Tekening overzetten op koper of zilver

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door Sinterklaas »

Laser is gewoon een papierprinter. Maar dan niet de inkjet maar toner(laser) versie.

zo iets dus:
https://www.coolblue.nl/printers/laserp ... gste-prijs
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

Tot mijn grote verrassing kwam ik deze week bij het opruimen plotseling mijn originele stencil van de vakschool tegen over graveren. Was dat jaren kwijt, maar wist dat het nog ergens was. Ik heb nog veel van de oude vakschool. Dit stuk van 16 pagina's stencil werd uitgedeeld aan de eerste klassers in 1971 in het laatste jaar van de oude Vakschool op het Doelenplein. Ik vermoed dat het stuk gemaakt is door de leraar graveren toen Dick Honig. Het verteld eigenlijk alles over de eerste stappen van het graveren van stekers maken, juiste lengte bepalen, slijpen en het overzetten van tekeningen op het koper of zilver.....

En daar stond de naam van het gele spul dat ik zocht...GUTTEGOM.....en als je daar op zoekt hier op dit forum, vind je hele verhandelingen van 17 jaar geleden over guttegom en waarom dat zo geweldig was/is. Het is de verpoederde vrucht/sap van een boom uit Azië. Het is echter ook giftig en wordt tegenwoordig als een soort synthetische stof gemaakt zonder giftigheid. Rembrandt gebruikte dat al als kleurstof. We kregen vroeger allemaal in de eerste les een beetje spiritus en wat van dit poeder en daar kon je je hele leven mee doen werd er toen gezegd.

Ik heb het bij één leverancier gevonden, waar het rond de 9 euro per ons kost en incl btw en verzenden ben je dan rond de 32 euro kwijt.......maar heb je voor tien levens genoeg.

Voor meer info zoek even op guttegom.....dank allemaal voor het meedenken.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door Herman »

Guttecom , is al lang bekend bij Zilvermaan Zie 2009

Guttegom

Meld dit bericht
Citeer

Berichtdoor radiorobbie » maandag 06-07-2009, 11:59
Hallo allemaal, ik heb dit forum net gevonden echt super voor ons mooie vak!

Gelijk een vraag:
Ik gebruik al 35 jaar guttegom om gravures op te tekenen.
Zo'n 15 jaar geleden heb ik het voor het laatst gekocht bij de plaatselijke drogist.
Jullie begrijpen het al..........t?s op en nergens meer te krijgen.
Wie heeft nog een adres voor een half onsje, daar moet ik tot m'n pensioen volgens mij mee kunnen doen.

Grt. Rob.


Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
thinge
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: woensdag 15-01-2020, 0:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Rotterdam

Re: Tekening overzetten op koper of zilver

Bericht door thinge »

Herman schreef:Guttecom , is al lang bekend bij Zilvermaan Zie 2009

Guttegom

Meld dit bericht
Citeer

Berichtdoor radiorobbie » maandag 06-07-2009, 11:59
Hallo allemaal, ik heb dit forum net gevonden echt super voor ons mooie vak!

Gelijk een vraag:
Ik gebruik al 35 jaar guttegom om gravures op te tekenen.
Zo'n 15 jaar geleden heb ik het voor het laatst gekocht bij de plaatselijke drogist.
Jullie begrijpen het al..........t?s op en nergens meer te krijgen.
Wie heeft nog een adres voor een half onsje, daar moet ik tot m'n pensioen volgens mij mee kunnen doen.

Grt. Rob.


Groeten herman
Precies, dit topic bedoelde ik Herman. Het ging er niet om of het wel of niet bekend was op Zilvermaan, wat is bekend overigens, niemand die reageerde wist het blijkbaar, maar ik wist de naam niet meer. Had ik de naam geweten had ik zelf wel even gezocht hier. Maar door afgelopen week mijn oude vakschool stencils weer te vinden, vond ik ook de naam. Ik ga het zo bestellen en laat hier nog wel wat ervaringen achter na gebruik. Want ik ben nog zo old school soms.....vroeger geleerd, waarom zou dat nu niet meer kunnen dan.......en veel veranderd is er blijkbaar niet in 50 jaar voor sommige aspecten van ons vak.. :)
Plaats reactie