Zuurbad als afwerking

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
vds
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: vrijdag 24-01-2020, 14:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zuurbad als afwerking

Bericht door vds »

Hi!

Wanneer juwelen uit het zuur komen, vind ik de matte 'afwerking' die ze daardoor krijgen mooi, maar ik vraag me af of dit eigenlijk wel meer gedaan wordt of is dat eerder not done?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zuurbad als afwerking

Bericht door Erika »

Je bedoelt het witgekookte van zilver of het doffere van goud ... dit zou je kunnen bereiken door zandstralen met hele fijne korrlel.
Vooral ook omdat het vanuit solderen en afkoken een hele fragiele laag is
maar uiteindelijk zal het matte glanzend worden en al het glanzende mat... een soort draagafwerking
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zuurbad als afwerking

Bericht door Briolet »

Het zal een heel ondiepe mattering zijn die weer vrij snel wegslijt. Nog sneller dan een normale mattering.

Wat ook een mooie matering geeft is een kaliumcyanide bad. De toplaag lost op en de kristalstruktuur van het goud wordt goed zichtbaar. 10 seconden onderdompelen is al genoeg. Ik heb dit soort matteringen zelfs al bij trouwringen gezien.

Dat is ook een mooie mattering, maar ook een die snel weg is.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Zuurbad als afwerking

Bericht door Kraai »

Dit is een levensgevaarlijk middel. Alleen onder zeer veilige omstandigheden mee werken, en als je alle gevaren kent.

Zeker als hobby edelsmid NOOIT doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zuurbad als afwerking

Bericht door Herman »

Ik heb er een jaar lang dagelijks met Kaliumcyanide oplossing gewerkt , het droop soms van mijn vingers , waar ook nog ergens een sigaret zat en nu ben ik 80 .
Een goede raad , je moet dat spul niet drinken .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie