gat in boomstam voor aambeeld

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

gat in boomstam voor aambeeld

Berichtdoor Stéfan » vrijdag 08-07-2016, 16:32

hallo,

ik vroeg mij af heeft iemand misschien een tip over hoe je een gat in een stuk boomstam kan maken voor een aambeeld?

namelijk naar een tip die ik ook hier kreeg ben ik gaan vragen bij mijn oudoom ( die in de sloop werkt ) of hij misschien een stuk materiaal had liggen voor een aambeeld, mij leek een stuk H-profiel wel een mooie vorm, en hij heeft er een heel mooi aambeeldje van gemaakt.

En toen ik hem kwam ophalen zei hij dat hij 'ergens achter' ook nog een tas had gevonden, en ik dacht aan een vlaktas, maar het is dus gewoon een stiftaambeeld, zodat je hem in een boomstam kan steken. Hij is wat veroest en hij heeft wat kleine putjes maar dat maakt mij niet uit.

ik heb nu 2 stukken boomstam staan hier, de een heb ik gekocht bij een houtzagerij, en de ander vond ik in een container waar ik langsliep vlak nadat ik de gekochte boomstam thuis had gezet b;) .

maar nu vroeg ik mij af, heeft iemand een tip over hoe ik dat gat kan maken?

en welk van de 2 boomstammen kan ik het best gebruiken voor het stiftaambeeld? de ene boomstam heeft een diameter van 25 cm ongeveer, en de andere is ongeveer 1,5 keer zo breed. nu lijkt die brede de veiligste optie, maar die is een halve meter hoog. en die smallere is nog een stukje hoger. wat ik mij afvraag, zou die smallere geschikt zijn voor dit aambeeld?

alvast heel erg bedankt
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: gat in boomstam voor aambeeld

Berichtdoor peterspanje » vrijdag 08-07-2016, 17:01

Een paar beitels, hamer en een zaag en je kan aan de slag, het maakt het ook allemaal nog makkelijker als je wat van die goedkope speed hout boren koopt, gewoon flink wat gaten boren en uithakken, wel zorgen dat je het te krap uithakt, anders valt je aanbeeld om de haverklap op je tenen 8)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4149
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: gat in boomstam voor aambeeld

Berichtdoor Willem Parel » zaterdag 09-07-2016, 21:36

Hout goed laten drogen, ik had ook een verse boomstam, legde mijn tas er een paar dagen of iets langer op zijn kop op de stam.
Was een mooie gladde tas,daarna geweldig verroest met diepe putten.
Ik heb een eikenstam, daar zit dus looizuur in die het kwaad heeft aangericht, maar ik zou ook een andere houtsoort eerst goed laten drogen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 551
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: gat in boomstam voor aambeeld

Berichtdoor smidje » maandag 11-07-2016, 20:57

Ik heb met een speedboor een gat geboord en daarna wat vierkant ophakken met de beitel en als laatste met gepast geweld de tas in de boom slaan en er weer uit halen door tegen de zijkant te slaan.
"Quality is a habit not an act"

Advertentie

Terug naar “Vormen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten