Bolponsen

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bolponsen

Bericht door Sun »

Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier geweest ben, om een vraag te stellen over verzilveren.
Met mijn dank nog voor alle hulp en advies... Heb de hele set aan een kennis-edelsmid doorgegeven, die er reuze blij mee is :-)

Ik hou het voorlopig bij reeds verzilverde en vergulde materialen... stuk veiliger!

Maar goed, een nieuwe vraag van mijn kant..

Wat is het verschil tussen metalen en houten bolponsen? (Buiten het duidelijke onderscheid organisch/anorganisch...)
Wanneer kies je voor welke? In mijn geval gaat het om platte, verzilverde stukjes koper, die ik graag zou willen opbollen.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Volgens mij is het grootste verschil in houten of stalen ponsen de slijtvastheid. Maar er zijn vast velen hier die er meer verstand van hebben dan ik.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

mijns inziens, zal je met stalen ponsen het risico hebben het metal te drijven (en dus verdunnen ) bij het kloppen in een niet passende vorm (vb om een gleuf te slaan), terwijl je met houten ponsen net niet zal drijven en enkel (ver)vormen..

en ja, de slijtvastheid is zeker ook een issue.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Dank jullie wel, daar kan ik wat mee! :D
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb staal en hout, doe maar staal!

uitdrijven valt echt wel mee ligt eraan hoe hard je ramt. Maar ik meerdere bollen gemaakt met mn stalen pons en anken set en het is nu niet heel erg uitgedreven, volgens mij moet dat dan minimaal zijn)
(dat is dus bij bolpons in holank)

verder gebruik ik de stalen ponsen ook om Wel te drijven en smedend te vervormen, ooit heb ik genoeg staken in huis om daar mee te werken , maar voor nu gebruik ik die stalen bolponsen dus ook als staak. En dat redt ik met mn houten ponsje niet.

daarnaast is drijven niet altijd verdunnend. Heb hier nog een cuppa met voet staan die door te smeden dikker is geworden. van 1 mm naar ruim 3 mm ) :)
Drijven betekend plastisch vervormen van plaatmateriaal metv
behulp van hamers en/of ponsen.


Het ligt er ook wel aan van wat je van plan bent met de ponsen en ank wat het handigst is voor jezelf om aan te schaffen.
ik heb het houten setje voor de workshoppers en de stalen set voor mijzelf en mijn cursisten. Dus doe mij maar staal, ik kan deze gebruiken tot mn dood , die houten is al een pons van gescheurd.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Leren in een wip noemen ze dit :-)

Omdat de dingetjes die ik opbollen wil niet van glad metaal, maar van reeds bewerkt spul zijn, wordt het de stalen.. Ik kan me zo voorstellen scherpe kantjes IN het hout gaan drukken als het materiaal niet helemaal glad is, en dan zal de houten pons deuken krijgen.. Lijkt me zonde.

Dat idee van een houten set voor cursisten staat me echter weer heel erg aan :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hoe bedoel je bewerkt want dan zou ik juist weer voor hout gaan omdat staal op staal de bewerking kan aantasten
Of stalen pons in houten of loden ank

Maar ik denk dus nu aan zilver wat een patroon heeft, aangebracht door bijvoorbeeld walsen met kant oid.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Voor materiaal met relief etc erop zou ik ook voor hout gaan en een zacht houten onderblok.
Bij houthandels zijn vaak heel goedkoop houten bollen te krijgen, ik heb er ooit een stel gekocht voor ? 0,50 per stuk.
Dan kan je er rustig een paar kaduuk slaan.
Stalen bolponsen zijn ook makkelijk zelf te maken als je kogellagerkogels op een staaf last (of laat lassen).
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Mijn man zegt dat hij nog een stel flipper-kogels heeft.. :lol: :lol:

HBM had een leuk aanbod voor een goedkoop setje stalen, waar ik weinig aan te verliezen heb. Gewoon proberen dus.. En dan inderdaad die houten ballen.. goh, waarom denk ik daar nou zelf niet aan, daar heb ik er genoeg van liggen!
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Die van hbm is prima hoor, en nog betaalbaar ook.
Plaats reactie