Gravure vingerafdruk

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Gravure vingerafdruk

Bericht door Nanou »

Hallo,

Ik vroeg mij af wat het verschil is tussen een diamantgravure van een vingerafdruk laten doen op zilver door een graveur enerzijds en een vingerafdruk in was nemen en dan te laten gieten? De diamantgravure is veel duurder, maar is dit dan ook kwalitatiever, duurzamer?
Wat zouden jullie aanraden voor een ring?
Hoe gaan jullie te werk voor afdrukken in was?

Bijkomende vraag: lukt een vingerafdruk al goed van kinderen? (3j) Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Erika »

Ik ken ze niet als diamantgravure. Mss heb je daar een linkje van?
Wel als een gestoken gravure . Met burijnen uitgestoken.
En de andere manier is dan laseren
of wasmodel en gieten


ligt denk ook aan budget van de klant, waar het in moet komen, hoe moet het uiterlijk zijn.
Was model is lang niet zo strak als een gravure.
En de een zal de laser mooier vinden en een ander zal voor de gestoken versie gaan...
De diamantgravure zou ik niet kunnen vergelijken nog
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Briolet »

Bij een gestoken versie vraag ik me altijd af of de afdruk dan wel klopt. oftewel, wordt er geen lijntje vergeten of ligt een vertakking net iets verder weg? Een lasergravure kan net zo scherp zijn als een gestoken gravure, mits je afdruk scherp genoeg is.
Bij gieten wordt het reliëf maximaal dat van de vinger zelf.

Peutervingers zullen niet beter worden. Als er geen reliëf op de vingertopjes zit, krijg je er ook geen vingerafdruk van. Dan kun je hooguit de afdruk met de hand steken. Of met de hand natekenen en daarvan een lasergravure laten maken.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Abo »

Bij een gestoken gravure klopt de diepte niet in verhouding met de dikte, het komt niet natuurlijk over.
Een graveur kan nooit zijn steek eindigen zoals een vingerafdruk eindigt.

Laseren weet ik niet maar ik denk wel dat die heel exact en vergelijkbaar is met een normale vingerafdruk.

Een diamantgravure is weer hetzelfde als een steek met een burijn naar mijn mening, niet echt natuurgetrouw.

Wat ook nog kan is een afruk op papier en die om te zetten met peel & print.
Dan etsen en klaar.

Afdruk in was is eigenlijk vrij eenvoudig indien de was niet te hard is.
Was zachter maken kan door er bijenwas of boenwas toe te voegen totdat je de goede consistentie hebt.
Harder maken door er stearine of paraffine aan toe te voegen.

Haal het niet in je hoofd om was op een vinger te laten druppen, erg pijnlijk voor kind en volwassene.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Nanou »

Bedankt. Ik zal de vingerafdruk in was eerst eens uitproberen bij mijn zoontje om te kijken of het duidelijk genoeg is.
Natuurlijk geen hete was op de vingers :-) Ik druppel hete was en laat het dan een beetje afkoelen voordat iemand zijn vingers erin steekt.

Maar wat ik wilde weten was ook: is een gelaserde vingerafdruk, naast het feit dat hij strak en clean is, ook duurzamer dan een vingerafdruk in was? Qua slijtage. Want een ring daar bots je toch veel mee enzo.

Hoe gaan jullie dan te werk om een vingerafdruk in was op een ring te zetten? Eerst de ring volledig in was maken, dan hete was erop druppelen en vingerafdruk nemen? Dat lijkt mij riskant. Of vingerafdruk apart nemen in was, laten gieten en dan op zilveren ring solderen? Of nog op een andere manier, dat het toch mooi kan afgewerkt worden?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Abo »

Het voordeel van een foto te maken is dat je die foto als back-up hebt.
Een was gebruik je eenmaal en dan is hij weg OF(!!) je neemt er een duplicaat van door hem in silicone te gieten, dan kan je verschillende afdrukken maken.
In dit geval zou ik wel het originele exemplaar houden en de duplicaten gebruiken.
In rubber gaat het niet omdat dit moet vulkaniseren waardoor druk en hitte gebruikt wordt.

Wat ook nog kan is een model laten laseren (op metaal uiteraard) en van dit model in silicone of rubber een kopij maken.

Hoelang het gaat houden hangt af van het:
1) gebruikte materiaal natuurlijk. Het kan van zilver, goud, palladium, platina of een legering van deze metalen enz. gemaakt worden waar het ene metaal al sterker(harder) is dan het andere.
Laat je beraden over de Vickers hardheid van het materiaal.

2) in welke omstandigheden de persoon het draagt.
In die zin gaat het een lang leven leiden als hangertje maar als ring is het een korter bestaan beschoren.
Als die persoon nog eens zwaar handenarbeid voltooid zal het nog vlugger slijten.

Hoe je te werk gaat hangt af van het ontwerp of beter hoe groot het is.
Dat kan zowat in alle richtingen gaan die je opnoemt.
Het opzetten in was en (gieten of laten gieten) lijkt me de beste oplossing.
Het ontwerp en hoe het gedragen wordt speelt hierin een grote rol.

Misschien hebben andere leden nog meer ideeën.

Succes!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Briolet »

Dit is een stukje van een ge-laserde vingerafdruk in zilver. Bij was kunje nooit dieper gaan dan het natuurlijke reliëf.
Afdruk.jpg
Afdruk.jpg (131.5 KiB) 6313 keer bekeken
Bij laseren kun je dieper gaan dan het echte reliëf, zoals de foto laat zien, dus zal het slijtvaster zijn. De precieze diepte zal afhangen hoe lang men bereid is om de laser aan te laten staan.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gravure vingerafdruk

Bericht door Abo »

"Dit is een stukje van een ge-laserde vingerafdruk in zilver. Bij was kunje nooit dieper gaan dan het natuurlijke reliëf. "
Daar heb je gelijk in, 100% zelfs!

"Bij laseren kun je dieper gaan dan het echte reliëf, zoals de foto laat zien, dus zal het slijtvaster zijn."
Nee, dat is niet juist. Slijtvastheid heeft niks te maken met de diepte maar met het gebruikte materiaal.
Als het dieper is zal het langer zichtbaar blijven maar niet slijtvaster worden.
Om het nog scherper te stellen zou ik zelfs durven beweren dat het materiaal zachter wordt vermits het een stevige hitte is die het metaal verdampt!


"De precieze diepte zal afhangen hoe lang men bereid is om de laser aan te laten staan."
De precieze diepte kan men programmeren. Heb hier een demo gezien van een laser die glad en zonder veel omhaal heel keurig door het metaal snijdt.... en heel snel zelfs.
De oudere modellen hebben er moeite mee maar na wat ik gezien heb is dat peanuts voor nieuwe uitvoeringen.
Ik dacht dat Erika dat berichtje geplaatst had maar ik durf er niet op te zweren.
Plaats reactie