn?
https://www.conrad.nl/p/basetech-bt-153 ... 1-x-393647

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Electroforming?

Bericht door Erika »

Bijou moderne

Selvatime (hobbyklok)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Electroforming?

Bericht door leinlaan »

Dank je Erika, dan ga ik bij hobbyklok kijken! Bij Bijou kwam ik er niet helemaal uit. Ik zag alleen electrolyt voor bepaalde modellen en raakte daardoor de draad kwijt.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Electroforming?

Bericht door Erika »

Ik heb gewoon bj bijou zilvergeleidingslak gekocht
Ze hebben ook poeder

Electrolyt heb je niet nodig, dat is voor de waterstofsoldeer wel nodig en voor titanium kleure

Hoevel ervaring heb je met galvano? want lees anders eerst op dit forum en elders meer over dit (ik zal even zoeken ook)

Je hebt nodig een gelijkrichter , anodes (ligt aan welk soort metaal je wilt doen neerslaan welke je nodig hebt) , verguld, verzilver, verkoper (etc) bad. Dus welk metaal wil je gebruiken
(Koperbad als basislaag en dan een edelmetaalbad bijvoorbeeld, voor koperbad heb je koper anodes nodig, voor zilver fijnzilveranodes , voor goudbaden edelstaal en voor rhodium geplatineerde titaan anodes
Zilver of kopergeleidingslak, want je wilt dat een niet geleidend materiaal wel gaat geleiden
Mooiste resultaten zal zijn in baden en niet dmv stift galvano

Pas op met deze techniek , baden zijn vaak niet zo gezond en sommige baden in aanraking met elkaar kan blauwzuurgas geven,
Maar dat zal vooral met goud en rhodium baden zijn ( cyanidische en zuurbaden apart houden)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Electroforming?

Bericht door Erika »

viewtopic.php?t=2749 (en dan de eerste link aanklikken voor goedeinfo over galvaniseren)
viewtopic.php?t=1775 Galvaniseren

en deze is ook fijn https://www.ganoksin.com/article/electr ... p-by-step/
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Electroforming?

Bericht door leinlaan »

Ik heb geen ervaring met galvaniseren maar ik had ook begrepen dat het niet hetzelfde is als electroforming.... (https://insights.vecoprecision.com/elec ... difference) Maar dat zou wel verklaren waarom ik de materialen niet kan vinden. Ik gebruik de verkeerde zoektermen. Is een gelijkrichter is dus iets anders dan een labvoeding?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Electroforming?

Bericht door Erika »

In het nederlands noemen we electroforming ... Galvanoplastiek
het komt er op neer dat je door middel electrolyse een laag metaal aanbrengt.
Alleen dus met galvanoplastiek is dat een dikkere laag dan bijvoorbeeld met vergulden of rhodineren.
Maar het si dus wel galvaniseren

electroly gebruik je bij bijvoorbeeld het kleuren van titanium, dan slaat er geen laag neer op het metaal maar zorg je voor een bepaalde spanning en daardoor oxideert het titanium elke kleur heeft een eigen voltage

Labvoeding is geloof ik vaak op wisselspanning terwijl een gelijkrichter deze wisselspanning tot gelijkstroom converteert .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
leinlaan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 07-11-2019, 17:01
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Electroforming?

Bericht door leinlaan »

Pfff...ik geloof dat ik dan toch maar ga afhaken. Het worden teveel verschillende dingen waar ik geen verstand van heb en die toch wel fout kunnen aflopen (electra en giftige gassen). Hartstikke bedankt voor alle info, Erika!
Plaats reactie