Boortjes slijpen

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Boortjes slijpen

Bericht door goldenwonder »

Code: Selecteer alles

http://www.coromant.sandvik.com/sandvik/2531/internet/s003592.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2DPDF*2ATH*2DPDFnl/$file/11Herslijpen.pdf
Hij pakt niet als URL, dus maar even op deze manier. Copy/ paste in je browser voor de PDF.
Gisteren zaten we met 7 goudsmeden ervaringen uit te wisselen in het altijd gezellige Westfriesland. We hadden het oa. over het herslijpen van boortjes. De makkelijkste manier is uit het handje met de hangmoter, of op een keramisch schijfje. En toch wilde ik het meer geperfectioneerd. Had al eens een topic gelezen hierover op het forum, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Nu ben ik in het bezit van een power hone. Mooi apparaat, maar zonder de juiste instellingen doe je daar natuurlijk niet veel mee. Een beetje zoeken met google bracht mij bij de volgende pdf ( vooral de 1e blz) . Top !!! Ik heb de instellingen overgenomen op de support van mijn powerhone, boortje ingespannen, keramische schijf erop en draaien maar. Resultaat....hoogglans geslepen vlakken en een boor.....rete-scherp. Als nieuw. En die boortjes zijn al zo prijzig en breken al zo snel. In de PDF staan nog andere instellingen voor het geval je een dikkere boor zou willen herslijpen. Hoewel bij nog dikkere boren de "vlakke" slijpmethode niet op zal gaan, maar dat is in ons vak toch niet van toepassing. Hoop dat jullie er iets aan hebben.
Afbeelding
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik zal die url eens bekijken Rick, ik heb ook zo'n Dual sharpening fixtuere, bedankt voor de tip.
Overigens, lijkt me reuze gezellig zo met 7 collega's even bij te kletsen en leerzaam natuurlijk anders had ik dit al geweten.
Willem
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
nicole
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 169
Lid geworden op: maandag 10-11-2008, 16:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door nicole »

Waar is zo'n tooltje eventueel te koop?
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Leuk zo'n tool, maar ik heb het nog nooit nodig gehad.

Slijp iedere boor uit de hand tot 0,4 mm.

T?s een handigheidje maar best aan te leren, stukje teorie terug lezen hoe een boor werkt spaanhoek snelheid en materiaal wat je wil boren.

Paar keer oefenen op een wat dikkere boor en je weet hoe het werkt en je kan het daarna zelf ook.

Boor ze en hou ze vooral heel :wink:
Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Handig als je het uit de hand kunt. Tot nu toe is het mij nog niet gelukt.

Ik heb ook het idee dat ik het niet goed doe, maar weet niet wat ik fout doe. Volgens mij staat er ergens op zilvermaan wel een uitleg. Zal die eens opzoeken en opnieuw gaan oefenen.

Ik breek boortjes bij de vleet, (ga zo weer een nieuwe voorraad kopen) heb dus genoeg oefenmateriaal.

Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik doe het ook altijd uit de hand en als je op bepaalde dingen let is het goed te doen.
Er moet een vrijloophoek gecre?rd worden en daartoe moet je het boortje in een bepaalde stand houden.
Als ik tijd krijg zal ik middels tekening en foto dit even toelichten.
Ik denk dat zo'n tooltje alleen voor boortjes slijpen ook te duur is (is voor graveerstekers slijpen) maar als je hem hebt is het slijpwerk veel precieser en dan wel aan te raden.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Ja klopt Willen
Er moet een vrijloophoek gecre?rd worden en daartoe moet je het boortje in een bepaalde stand houden.
IK heb het tekeningetje uit het boek in gedachten voor me, dan is het in ??n keer duidelijk als ik het kan vinden, zal ik het plaatje even op het forum zetten, misschien vind jij het sneller :wink: .

Wat de stekers betreft.....aaaarh daar heb je inderdaad luxe apparaten voor, maar ik moet bekennen dat ik dat ook uit de hand doe.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Uit puur onvrede van m'n handgeslepen stekers maar over gegaan op het sjablonen systeem van de airgraver. helemaal super.

Boortjes doe ik uit de hand met een slijpschijfje. Gaat meestal redelijk tot goed.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ik slijp ook altijd los uit het handje op een arkansassteen, of met een slijpschijfje. Gaat goed, niet altijd 100%. Maar na de discussie zondag wilde ik kijken of het beter kon. En dat is met mijn graveer-tool mogelijk. Als ik een pave heb en moet boren wil ik dat het in ene perfect gaat en niet met een kegelfrees eerst weer moet corrigeren. Plus dat het slijpen nu, op een keramische schijf en diamondspray zo hoogglans gaat. Sunglasses on baby !!! Dit is ook geen tool om zo los te kopen voor het slijpen van boortjes. Was er maar zoiets....Deze is voor graveerstekers en die komen er dan ook 100% perfect vanaf.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lapidee schreef:Uit puur onvrede van m'n handgeslepen stekers maar over gegaan op het sjablonen systeem van de airgraver. helemaal super.
Ruud
Dat is HET systeem, altijd nauwkeurig en ook bij naslijpen opnieuw exact dezelfde stand met mooie parallel heel.

http://www.airgraver.com/sharpening.htm
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb helaas geen powerhome en is wel dure aanschaf om mn boortjes te slijpen.... ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

kijk eens hier debby

een hele verhandeling over boortjes slijpen
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... or+slijpen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

De boortjes die we moeten slijpen zijn vaak kleiner dan 1 mm, dus van 0.5 tot 1 mm. Dan werkt dat het handigst in combinatie met de hangmotor. Ik gebruik hier tegenwoordig de 3M velletjes van bijou voor, art 08135124 voor de grofte middel, maar ze zijn er ook nog fijner. Daar stans ik, of knip je, rondjes uit die ik op een slijp schijfje plak, zo'n schijfje van 21 of 22 mm. de meeste hebben die wel liggen. De diamant slijpschijfjes die je voor een paar centen kunt kopen zijn doorgaans veel te grof voor dit werk, maar icm deze plak vellen helemaal goed. plak eerst het plak schijfje op het andere schijfje en boor dan pas het middengat. :D Hou dan het boortje in de zelfde hoek even tegen het schijfje aan en draai hem vervolgen 180 graden. Je ziet dan snel genoeg of je aan beide zijden even veel hebt weggeslepen. Onder de microscoop is het een fluitje van een cent en zie je precies wat je doet. Je moet dus wel proberen de 2 facetjes even groot te houden, want anders gaat het boortje slingeren. maar dat is logisch. Het is dan even uitvogelen wat de beste hoek is, kijk goed naar hoe een nieuw boortje is geslepen. het is gewoon even een handigheidje en je hebt zo'n boortje in een paar seconden weer op scherpte zodat de krullen je om de oren vliegen.
Echt super nauwkeurig is vaak niet eens noodzakelijk, probeer het boortje even uit en je snap snel genoeg hoe het werkt.
Het slimste is de botte boortjes op te sparen en gewoon een nieuwe pakken als je bezig bent en die botte in een keer allemaal weer even op scherpte brengen en weer terugplaatsen als "nieuw" :D

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

debby schreef:Bedankt voor de heldere uitleg heb het helemaal begrepen Ari !
Graag gedaan Debby, succes.

Als jij nog een methode weet om versleten freesjes weer op scherpte te krijgen. :D

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Staat ergens hier omschreven dat je dat kan doen in een oud toetswter badje.
Wordt het wel kleiner maar wel weer scherp


er was ooit op tv een reklame (hey mike.... ) met vloeistoef dat je vijlen weer scherp maakte. maar ja hmm
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie