Soldeerbaar?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Soldeerbaar?

Berichtdoor Kom net kijken » dinsdag 07-01-2020, 14:07

Hallootjes,

Ik maak vaak levensboompendants van verzilverd draad (ja, ik ben opgelicht, op de verpakking stond zilverdraad) en stenen. Ik stop er zo een foto bij.
Alleen ontdekten we dat, hoe strak ik de eindjes bij de stam ook om de ring wikkel, ze toch nog wel willen blijven haken aan kleding en dat stoort me.

Daarom vraag ik me af, als ik dit nou van argentum of ander zilver maak, zou ik die eindjes vast kunnen solderen/smelten? En wat zou dat dan doen met de stenen?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken!
Chiara.

A48DDFC6-A9C5-44FD-B581-7291D38517D8.jpeg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1261
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Cees » woensdag 08-01-2020, 12:23

Zolang er geen steentjes opzitten is het te solderen, zodra je steentjes rijgt kan dat niet meer met zilversoldeer dat is te warm voor de meeste steentjes.
Dit geldt zowel voor zilver als voor argentium.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 08-01-2020, 12:43

Ah gesnopen, te hoog smeltpunt. Jammer.

Dank je wel voor je antwoord! :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5895
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Erika » woensdag 08-01-2020, 14:26

De draadjes goed afknippen en afwerken (bij zilver) kan zeker helpen dat je de scherpte wegschuurt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 08-01-2020, 15:09

Even langs een schuurplankje halen voor de laatste wending? Goed idee! Ik knip ze eigenlijk alleen maar. Ga het proberen, maandag staat er weer een op de planning. Dat is nu mijn knutselavond, tot de cursus weer start. :tandpasta:
:thx:

Dat ik daar zelf eigenlijk niet op gekomen ben.. :schaam:
Tja, m'n naam zegt het al: kom net kijken... b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5895
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Erika » woensdag 08-01-2020, 15:28

Knippen met een flush cutter (dan is er een platte snijkant) scheelt dat ook een boel
kijk maar eens goed naar je metalen uiteinden , dan zie je puntige uiteinden

en soms kun je heel moeilijk denken voor simpele dingen.
Beetje uv hars eroverheen zou ook n
og kunnen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 08-01-2020, 16:01

Flush cutter opgezocht, interessant!!!

UV hars? Zou ik daar ook transparante nagellak of dito vernis voor kunnen gebruiken? Dat scheelt me weer nieuwkoop... b;)

Heeeeel erg bedankt maar weer!!!
:thx:
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 109
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Evert J@n » vrijdag 10-01-2020, 16:25

Na vijlen zou ik er een druppel twee-componentenlijm op doen. Suc6
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 119
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Soldeerbaar?

Berichtdoor Kom net kijken » vrijdag 10-01-2020, 20:07

Ook een goede tip, dank je wel! Blijft dat trouwens transparant?
:thx:

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten