UItgloeien goud

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Emiel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 06-08-2015, 23:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

UItgloeien goud

Bericht door Emiel »

Ik zou een ring willen maken uit goud.
Nu heb ik ronde draad van 2.5mm dikte. Voor het vormen van de ring wil ik het uitgloeien zodat ik het makkelijk kan rond maken.
Ik probeer dit, maar ik het goud blijft hard. Het is de eerste keer dat ik met goud werk en ik behandel het eigenlijk zoals ik zilver behandel. Ik zet er de vlam op tot het metaal een rode kleur krijgt, nadien doe ik het in water om af te koelen en daarna in de vitrex.
Kan iemand me raad geven? Waarop moet ik letten of wat doe ik mogelijks verkeerd?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Goud is wel wat lastiger te buigen dan zilver. Zoals ik het lees gloei je goed en zou het normaal buigbaar moeten zijn. Maar een draad van 2.5 mm rond is toch wel merkbaar zwaarder buigen dan zilver. Of je hebt gerecycled goud gebruikt dat hard is geworden....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Emiel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: donderdag 06-08-2015, 23:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Bericht door Emiel »

bedankt voor de reactie.
Het is nieuw goud.
Maar is het normaal dat ik zelf met de tang er amper beweging in krijg?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Dat ligt eraan hoe je buigt. Een beetje lastig om dit te beschrijven maar wanneer je de draad kort bij de tang vasthoud en dan probeert te buigen gaat het niet. Ik leer aan om eerst het ene eindstuk van de draad en dan het andere eindstuk te buigen. Door de draad zo ver mogelijk weg van de tang te pakken en dan te buigen creeer je een "lange arm". Net als bij een wip in een speeltuin en het principe van de werking van een nijptang, koevoet enz. Er is een mooie formule voor. F1 X A1 = F2 x A2 .
F = kracht, A = arm.
Ronde gouddraad van 2,5 mm is vrij dik om te buigen maar of je goud te hard is zou ik zo niet kunnen zeggen. Misschien is er een forumlid die bij je in de buurt woont en het zou willen checken...
Soms kun je horen of het hard is. Door het om een massieve stalen onderkant te laten vallen. Gegloeid goud klinkt dof en hard goud heeft een klinkend geluid. Vandaar het gezegde .... met klinkende munt ......... Munten werden vroeger op metalen onderplaten gelegd (gegooid) zodat ze aan de klank konden horen of het geslagen munten waren of niet. Nepgeld klonk dan doffer....

Verder is er nog een huis tuin en keukentrukje. (hardheidmeting)

Neem een automatische centerpons. Dat is zo'n centerpons die een keer klikt wanneer je de punt op het metaal zet en de houder naar beneden druk. Maak van de punt tot een bolletje. Druk de punt dan op het oppervlak van een stuk gegloeid goud dat zeker goed is en de zelfde vorm heeft als het andere te testen goud. Doe dit enkele keren. Het zelfde met het tweede stuk goud waar je twijfels over hebt. Kijk met een loep of je verschil van diameter zit van de afdrukken...

Dit zelfde kun je doen wanneer je zelf de draad maakt. Doe zo'n meten wanneer de draad nog trekhard is en dan na het gloeien.

Bij veel vijlervaring kun je ook verschil voelen tijdens het vijlen van de draad......
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Na het gloeien meteen aflessen in brandspiritus wil ook wel een gunstige invloed hebben.
Je zult merken dat het veel minder snel afkoelt dan in water, het duurt vaak enkele seconden eer je begint te merken dat het af gaat koelen, dit traject is niet zo abrubt en heeft denk ik invloed op de moleculenstructuur na het gloeien.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik blus eigenlijk altijd in water.
Bij spiritus ben ik altijd bang dat het vlam vat. Is dat een misvatting van mij?

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dan doe je water bij de spiritus.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Precious Art schreef:Ik blus eigenlijk altijd in water.
Bij spiritus ben ik altijd bang dat het vlam vat. Is dat een misvatting van mij?

Groetjes
Precious
Als je het maar snel onderdompeld vat het geen vlam, maar om helemaal geen risico te hebben kun je het ook beter in een afsluitbare container hebben ( weckfles met deksel bv. ) mocht het dan vlam vatten (wat het bij mij nog nooit heeft gedaan) dan leg je even het deksel er op.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Het is eigenlijk zo. Je gloeit je goud en stopt het onder de spiritus en houd het onder de spiritus. Eerst hoor je een sissend geluid. Dit is de eerste afkoeling. Er ontstaat een gasbel van spiritusdamp om het goud. In deze fase werkt de spiritus iets reducerend en door de constante hoge temp. rekristaliseerd het op een gewenste manier. Hierna sist het nog een keer en is het afgekoeld. Een bijkomend voordeel is dat je het nat kunt walsen. Immers de spiritus vervliegd en veroorzaakt geen roest op gereedschap. In het vak wordt deze methode in twijfel getrokken. Maar het kan geen kwaat. Ik heb het jarenlang zo gedaan maar de laatste 5 - 6 jaar niet meer. Ik merk geen verschil....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: UItgloeien goud

Bericht door Abo »

Spiritus doet het wel maar methanol is beter. Voor de prijs hoef je het niet te doen. Bij spiritus zit er buiten alcohol (ethanol) nog andere stoffen in zoals aceton en geurstof. In methanol is er enkel water toegevoegd. Het kan best zijn dat je het nat kunt rollen maar ik zou het toch niet aanraden. Zowel ethanol, methanol als aceton (en zeker deze laatste) hebben een ontvettende functie. Ik heb toch liever rollen met een dun laagje vet erop dan gewoon blank staal en zeker als je een duurder model hebt. Eigenlijk komt het erop neer dat je een vloeistof hebt op basis van alcohol dat ligt tussen de 70° to 80° procent dat de beste conditie levert voor de afkoeling van geel goud. Bij zilver is dat niet zo critis en bij koper helemaal niet. Er is wel een verschil tussen het koelen van rood goud, wit goud, roos goud en geel goud om van groen , purperen blauw goud te zwijgen. Wat ik wil zeggen is dat geel goud niet zomaar geel goud is maar dat er verschillende samenstellingen bestaan in de verhouding van de legeringen. Dat op zich laat je jouw goud dan anders afkoelen dan iemand anders zijn goud waar meer of minder koper, meer of minder zilver bevat. Als het een gekochte legering is zitten er meestal nog anti-oxidanten in zoals silicium bijvoorbeeld. Een vergelijking met iemand zijn goud en het jouwe is dan niet meer zo evident. Of ik met deze bijdrage wat nuttigs doe weet ik niet maar vergelijken met iemand zijn gebruikt metaal is niet altijd een oplossing en het is zeker niet de bedoeling hier de wijsneus uit te hangen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: UItgloeien goud

Bericht door Abo »

..... en daarmee bedoel ik dat ik de wijsneus niet wil voorstellen, voor alle duidelijkheid b;)
Plaats reactie