8 Old School Tips For Better Hand Filing

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

8 Old School Tips For Better Hand Filing

Bericht door ErwinG »

Ben diep onder de indruk van zijn vaardigheid met de vijl.
https://www.youtube.com/watch?v=h4KaiG7CpSQ
Ik ga even in een hoekje zitten met mijn minderwaardigheidscomplex :|
Afbeelding
Gebruikersavatar
JF-Knives
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: maandag 26-05-2014, 18:00
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Omgeving Breda
Contacteer:

Re: 8 Old School Tips For Better Hand Filing

Bericht door JF-Knives »

Ik volg Chris al een poosje en hij maakt zelfs zijn eigen vijlen, echt waanzin wat die man kan maken.

Gr. Joost
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: 8 Old School Tips For Better Hand Filing

Bericht door Herman »

Met interesse heb ik kennis genomen van het filmpje Old school tips en tegelijkertijd
keek ik 66 jaar terug in de tijd .
Ik was toen 12 jaar oud net vanaf de lagere school en ik moest mij om 9 uur melden op de
Philips Bedrijf School voor de opleiding van Chemisch -Technisch vakman .
wij kregen een toespraak een tas vol boeken een overal , een schuifmaat en een kopje koffie ; en om 10,30 stond ik aan een schaaf machine , zo’n ding dat heen en weer gaat .
Iedere morgen om 8 uur moest je aanwezig zijn en om 17 uur mocht je naar huis , zaterdags
‘s morgens ook tot 11,45 ; dwz , wekelijks maakten we 43 uur les en dat 48 weken per jaar en dat 4 jaar lang en NOOIT was er een leraar ziek .
50% van de tijd werd theorie gegeven en de rest was praktijk ,en iedere avond had je minstens 2 uur huis werk .
En wat heeft dat opgeleverd , wel met een vijl konden we op kaliber maten werken , frezen , draaien , schaven , lassen , solderen , ja we konden zelfs koper met koper solderen ; smeden .en dat allemaal binnen de toleranties .( niet goed over doen )
Maar ook konden wij glas -blazen ( glas instrumenten maken ) alles met sterkstroom tot 3 fasen en tevens ook met zwakstroom versterkers en ontvangers maken ; galvaniseren , keramiek , lakspuiten enz
Met 16 jaar studeerden we af als gecertificeerd vak man en gingen we voor 48 uur per week aan de slag , als wat , dat maakte niet uit wij konden alles maken .
En nu ben ik 78 en ik kan nu met wat ik toen geleerd heb met plezier alles maken wat ik en mijn echtgenote en vele vrienden mooi vinden .
Heb ik spijt van die tijd , om 1 zaak wel , ik had een zeer rijke vriend en die bood mij een vlieg zwerf- vakantie van 4 weken aan ergens in Griekenland , maar dat ging niet door want ik had toen dat jaar maar 3 weken vakantie en meer zat er niet in .
Die onvergetelijke OLD SCHOOL .
GR .herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie