ringenbuigtang

Technieken om vormen in het metaal te brengen zoals hameren, buigen, walsen, drijven, ciseleren, graveren....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Afbeelding
Website BM zegt op dat nummer die....

(mss wel handig om meteen een foto te plaatsen, het is niet zo moeilijk..... ;))

En die laat dus minder butsen achter dan de andere tangen? ik dacht altijd andersom en daarom heb ik m niet?
Of begrijp ik je cverkeerd willem. Ik ben een beetje ontaard
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Misschien bedoelt Leen wel het apparaat nr. 124-665?? Hij heeft het over vastzetten met schroefjes en het scheelt maar 1 zesje.

De tang 12463 was al door school op mijn verzoek besteld, maar ik ben zelf gaan twijfelen of zo'n apparaat dat je in de bankschroef kunt zetten niet handiger is. En het scheelt ook niet zo veel in prijs.

Maar dan zie ik ook weer zo'n ding waar je ook halfrond mee kunt buigen.
Het is echt niet dat ik dit dagelijks ga gebruiken, voorlopig nog niet, maar gezien de prijzen koop ik het liefst zo effici?nt mogelijk.

Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dus je hebt de aluminium.......

ik denk ook dat ie dan 665 bedoelt ipv 65 (Daarom is het mss wel handig even op de BM site het nummertje in te vullen, adres van plaatje te kopieren en dan hier het plaatje te plaatsen..)


Ik heb beiden en gebruik ze niet eens vaak en dan is de ringenbuigtang makkelijker en sneller in gebruik dan dat appraat
Maar dat vind ik..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Tang-8 van Alma lijkt me dezelfde als de Augusta van Bijou maar kost daar 57,95

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef: (mss wel handig om meteen een foto te plaatsen, het is niet zo moeilijk..... ;))

En die laat dus minder butsen achter dan de andere tangen? ik dacht altijd andersom en daarom heb ik m niet?
Of begrijp ik je cverkeerd willem. Ik ben een beetje ontaard
Even een fotootje.... ben ik met je eens Erika maar dan moest ik naar BM's pagina en de hele bubs in gang zetten en ik had net een klein gaatje tussen de middag om hier te kijken.
Moest nog veel uitleveren dus een race tegen de klok.

Maar inderdaad deze tang bedoelde ik en deze laat meer butsen achter dan die andere met dat rolletje maar werkt handiger.
Met nieuwwerk waar je nog aan kunt vijlen en schuren is dat niet erg natuurlijk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
leen van dijk
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 123
Lid geworden op: zaterdag 08-11-2008, 17:41
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: kampen
Contacteer:

heb even zitten dromen

Bericht door leen van dijk »

ja ik bedoel inderdaad die met het zesje erbij
excuus was een foutje

De toekomst zal uitwijzen of die sterk genoeg is

ik heb nu al wel een aanpassing moeten maken want het huis waar de schuif in heen en weer beweegt zit van onder af vast met twee schroeven die te ruim in het gat van de onderplaat zitten.
doordat daar speling is gaat het huis heen en weer schuiven.
Ik heb een strookje zilver gewalst tot ong 0,3 mm en er een kokertje van gebogen en in de schroefgaten gedaan.
Dus hebben de schroeven geen speling meer en zit het huis vast.
het houdt je scherp
Gebruikersavatar
KunstGoud
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 97
Lid geworden op: vrijdag 22-08-2008, 14:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: deventer
Contacteer:

Bericht door KunstGoud »

ik heb deze:
Afbeelding
maakt wel lelijke plekken aan de binnenkant...

heb ik meteen het plaatje zetten geoefend....

gegroet,
goed weekend alvast!
Jeannette
Toon Elsten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 04-11-2009, 19:25
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Toon Elsten »

ik gebruik de witte tang v - rond zoals op de foto al meer dan 25 jaar in volle tevredenheid, je moet alleen zorgen dat hij een beetje afgerond is, dus niet te scherp. Lukt prima met een schuurtolletje in je handstuk. Deze tang werkt ook erg goed als je een ring kleiner moet maken, je kunt hem fantastisch doseren. Ik zou niet zonder kunnen. Wat ook een aanrader is: een parralleltang )bijou nr 08124 70-75-752-753. Let er wel op dat je de versie van MAUN INDUSTRIES ENGLAND neemt! ik heb er een hele serie van in gebruik en ze werken fantastisch. Ze gaan nu al zeker 20 jaar mee.
De goedkope versie ( van Augusta, of zols ze bij bijou genoemd worden EP) heb ik een keer geprobeerd: na 2 maanden wijken ze al !!! bagger dus, gelijk op de schroothoop ermee. Goedkoop is duurkoop. Drijfhout heeft alleen maar de goedkope uitvoering en dat scheelt misschien maar 10 euro per tang. lekker laten hangen dus.
Een ringenbuigapparaat zoals 124-682 werkt ook prima als je nog meer kracht moet zetten Wel even een beetje mee oefenen, maar ik kan er zelfs 11x3.5 mm titaan koud mee buigen! (wel de goede grade titaan nemen)
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Hai Toon,
Even een vraagje:
Wat kan er aan de Augusta wijken?, Ik gebruik die tang al jaren met veel plezier, maar kennelijk verkeerd, want ik kan er niets aan ontdekken wat zou kunnen gaan wijken.

ari
I've got nothing against God, it's his Fan Club I can't stand
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Wat een drukte om een stukje gereedschap.

Ik heb er geloof ik wel ergens ??n, maar gebruik eigenlijk alleen een schenentang om ringen te buigen.
Bij zwaardere ringen de ronding van een dikke pons de bankschroef met alu bekken en een hamer.........simpel \:D/ .
Dit lukt me zo al 36 jaar en spierkracht heb je er niet bij nodig, ook handig voor de dames, zonde van het geld zo'n tang.
Aan tijd ben zeker niet meer kwijt en als je een nette hamer gebruikt hoef je nauwelijks na te bewerken.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Toon Elsten
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 04-11-2009, 19:25
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Toon Elsten »

Hoi Ari
de parralleltangen van Augusta geven al na vrij kort gebruik speling, wat eigenlijk het gevolg is van de klinkbout die het geheel bij elkaar houdt. Ik heb het geluk gehad met een Maun tang te beginnen (ik dacht zeker al in 1984) en die geeft zelfs nu nog geen krimp! ik ga er niet bepaald zachtzinnig mee om, titaan vervormen tot zeker 2 mm.
als je die oude en een nieuwe, die ik begin dit jaar bij Drijfhout gekocht heb naast elkaar houdt zie je gelijk het verschil.
De oude kan nog steeds een dun plaatje aan het uiteinde stevig vast knellen, terwijl bij de nieuwe dat al niet meer lukt. Het laatste woord richting Drijfhout is daar nog niet over gesproken.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Re: ringenbuigtang

Bericht door tinkywinky »

Oud topic, maar ik sluit even aan met een zelfde soort vraag.

Strips van 1.5mm dik en 1cm breed. 1 is nog leuk, maar een stuk of 15 per dag met de hand (en tangetje) buigen doet gewoon zeer aan de handen.
Zou een ringenbuig apparaat hierbij kunnen helpen?
Deze breedte en dikte moet erin kunnen, maar ook wat minder.
Gebruik, dagelijks meerdere keren.

(Fijne sinterklaas allemaal)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringenbuigtang

Bericht door Erika »

Zou je geen basisiringen kunnen bestellen als ze er zoveel per dag moet maken?!


Ik heb een gemaakte door iemand en ik heb last van flinke happen in het mateiraal na gebruik. De randen zijn te scherp,. geen idee hoe dat met een apparaat van de winkel is,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Re: ringenbuigtang

Bericht door tinkywinky »

Nee want dat is dubbel zo duur, de maten zijn er niet en ik sla ze van te voren.
Vandaar
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: ringenbuigtang

Bericht door Abo »

Die basisringen kun je bij Schäfer bestellen. Ze zijn mooi afgewerkt ruw materiaal.
Niet dat ze ruw zijn maar in een niet glanzende staat als dat een betere uitdrukking is en perfect rond.
Hier is de link: http://carl-schaefer.com/produkte/ringrohlinge/

Waarom giet je ze zelf niet in delfts zand?
Je maakt een ring in het koper van de gewenste maten of van alloy 70, kan ook.
Een gietkanaaltje voorzien en hoppa.... de volgende. Het gaat echt goed en snel.
Het voordeel is dat je een metaal hebt dat qua structuur heel goed is en mooi smeedbaar afhankelijk van het gebruikte materiaal.

Als je met een strip begint ligt het wel anders maar ook daar zijn oplossingen.
Neem een blok hardhout waar je met een gatenboor verschillende diameter in heb geboord van groot naar klein.
Die blok doormidden zagen zodat je twee helften hebt waar met al de verschillende halve diameters.
Twee balkjes tegen elkaar schroeven gaat ook, dan hoef je niet meer doormidden te zagen.
In zo'n helft kan je dan je strip leggen . De uitgezaagde rondjes gebruik je om op de strip te leggen en kloppen maar.
Desnoods vijl je in dat houten rondje nog een groef waar de strip plaats in vindt zodat hij niet verspringt bij het kloppen.
Nul komma nul hapjes of beschadiging van de strip of toekomstige scheen, en simpel ook nog.
Met ander hout gaat het ook maar dat gaat niet zo lang mee. Dat is een kwestie van hoe dikwijls je het gebruikt.

Het is meestal moeilijk totdat het gemakkelijk wordt :P
Plaats reactie