Tips voor productfotografie in je eigen ministudio

Informatie en tips over hoe je je werkstukken zo mooi mogelijk kunt fotograferen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hier nog een mogelijkheid

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

verdorie had je dat niet eerder kunnen laten zien had me 40eurie gescheeld voor studiootje ](*,)
ach je kan natuurlijk ook zeggen: dat je er zelf niet opgekomen bent..
jaaaha :mrgreen:
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Creatief Willem.

En silly: tsja... :roll:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

goed zoeken op dit forum silly..... in 2007 werd deze link geplaatst
http://digital-photography-school.com/h ... light-tent


Er is al een heel topic vol over zelfgemaakte tentjes, bestaande tentjes of koffers zoals ik heb :)


Heb je mss ook tips, ringetje, over instellingen?! RAW, sluitertijden, macro of toch liever van grotere afstand staan en wat meer zoomen enzo?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Ik zou zeggen: werk met een slr en een goed objectief.

In de productfotografie is vaak het product van voor naar achter scherp (grote scherptediepte, f.8 bijv.), denk aan de magazines, maar ik kan een sieraad dat mooi uit de scherpte loopt ook goed waarderen.

Sluitertijd maakt niet uit, want het product loopt niet weg. Wel altijd met statief werken, zeker bij een macrolens!

Persoonlijk hou ik niet van flitsen (tenzij flitslampenset), dan zou je een lichtgevoelig objectief moeten nemen. Of er moet voldoende (dag)licht zijn, maar dat is binnen vaak niet het geval.

Tegen hinderlijke reflecties zou je een polarisatiefilter kunnen gebruiken.

RAW-beelden bevatten de ruwe informatie en kan je goed bewerken, gelet op witbalans e.d. Echter je jpg door Photoshop is ook prima.

Ik prefereer een lichtgevoelige macro-lens tot 100mm. voor dit werk.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wat doe je tegen jezelf terugzien in glimmende oppervlaktes, zeker met een macro lens?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

ringetje schreef:Creatief Willem.

En silly: tsja... :roll:
.....ik heb het niet van mezelf maar als ik wat leuks tegenkom sla ik het even op.
Heb het inmiddels wel uitgeprobeert en het werkt goed.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Erika schreef:wat doe je tegen jezelf terugzien in glimmende oppervlaktes, zeker met een macro lens?
Camera met afstandsbediening.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar met macrolens zit je er dan nog steeds bovenop?!
Dus blijf je de lens dan zien.


en tja mn vak vraagt al zo veel centjes. ik doe het met een bridge camera, zonder ab want die kan niet met ab
Ik gebruik ook geen macro meer voor mn sieraden.

voorbeeldjes:
Afbeelding
Afbeelding

Deze zijn nog met mn oude compact camera gemaakt

Afbeelding

en zo wil ik ze eigenlijk allemaal
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Tsja, sieraden reflecteren erg. Je zal dus goed moeten kijken waar het licht vandaan komt en hoe het reflecteert.

Fotodoos/lichttent maken met laken met spleet waardoor je fotografeert of vanuit een donkere kamer, maar dat moet je wel een flitsset gebruiken. Voor de lampen kan je een laken of kaasdoek hangen. Altijd indirect flitsen en gebruik altijd een omnibounce bij het gebruik van een losse flitser.

Kijk eens naar die eerste foto Erika; daar zit jouw weerspiegeling toch niet in de onderste ring? Dit is een bijzondere ring, de meeste sieraden zullen als de onderste ring op tafel liggen.
De tweede foto is niet dynamisch, omdat je erboven hangt. Zet het product op dezelfde hoogte als je camera. Je kan beter de rammelaar op een helling leggen of laten bungelen, ook leuk, maar zorg dan wel die ie stil hangt. Kijk goed of je je eigen reflectie ziet.

Hoek van inval is hoek van uitval. ;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik doe het tegenwoordig dus niet meer met macro want dan zit je er zo dichtbij dat de hoeken niet meer uitmaken, je glimmende sieraad pakt je alsnog..

Met die twee ringen was het op deze manier neerleggen een probleem, want zakte ik dan kwam ik in de andere ring uit.

De foto's zijn gemaakt in een soort van fototent... , dezelfde tent, alleen andere camera en de laatste niet op macro stand

En met rammelaars vind ik het dus jammer als ik een andere hoek moet nemen, omdat dan de vorm over t algemeen naar mijn zin niet goed uitkomt.
Van bovenaf zie je precies wat de tekening is.
ophangen was walgelijk veel werk en heee het moet wel in 10 minuten gedaan zijn, goudsmeden is belangrijker :)

Ik zet mijn ringen rechtop, dus niet liggen want dat vind ik gewoon niet mooi.

Maar ik denk dat de tijd ervoor (kunnen) nemen toch wel een belangrijk punt is in deze?!


Afbeelding
Ik gebruik dus tegenwoordig geen macrofunctie, maar zoom wat meer in met de speciaal voor sieraden ingestelde knop..

Met macro heb ik echt snel last, zeker met hoogglanzende bollingen, dat ik of mn lens terug zie of dat ik in een yoga knoop moet gaan liggen

Maar een fotograaf gebruikt dus voor sieraden wel die macrofunctie?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ohja de laatste foto is een onbewerkte foto die ik vorige week heb gemaakt op de manier die ik benoem.

ik heb een instelfunctie, die heb ik nu zo ignesteld dat ik er aardig tevree over ben. Heb een studiokoffer alleen zou daar dus van voren iets moeten vogelen...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
ringetje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 16-06-2010, 12:57
Ervaring: Overig

Bericht door ringetje »

Laatste foto is mooi hoor Erika, het zijn niet dezelfde stenen?

En de achtergrond even wit maken. Ringen goed centreren.

Macrofunctie zegt mij niks, ik kan niet omgaan met compacts of hybride-camera's.
Wat gebruik je voor instellingen? En wat voor licht?

Je kan trouwens ook heel goede foto's maken met een goede zoomlens hoor, macro is absoluut geen must.

Die rammelaars zou ik hellend neerleggen, dat is echt mooier. ;)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Erika schreef: en tja mn vak vraagt al zo veel centjes. ik doe het met een bridge camera, zonder ab want die kan niet met ab
de meeste camera's hebben gelukkig wel de beschikking over een zelfontspanner.

ari
Plaats reactie