Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door gerrypardoel »

Beste mensen,

Ik wil een zwangerschapsbel maken en heb 4 plaatjes zilver uitgezaagd. Daarna in holank halve bollen proberen te maken. Mijn probleem nu is dat de halve bollen samen geen mooie bol vormen. Als ik de halve vorm in kleiner gat van holank leg, steekt er stukje bovenuit: dieper gaat niet.
Snappen jullie het nog? Ik snap dat je de bolling moet maken door ‘dieper’ te vormen zodat de ronding erin komt, maar dan zit ik dus met uitstekende rand.

Kunnen jullie me advies geven?

Met hartelijke groeten,

Gerry
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door Sinterklaas »

Dat het niet past klopt. Je doet het goed. Je moet aftekenen wat boven de holank uitsteekt. Dat zaag/vijl je weg. Dan hou je een halve bol over.

Je maakt namelijk je werkstuk kleiner dmv de holanken. Dikker gaat het niet worden wel langer. En dat is het materiaal dat uitsteekt.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door @tjuh »

maar de meeste holanken zijn toch niet halfrond? ik denk nl dat hij bedoelt dat hij nu 2 2/3 halve bollen heeft.
wat je iig kan doen is een halve bol iets schuin in de holank leggen zodat nog net de pons erin past en dan de zijwanden van de bol smeden en op die manier doorgaan totdat je 2 echte halve bollen hebt.
houdt er rekening mee dat je ook nog wat van de randen wegschuurt, dus je moet hoger uitkomen dan de hoogte van een halve bol.
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door gerrypardoel »

Beste @tjuh en @sinterklaas,

Dank voor jullie reactie, ik ga het allemaal uitproberen.
Ik heb uiteindelijk een bolpons in werkbank gezet en na gloeien de bol steeds meer halfrond gehamerd.

Met hartelijke groet,

Gerry
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door Evert J@n »

Je geeft aan dat je 4 zilveren plaatjes gemaakt hebt.
In de bollen die ik maak, gebruik ik voor de binnenste twee alpaca. Zo leer je dat in Schoonhoven. Daarmee zou de klank beter worden. En dan met een zilveren massief vierkant rinkeltje erin.
De twee zilveren moeten uiteraard halfrond zijn. Dat betekent netjes uithameren in de holank met telkens de bijpassende pons. Vanuit het midden cirkels draaien, niet in één klap boems. Je bent ff bezig maar krijgt mooi gelijkmatige wanden. Aan het eind komt ie boven de rand uit. Daar kras je hem af, en zaag je hem buiten de lijn. De ander net zo. Dan moeten ze ongeveer gelijk uitkomen en halfrond zijn. Nameten met de schuifmaat. Vervolgens op een vlakke schuurondergrond tot aan de lijn schuren en gelijk passend maken. Blijf checken met de schuifmaat dat je er niet teveel afhaalt. Dan maak je de alpaca halvebollen. Deze moeten zuigend in de zilvere passsen aan de "evenaar", maar wat ondieper zijn. Daar zaag je de klankspleten in en soldeer je elk in zijn zilveren evenknie. Voor de veiligheid en een goed soldeerresultaat een gaatje van 1 mm in éen van de zilveren helften boren aan de "noordpool" , dan kan de lucht tijdens het solderen en dichtvloeien van de naad niet hinderen, en mocht je de zaak toch weer moeten lossolderen dan loop je bij verhitting niet het risico dat ie uit elkaar spat. Dan soldeer je de twee stukken aan elkaar .......waarbij je NIET vergeet het rinkeltje er eerst in te stoppen. Anders is het einde oefening en kun je opnieuw beginnen. Repareren is haast ondoenlijk. Gelukkig is mij dat nog nooit overkomen, maar volgens de juf is er elk jaar wel 1 in de klas die dit overkomt. Let erop dat je na het solderen eerst het gaatje ergens mee dichtstopt (bv. stukje draad) voordat je hem in de afkook (vitriool) doet, omdat er anders zuur in komt dat tzt, er weer uit kan lopen en de kleding verpest. Het gaatje gebruik je om de ophangoog in/aan te solderen. Hiermee verwarm je de bol zo weinig dat dit geen probleem oplevert. Mocht je daarna toch de boel om een of andere reden willen omsmelten, altijd opnieuw eerst een gaatje boren, of, en dat is veel makkelijker, op holle voorwerpen eerst een ferme tik met de hamer geven!
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door gerrypardoel »

Beste Evert-Jan,

Wat een fijne en duidelijke uitleg! Hier kan ik heel goed mee uit de voeten. Ik ben er blij mee.

Hartelijk dank. Ik ga het eens helemaal volgens jouw stappen doen.

Met hartelijke groeten,

Gerry
gerrypardoel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 147
Lid geworden op: dinsdag 20-11-2018, 9:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Re: Bol maken van twee plaatjes zilver 0,9 mm dik

Bericht door gerrypardoel »

Hoi lieve mensen,

Heb van afvalzilver, dus gesmolten, gegoten en gewalst,
DC863E6C-F5B2-4E60-BE71-455213E7B81F.jpeg
dit belletje gemaakt. Met de adviezen van jullie, is dit het resultaat.
Wat was dat moeilijk zeg: dat vormen van de bollen vond ik echt heel lastig: en het solderen van de helften was ook best ingewikkeld en is ook niet helemaal gelukt; is nog zichtbaar. Ik heb ook het zilver te heet gemaakt dus er zitten verkleuringen in.
Ik vond het wel heel leuk om te doen.

Ondanks de rare tijd toch fijne feestdagen toegewenst en nogmaals bedankt voor de hulp!

Met hartelijke groeten,

Gerry

Hartelijke gr
Bijlagen
8635F878-FDAF-4F5F-B629-5B2BD3EC17A4.jpeg
99B5D777-61D3-403E-98ED-64BF954D1A14.jpeg
Plaats reactie