Polijstproblemen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Hoi allemaal.

Kunnen jullie mij helpen? Ik krijg het polijsten niet onder de knie. Volgens mijn juffen duw ik te zacht, volgens iemand op het forum duw ik te hard en volgens wat ik las in ‘Polishing and finishing for jewellers and silversmiths’ had ik voor het eerste gebruik mijn borstel moeten kaarden. Dit is mijn machine:
image.jpg
Dit is de borstel:
image.jpg
En dit is het resultaat na schuren met 280 en 400 en als laatste polijsten:
image.jpg
Isse niet zoals het hoort! :schaam: :think: :cry: :ohno: :wat?: :heelmoe: M:0

Gelukkig kan ie morgen bij de juffen in de trommel, maar daarmee is mijn ‘handicap’ nog niet weg.
Wie heeft er tips, adviezen, of goede polijstoefeningen voor mij?

Groetjes en bedankt maar weer!!!!
:thx: :thx: :thx:
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Polijstproblemen

Bericht door Herman »

Wat zie ik , ik zie een polijst machiene met 2 polijst schijven , ik zie een zilveren creatie een beetje ruw afgewerkt met oa. korrel 400 , maar ik zie geen polijst pasta en zonder dat wordt het polijsten natuurlijk niets .
Polijst pasta''s zijn er in verschillende soorten en kleuren en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren hoe deze te gebruiken ; het vraagt echt wel veel oefening om tot een echt mooi resultaat te komen .
Maar deze creatie heeft een zeer ingewikkelde structuur en is hierdoor eigenlijk niet geschikt voor deze grote polijstschijf methode , er zijn veel plaatsen waar je niet bij kunt komen met je polijstschijf .
Dus de trommel methode is zo gek nog niet .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Ach, had ik de polijstpasta ook uit beeld gelegd voor de foto! :schaam: :LOLtear:
Ik heb die zwarte, voor zilver.

Als de vorm het probleem zou zijn, zou day dan ook zo zijn met de blaadjes die ik geprobeerd heb?

Toch weet ik vrij zeker dat ik hem netter geschuurd heb, dan dat ie er nu gepolijst uitkomt en dat klopt niet. Maar ik had geen foto vooraf gemaakt, dus dat weet ik niet zeker. Ik ga maar weer schuren en opnieuw polijsten.

Dank je wel voor het meedenken!

Groetjes.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Polijstproblemen

Bericht door jokekuiper »

Hoi,

Ik weet niet hoe dik het draad is, maar dit lijkt mij iets puur voor de polijsttrommel en eventueel wat napolijsten. Niet een project om met schuurpapier te lijf te gaan!

Groetjes,

Joke
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, Joke! Het heeft een diameter van anderhalve mm, dus er is wel wat speling, hoor.

Vanavond mag ie in de trommel. Eens zien hoe die er dan uit komt. 8)

Groetjes en bedankt maar weer!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Polijstproblemen

Bericht door Sinterklaas »

Inderdaad trommelen is het makkelijkst want dat komt overal mooi tussen. Je zou als je geen trommel hebt ook met borstels kunnen polijsten. Eerst grof vet met zwarte borstel en dan fijner vet met zachtere witte borstels. Het zijn de zelfde borstels als die je hebt voor de hangmotor. Alleen dan groter voor op je polijstmachine. Verschil tussen borstels en polijstschijven is dat de borstels beter met de rondingen mee gaan en er wat meer tussen komen. Met een schijf ga je sneller platte stukken krijgen op je draden. En kom je niet overal bij waar je met een borstel wel bij komt.


Mijn tip koop bij HBM wit vet dat vind ik persoonlijk heel fijn vet. Kan je gemakkelijk van geschuurd naar een mooie glans polijsten. En dan eventueel nog met een hoogglans vet na polijsten.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel voor de tips, sinterklaas! :thx:

Ik ben bezig een eigen trommel te kopen, maar die is er nog niet. :oops:
Werkt zo’n borstel hetzelfde als zo’n schijf? Met de eerste helft vet erop en de tweede helft vet eraf? Misschien kan ik sowieso beter overstappen op een borstel dan. Als een borstel zoveel beter werkt, waarom gebruiken we dan eigenlijk van die schijven? :wat?:

Dank je wel voor de polijstvettip! Ik onthoud hem. :thumbsup:

Groetjes en bedankt maar weer!
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Polijstproblemen

Bericht door Sinterklaas »

Borstels zijn smal. Het zijn de grote versies van de hangmotor borstels. En een borstel is alleen fijn voor ronde en bolle delen. Als je iets vlak en strak wil houden gebruik dan GEEN borstels maar juist polijstschijven.
Alles heeft een verschillende toepassing. Als je weet wanneer je wat moet gebruiken heb je er veel gemak van. En een mooier eindresultaat.


Borstels voor de hangmotor: https://herens.nl/Categories/Detail/356
Kan je mooi in kleine hoekjes komen.

Smalle borstels voor polijstmotor: https://herens.nl/Categories/Detail/2016
Deze voor o.a. hoogglans polijsten https://herens.nl/Products/Detail/7185/ ... -wit-zacht

Deze voor grof voorpolijsten, let op kan snel groeven maken. Dus goed blijven bewegen! https://herens.nl/Products/Detail/7187/ ... zwart-hard

Er zijn ook nog bredere borstels met meerdere rijen naast elkaar. Die gebruik ik eigenlijk (bijna) nooit.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Gut, wat bijzonder allemaal! D’r gaat weer een wereld voor me open! Ik heb van iemand z’n oude spulletjes gekregen en daar zaten borsteltjes voor de hangboor bij. Ik vroeg me al af wat ik ermee kon. Ik heb waarschijnlijk een verkeerde gebruikt om iets te matteren, maar het werd wel mooi.

Heb je toevallig nog een link naar meer borsteltjes/schijfjes en hun gebruik?
Ik heb er nog een paar, die nog niet genoemd zijn...

En ontzettend bedankt voor je hulp!!! Dit heeft veel verduidelijkt! :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstproblemen

Bericht door Erika »

Bij handwerk nieuw, trommel ik eigenlijk nooit, want je ziet de afwerking, maar ik ben dan wel zeikerig met afwerken /
Met dank aan m'n leraar

ik trommel alleen reparaties :P

het zwarte vet wat ik heb liggen (ligt aan het merk welke kleur wat doet ) is meer voor het voorlopen, dus niet hoogglans polijsten maar tussen schuren en polijsten in
Ik polijst met luxi oranje voor hoogglans goud en zilver
TRiple vet voor het voorslijpen

Kruislings schuren en polijsten waar mogelijk

https://www.ganoksin.com/article/polishing-compounds/ Hier over polijstmiddelen

https://www.ganoksin.com/article/polish ... ls-tricks/
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Polijstproblemen

Bericht door Sinterklaas »

Kom net kijken schreef: Heb je toevallig nog een link naar meer borsteltjes/schijfjes en hun gebruik?
Ik heb er nog een paar, die nog niet genoemd zijn...

Als je een foto upload dan is er vast wel iemand die kan vertellen wat de beste toepassing is van de spullen die je hebt.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Prima, geweldig! Dank je wel, Sinterklaas!!!
Dan post ik ze in een nieuw topic.
:thx:

Ah, nieuw woorden, Erika. Handwerk nieuw, zullen nieuwe maaksels zijn, daar kan ik me geen buil aan vallen. En voorlopen kende ik ook nog niet, dus dank je wel voor die uitleg erbij!

Waar herken je het trommelen aan? Aan de witte stukjes die ik om de zetkast heen zie?
Ik had zelf ook luxi zwart en oranje gekocht, maar mocht de zwarte en oranje van een van mijn juffen eerst opmaken. Ik weet niet zeker of dat luxi is. Misschien staat het er nog wel op.
Dank je wel voor de link! Ik ga hem meteen lezen!!!

Als jij deze niet zou trommelen, hoe zou jij het polijsten dan aanpakken? Goede les voor mij! :phew: :sweat: 88|

Groetjes en allebei ontzettend bedankt!!!
:thx: :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijstproblemen

Bericht door Erika »

Kom net kijken schreef:P

Ah, nieuw woorden, Erika. Handwerk nieuw, zullen nieuwe maaksels zijn, daar kan ik me geen buil aan vallen. En voorlopen kende ik ook nog niet, dus dank je wel voor die uitleg erbij!

Waar herken je het trommelen aan? Aan de witte stukjes die ik om de zetkast heen zie?
Ik had zelf ook luxi zwart en oranje gekocht, maar mocht de zwarte en oranje van een van mijn juffen eerst opmaken. Ik weet niet zeker of dat luxi is. Misschien staat het er nog wel op.
Dank je wel voor de link! Ik ga hem meteen lezen!!!

Je hebt vijlen, schuren, slijpen, voorpolijsten (voorlopen) en hoogglans polijsten (even heel kort door de bocht)
Je kan kiezen het schuren zo ver mogelijk te doen, ligt aan het ontwerp ook, en dan alleen nog glans te polijsten,
Je kan ook met de schijven werken en dan van grof vet naar hoogglans vet

trommelen herken je aan het witte om de zetkastjes heen, dat is je fijnzilverlaagje wat komt na solderen
En ook de afwerking is minder glanzend.
Heel uitvergroot verteld zie je "putjes' in je glans en met kruislingspolijsten zie je (zeker in zilver) haarlijntjes ....Mar voor mij is met de hand (leest polijstschijven) het mooiste resultaat

Dus voor de repraties werk ik vaak met de trommel, mag ook meestal niet teveel kosten van de klant en moet snel klaar, maar nieuwe sieraden die ik maak zgaan op de polijstmachine

het zijn twee linkjes

Een over de compounds, de polijstmiddeln

luxi zwart is meer een slijpmiddle maar van dialux is het polijst voor zilver..... dus het merk maakt wel uit
Het is niet universeel helaas
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Erika,

Ontzettend bedankt!!! Ik heb het nagekeken en heb zelf dialux gekocht. Aal de nog leesbare letters op de stukjes van m’n juf te zien, is dat luxi.

Ik durfde nooit twee verschillende stukjes op één schijf te gebruiken, zoals op de cursus wel mag. Maar nu snap ik het, dus ontzettend bedankt voor je links! Ik ben nog niet klaar met lezen daar.

En na het trommelen zag ik nog allemaal dutsen van het te hard knijpen met de tang, dus ik ben nu opnieuw aan het schuren en ga daarna eens kijken wat zo’n borsteltje in de hangboor oplevert. Mooie oefening!

Kan je nog eens uitleggen hoe het met dat witte om de zetkastjes heen zit? Die uitleg was iets te kort voor deze eeuwige beginneling... :zwaai:

Groetjes,
Chiara.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Polijstproblemen

Bericht door Kom net kijken »

Zo, nu ben ik door al het leesvoer heen. Geen nat door droog en liever niet de vetten door elkaar gebruiken en na ongeveer 45 seconden draaien zal het vet niet meer slijpen, maar nog wel wat polijsten, afhankelijk van het soort. Dit is interessante materie! Dat stond niet in m’n boekje. Dank je wel!!!!
Plaats reactie