witter zilver

Alles over de eigenschappen en de bewerking van (edel-)metalen zoals goud, zilver, titanium, koper, etc.
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

witter zilver

Bericht door gerrypardoel »

Hoi forumleden,
het is misschien een hele domme vraag maar hoe komt het dat er zo'n verschil is in zilver? Ik bedoel dat ik vaak foto's tegenkom van zilveren sieraden die veel 'witter' of lichter eruit zien dan de sieraden die ik maak. Ik vind het lichte zilver mooi maar bij mij ziet het er veel 'staliger' uit. Ik zal een foto bijvoegen.

Ben benieuwd :think:

Hartelijke groet,

Gerry
Bijlagen
2021-05-11 (1).png
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: witter zilver

Bericht door Cees »

Als je sieraad af is en je laat het daarna met je vlam oxideren en kookt het daarna af en je herhaalt dit een aantal keer dan blijft op de toplaag fijn zilver achter.
Als je dit polijst en niet wegslijpt dan krijg je een hogere wittere glans.

Fijnzilver heeft een hogere witheid / glans
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: witter zilver

Bericht door Erika »

Is dit foto van het hele witte of van jou 'stalerige kleur? heb je andere voorbeelden want het kan ook zijn dat je fijnzilver met 835 zilver vergelijkt, of Argentium, of gerhodineerd zilver :)
En bedenk een foto kan ook gemanipuleerd worden, ik gebruik veelal iets om het directe ligt te difussen. Hetgeen betekend dat de op de foto het sieraad veel witter of geler overkomt dat als ik het natuurlijke licht van boven laat komen zonder een diffusing. Dan weet je ook niet wat mensen aan foto bewerkingen hebben gedaan, dus het is nu heel moeilijk zeggen waar het aan ligt
Maar een foto met een a4tje voor het ligt of zonder dat a4tje , geeft ander beeld in kleur

Soms is het ook vergelijkien van wfwerkingen, dus mat zal heel anders overkomen dan glanzend, en daar heb je ook nog tig soorten in.

Cees bedoelt de techniek witkoken , maar dat kunt je niet polijsten dan is die laag al weg, dat moet gebruneerd /getrommeld worden
Witkoken moet je zeker zo'n 6 keer doen, bij goud kun je geelkoken ,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: witter zilver

Bericht door gerrypardoel »

Hoi Erika
dank voor je antwoord. Ik heb inmiddels degene gesproken van wie het werk van de foto is. Zij polijst niet maar gebruikt een koperen borsteltje. Ik zal haar antwoord hier beneden even plaatsen;
Hi Gerry thank you for your compliment. I do use sterling silver however I think the some pieces look more white because it is not polished to mirror shine instead I use a brass brush which gives a softer whiter look. I hope that helps. Good luck with your jewellery making.l
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: witter zilver

Bericht door Sinterklaas »

Volgens mij is de foto gewoon overbelicht waardoor het zilver witter lijkt dan het is.

Let op dat sommige borsteltjes afgeven. Bijvoorbeeld messing borsteltjes geven altijd een gele waas. En staal een wat grijzere waas. Maar met een tandenborstel en ultrasoon krijg je dat er wel af.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: witter zilver

Bericht door gerrypardoel »

Sinterklaas schreef:Volgens mij is de foto gewoon overbelicht waardoor het zilver witter lijkt dan het is.

Let op dat sommige borsteltjes afgeven. Bijvoorbeeld messing borsteltjes geven altijd een gele waas. En staal een wat grijzere waas. Maar met een tandenborstel en ultrasoon krijg je dat er wel af.
Dankjewel Sinterklaasje:

Inderdaad kwam er een waas na gebruik van messingborstel. Dank, ik ga dat proberen.
Hartelijke groet,

Gerry
Plaats reactie