graveerstekers voor handgraveren

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Flyer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 24-11-2015, 10:54
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

graveerstekers voor handgraveren

Bericht door Flyer »

Wie kan mij vertellen waar ik voor een redelijke prijs goede graveerstekers kan bestellen voor het maken van vlakke gravures. (ruit of carréstekers 70 graden iets gebogen)?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door Abo »

Als je een handelaar bent speel ik nu in op de kaarten van Willem b;)
Die dingen vind je bij Alma.

Mocht je geen handelaar zijn dan bij BM.
Nog een andere keuze is deze:
http://www.zujeddeloh.de/produkte/golds ... -_540.html

Kijk maar wat het beste past voor je.
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door John Gommans »

Doe deze, http://www.ebay.de/itm/291183738721?_tr ... EBIDX%3AIT, in ieder geval niet.
Lijkt heel leuk maar de kwaliteit val nogal tegen.

Hoe ik dat weet? Ik heb ze zelf gekocht, dacht een koopje te hebben maar je kan er eigenlijk weinig mee.

John
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door radiorobbie »

Hoezo is het pisbakken staal wat niet te harden is? Alleen de handvatjes zijn de prijs al waard.
Homo sapiens non urinat in ventum
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door John Gommans »

Het metaal is heel dun. Ze zijn slecht geslepen ( bij het slijpen brak de punt van 1 van de stekers ).
Alle stekers zitten ongeveer 90 graden verkeerd in de handvatten.

En wat betreft
Alleen de handvatjes zijn de prijs al waard
, bij BM heb je al A kwaliteit handvatten voor 1,20 ex. Reken maar uit.

Groeten

John
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door Willem Parel »

John, allereerst, ik hou van graveren, maar ik graveer zelf met een zgn. "Powergraver" d.w.z. een luchtdukondersteunde graveersteker.
Vandaar dat ik je nu naar mijn vermogen advies geef vanuit de visie van graveren zonder luchtdrukondersteuning, mijn advies is dan, koop gewoon een paar goede stekers, zo duur zijn die niet en de heftjes heb je al :P
Als je namelijk slechte stekers koopt dan weet je namelijk, als het niet helemaal goed gaat, nooit of het aan je steker of aan je slijpen ligt.
En dat laatste is van beslissend belang als je goed wilt gaan graveren, met het (goed) slijpen van je steker valt en staat namelijk je performance.
En als je dus goede kwaliteit stekers hebt dan kun je dat afstrepen als het niet lukt, dan weet je dat het aan je slijpen of aan je techniek moet liggen.......en beide moet je leren...
En ik zal je meteen bekennen dat ik het uit de hand slijpen van stekers ook minder beheers, maaaaar, ik heb ooit een cursus graveren in Ahlen ( Duitsland) gevolgd :cool: en daar heb ik toch het één en ander opgestoken ( misschien een idee voor jou??? )
Wat ik daar geleerd heb zijn de grondbeginselen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik, doordat ik al zeer lange tijd mij georiënteerd had op internet en dan in het bijzonder de fora van Steve Lindsay en Sam Alfano (links volgen) eigenlijk meer wist dan de leerraar...
Dat klinkt opschepperig maar zo ben ik niet en zo is dat niet bedoeld, het is meer om objectieve inlichtingen te geven.
Wat ik daar dus geleerd heb is het basis slijpen van stekers.
Dus allereerst als je een steker wilt slijpen moet je een soort "clearance of lift" creëren door de baan van de steker over een bepaalde lengte aan te slijpen.
Dit is om ruimte te maken voor je hand om de steker te sturen boven je voorwerp (anders zit je hand pal tegen je plaat aan)
Als je deze clearance geslepen hebt dan slijp je je (englisch,face) stekerhoek en dit is zo'n 45 graden, bij hard materiaal 55 graden.
Bij het handsteken wordt heel vaak geen heel geslepen maar dit is toch wel een belangrijk facet (what's in a name).
De heel of hiel is een heel klein facetje welke je aan de onderkant van je steker slijpt (ongeveer 15 graden) om te voorkomen dat je steker het materiaal induikt, met deze hiel zal de steker gemakkelijker gelijkmatiger door je materiaal te manouvreren zijn.
Ik hoop dat je het nog snapt, maar ik ben bereid het toe te lichten waar eventueel nodig, ik hoop dat je er iets aan hebt aan deze brei, maar neem van mij aan dat als je wilt leren graveren dat het een lange weg is en dat je zeer veel leerstof moet absorberen voordat je enig resultaat boekt, geduld en doorzettingsvermogen zijn hierbij de sleutelwoorden.
Ik wens je heel veel succes toe!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door Willem Parel »

Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door Abo »

Idd Willem, het is een lange weg.
Ik ben er al effe mee bezig het mezelf aan te leren maar boek weinig vooruitgang.
De theorie ken ik wel, zelfs op mijn duimpje maar dat doet het hem niet.
Het verschil tussen een goede graveerder is dat de ene mooie lijnen met diepgang en structuur kan steken en de andere meer krast dan graveert.
Een derde type bestaat er niet..... helaas.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door peterspanje »

http://youtu.be/EL56BVCCtoY

Je eigen graveerstekers maken uit beton nagels, het is dat ik al graveerstekers heb, anders zou ik het zeker proberen, misschien iets voor een starter 8) !
John Gommans
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 138
Lid geworden op: woensdag 27-10-2010, 11:42
Ervaring: Overig
Woonplaats: Oudeschild

Re: graveerstekers voor handgraveren

Bericht door John Gommans »

Hallo Willem,

Blijkbaar krijg ik geen mail meer binnen als er gereageerd wordt op een onderwerp waar ik ook op gereageerd heb. Vandaar deze late reactie.
Bedankt voor alle informatie! hier kan ik zeker wat mee.

Groeten

John
Plaats reactie