GRS metaal vormer.

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

GRS metaal vormer.

Bericht door Precious Art »

Hoi, hoi,

Hebben jullie ook allemaal de folder van GRS van Bijou Moderne binnen gekregen. (paar weken geleden)
Ik heb hem al een tijdje liggen. En al ben ik geen graveur, ben wel ge?nteresseerd in de GRS metaal vormer (blz22, artnr 004-725)

Helaas heeft Bijou hem niet in de showroom staan en als je hem besteld moet je hem afnemen (rond ? 300,00)
Nu vroeg ik me dus af of een van jullie deze heeft en wat de ervaringen er mee zijn.
Is dit een kwaliteits apparaat, Werk het prettig enz.

Hij staat namelijk op mijn verlanglijstje maar voor dat geld wil ik hem toch eerst zien, vandaar deze vragen.

Groetjes,
Precious.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb hem en hoewel ik er nog niet heel veel mee gebogen heb kan ik zeggen dat de meeste gebruikers er tevreden over zijn ( lees ik op de graveursfora).
Het enige probleem waar je tegenaan loopt ( ook mijn ervaring) is dat als je de bolle vorm gebruikt dat de banden langs de randen gaan plooien.
Maar door meer ervaring en en een gerichte aanpak is dat te voorkomen.
Allereerst is het aan te bevelen je armbanden met tape te beschermen en dan het buigen niet te fors in te zetten.
Beetje bij beetje buigen en steeds maar heen en weer.
Wat ik zelf gedaan heb is de armband op een gegeven moment als het ware op zijn kant te leggen opdat je de randjes dan goed aan kunt knijpen en dan gaan de plooitjes er wel uit.
De onderste vorm is steeds weer opnieuw af te vormen als er beschadigingen in komen, je kunt dan het metaal verwarmen en het bovenstempel er indrukken terwijl het vloeibaar is( wat het metaal is weet ik niet maar het smelt direct, zat aan Aloy 77 te denken).
Let wel op dat je dit bij de vorm voor de vlakke armbanden niet doet, daar zit polyurethaan in ( als ik me goed herinner) en dat is plastisch van zichzelf en veert mee waardoor de vlakke plaat gaat buigen.
Ikzelf was zo stom om de gebruiksaanwijzing niet goed te lezen en toen Caty een keer bij me was wilden we dat even uitproberen en wat doe ik.... ik zet de brander op die polyurethaan... ](*,) en denk " wat duurt dat lang voordat dat vloeibaar wordt.....
Ik heb het gelukkig kunnen herstellen ( even weer vlakschuren) en het werkt nog steeds, was wel iets geweest voor de "dit hang ik liever niet aan de grote klok" topic.... :wink:
Onderstaande armband is er mee gebogen, als je goed kijkt zie je aan de binnenkant nog plooitjes, maar dit moet te voorkomen zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Dan zou je hem ook wat breder kunnen maken en dan de plooitjes vijlen?

Ik graveer zelf niet (als zou ik dat wel heel graag willen leren :)) Maar ik hoop dat je er ook armbanden die tweelaags zijn opgebouwd mee kan buigen. Of opengewerkte armbanden.
Zou het apparaat daar ook geschikt voor zijn?

Het gedeelte waar je de vlakke buiging mee kan maken moet je er weer apart bij kopen (rond ? 50,00) Dus dat blijf gewoon op de ouderwetse manier op de tribulet doen.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ja open armbanden en opgebouwde worden er ook mee gedaan maar het blijft een kwestie van beleid.
Die voor de vlakke armbanden is ook niet zo heel breed , dus is dat misschien ook een beperking.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik denk dat ik hem toch maar ga bestellen. Heb best wel wat idee?n in mijn hoofd. En ik denk dat het wel tijdbesparing oplevert ten opzichte van vormen op de staak.
Bedankt voor de info en tips.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Hier ook nog wel een oplossing die zelf te maken is en nog wat leuke tips om patroontjes aan te brengen op je armbanden. Misschien krijg je nu heel andere ide?n..... :wink:

https://m.youtube.com/watch?v=-a-KE-2ADRM
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Goeie tip.
Deze is inderdaad makkelijk zelf te maken.
Maar ik zie nog niet hoe je hiermee sinclastisch kan maken.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Nee, je kunt er ook geen synclastische armband mee maken maar zij geeft aan hoe je die er mee kan buigen. Hetgeen mij een beetje raar voorkomt want meestal hamer je de armband in die vorm en is buigen al niet meer nodig.
Maar ze zegt dat ze voor dat soort armbanden en armbanden met opgelegd profiel de vleugelmoeren niet zover aandraait en dus er ruimte tussen laat ter dikte van de armband inclusief profiel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Ik denk dat je in plaats van hameren ook zo kan buigen. Maar dan zal hij denk ik snel terugveren, want hij wordt niet hard geslagen.
Je kunt bij haar ook zien dat ze van de vreselijk grote knoppen als sluiting gebruikt. Dat houd de armband wel op zijn plaats. Vind ik persoonlijk niet mooi.
Maar een voor een gewone klemarmband zal dit denk ik niet stevig genoeg zijn. hoewel het misschien voor de eerste vorming wel genoeg zou zijn.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Wat betreft dat sinclastisch. Ik denk dat ze bedoeld dat je dan al een gebogen strip hebt en hem dan sinclastisch buigt.
Maar ja ga je je strip met de hamer bewerken dat hij een bocht in de lengte krijgt, gaat hij ook vanzelf rond (als je begrijpt wat ik bedoel, ha,ha. Is een beetje lastig uit te leggen)


Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Precious Art schreef: Maar ja ga je je strip met de hamer bewerken dat hij een bocht in de lengte krijgt, gaat hij ook vanzelf rond
Groetjes
Precious
Ja, dat is ook wat ik bedoel, maar misschien is het ook mogelijk eerst een strip bv. in lood halfrond te slaan en dan buigen in dit apparaat, maar mijn gevoel zegt dat dit niet gaat. ( maar wie ben ik...)
Ze bedoeld wel te zeggen dat je hem niet plat moet knijpen door de velugelmoeren te strak aan te draaien.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Het is in ieder geval uit te proberen. 't is niet zo duur zo iets te maken.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Hoi Willen leuke tip, apparaatje is inderdaad makkelijk te maken en lijkt me in een aantal gevallen best wel handig.

Ga eens kijken of ik nog wat in de schuur heb om hem te maken.
:D tnx
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie