Ervaringen wals zilverwinkel

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
dinges123
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 07-10-2020, 14:07
Ervaring: Overig

Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door dinges123 »

Ik ben op zoek naar een goede combinatiewals, en zie bij zilverwinkel een model van 395 euro staan. Een stuk goedkoper dan de modellen van pepetools bij bijoumoderne.
Heeft iemand ervaringen met deze walsen? Ik vind het moeilijk de kwaliteit te beoordelen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door Herman »

Een goede wals combinatie , ik vindt dat een zeer moeilijk vraag om daar een eenduidig antwoord op te geven .
Ik heb zo'n wals type ,nu 10 jaar voor mij een prima apparaat , maar ik ben een amateur die wel eens wat wil walsen , dan een plaatje dan een draadje ,maar een meer beroeps matig persoon gaat niet iedere keer zijn wals ombouwen ;
althans dat denk ik . Het plaatje is aan een dikte van 2,5 mm gehouden dat geld voor de wals die jij noemt en die bij Bijou voor 169 euro ex ook te koop is , komen uit de zelfde fabriek .
Een nadeel van dit type wals is dat de tandwielen geborcht worden met spieën en daar zit een probleem , die spieën zijn niet nauwkeurig genoeg afgewerkt op maat waardoor de krachten die ontstaan bij het walsen niet nauwkeurig worden overgebracht .Zo ontstaan punt druk plaatsen en bij mij is toen een walsrol gescheurd .
Ik heb zelf het een en ander aan de wals veranderd en goede hulp gehad van Bijou , ik heb nu dus een wals die prima voor mij presteerd ik kan zelfs plaatjes rond walsen door er een dikke en een dunne kant aan te geven , ik kan half ronde draad en ronde draad met profiel walsen ; maar of dit een goede wals combinatie is dat weet ik niet .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door @tjuh »

linkje? bij hbm heb je er al 1 voor 250, goed genoeg voor de hobbiest....oh is zelfs maar 180,-
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -strekwals
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door Erika »

Wat wil je er mee doen, is het voor hobby of voor prof..

Ik heb beide staan, eentje voor kinderworkshops, de goedkope dus. En een flinke dubbele durston
Ik kan met durstond zeker dikker dan 4 mm walsen, dat ga je met die van zilvrwinkel of hbm (of ep van drijfhout of bijou hebben ze in ieder geval in assorti gehad ) redden
Ook zal het metaal, door de rollen vrij smal zijn in diamater, wat meer golven dan een grotere wals


Die van HBM is vergelijkbaar met zilverwinkel model , zitten kleine verschillen als je de specs kijkt, zou ik voor de goedkopere versie gaan of eigenijk nog beter, Marktplaats (zowel de goudsmid marktplaats en andere goudsmeed facebookgroepen als marktplaats ) in de gaten houden voor mooie tweedehands model van Durston of Cavalin
Komen vaak ook rond die 250/400 euro langs en heb je wel goede kwaliteit.
Moet je wel goed op de rollen letten , dat deze niet te verroest zijn

Mijn stagair had goede deal met een cavalin voor 150 euro, was ergens iets afgebroken, bleek zo makkelijk te fixen was nog geen kwartier werk :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door Herman »

Hay dinges123
Ik kreeg een vraag van iemand die wilde weten wat ik met rond walsen bedoelde .
Wel het is met dit soort demontabele walsen heel gemakkelijk de wals rollen zodanig te monteren dat de boven wals aan een kant meer ruimte heeft dan de andere kant tov. de onder wals , de boven wals staat dus scheef .
Bij het walsen van een plaatje komt dan meer druk op de kleinste opening waardoor het plaatje krom uit de wals komt .
Deze werk wijze kan grote voordelen hebben als je bv. vleugels wilt maken , zo als de foto laat zien .
IMG_1010 cor2 kl.jpg
.
Ik wil hiermee aangeven dat deze vrij simpele wals toch ook zo zijn voordelen heeft , dwz ook dit voordeel heeft zijn nadeel , het vraagt extra aandacht om de wals rollen goed evenwijdig aan elkaar terug te monteren , ik gebruik daarvoor een ouderwets contactpunten set welke ik vroeger gebruikte voor mijn auto af te stellen .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door Kraai »

"vraagt extra aandacht om de wals rollen goed evenwijdig aan elkaar terug te monteren , ik gebruik daarvoor een ouderwets contactpunten set welke ik vroeger gebruikte voor mijn auto af te stellen"


Nog sneller gaat het als je de rollen beide zo dicht mogelijk op elkaar zet, dan even draaien en als het goed is zie je geen ruimte.
Anders moet die kant waar licht doorheen komt nog lager.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen wals zilverwinkel

Bericht door Herman »

Vanaf het begin van het wals gebruik ,deze werkwijze gevolgd , maar ik was daar niet tevreden over .
Het evenwijdig afstellen van de rollen moet voor mij zo nauwkeurig verlopen dat een plaatje dat recht de wals in gaat ook recht uit de wals komt , bij een klein verschil tussen de rollen zie je al dat het plaatje niet recht uit de wals komt en dat
wil ik niet .
Dus gebruik ik een voeler en dat gaat uitstekend en naar mijn gevoel ook snel genoeg voor mij .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie