Oorbelhaakjes

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Ilke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vrijdag 27-05-2011, 19:47
Ervaring: Leerling vakopleiding

Oorbelhaakjes

Bericht door Ilke »

Hallo allemaal!


Ik ben geboeid door het mechanisme van deze oorbellen:

Afbeelding
en een vereenvoudigde versie hier:
https://egetal.com.au/store/earrings/ka ... gs-medium/


Waarschijnlijk heeft dit oorbelsysteem een typische naam die ik niet ken als beginneling, dus ik schakel graag jullie hulp in...

Kan je dit ergens 'kant en klaar' bij een groothandel kopen? Bij Bijou lijk ik niks te vinden.
Of kan je het zelf maken? De tweede versie vind ik nogal simplistisch, maar een variant tussenin is misschien mogelijk? Kan het in zilver, of is zilver te plooibaar hiervoor?


Alvast bedankt!
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Oorbelhaakjes

Bericht door jokekuiper »

Hoi Ilke,

Ik heb ooit een paar oorbellen gemaakt met dit mechanisme. Ik vond het een leuke uitdaging om de oorbellen te maken, hoewel het zakelijk gezien niet erg lonend is, want het is erg arbeidsintensief. Aan het ene uiteinde maak je een scharnierende steker. Ik heb hiervoor eerst een gaatje in het uiteinde van de oorbellen geboord. Daarna heb ik het vierkantdraad waarvan de oorbel gemaakt is een stuk uit gevijld, zodat er een inkeping ontstaat. Dan een stukje draad door de gaatjes steken waar omheen je de steker, waaraan je een oogje buigt, eerst schuift. Vervolgens heel voorzichtig de uiteinden vastsolderen. Op het andere uiteinde heb ik van platgewalst draad kleine ‘u-vormen’ (zie de foto’s) gemaakt, die je zó moet buigen dat de steker er in klikt.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

Groetjes,

Joke
Bijlagen
03010A (Kopie), ingezoomd.jpg
03010C (Kopie).JPG
Ilke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vrijdag 27-05-2011, 19:47
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Oorbelhaakjes

Bericht door Ilke »

Dag Joke,

Hartelijk bedankt voor je reactie en de foto's. Ik probeer het uit!

Groetjes,
Ilke
Plaats reactie