Sieraden worden mat na polijsten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
DaisyIsa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 27-11-2021, 20:39
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door DaisyIsa »

Hoi allemaal,

Mijn vraag gaat over het polijsten van zilveren sieraden.
Ik heb een polijstmachine van HBM waar je twee schijven aan kunt zetten. Ik gebruik eerst de hardere schijf met blauwe pasta en dan de wollen schijf met groene pasta. Vervolgens doe ik de gepolijste sieraden in een bakje kokend water met baking soda en dreft om het zwarte eraf te poetsen. Als ik klaar ben baal ik als een stekker. De sieraden zijn een beetje mattig terwijl ik wil dat ze een mooie hoogglans krijgen, als nieuw lijken. De krassen zijn wel weg dus dat is positief maar er is geen glans.

Ik vraag me af wat ik eventueel verkeerd doe? Hopelijk heeft iemand tips.

Groeten, Daisy
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door joep »

Daisy,
Polijsten

Zoals jij alles beschrijft klopt het.

Maar,
Voor glans heb je een zachte lap nodig en de witte polijstpasta.

De polijstdruk laat ik altijd verlopen,
Grof, eerste stap grotere druk met sieraad tegen viltschijf of lap en dan steeds minder druk uitoefenen.
Fijn, wit pasta, weer eerste stap grotere druk met het sieraad tegen de zachte lap en dan steeds minder druk uitoefenen.
Veel druk met sieraad tegen een roterende lapschijf geeft veel hitte, pas op.
Vaker span ik bijvoorbeeld een ring op een stukje houten of stalen tribulet, dit is een dan een warmte afleider.

Mijn polijst schijven, ik maak ze uit vilt of ik koop de witte doekschijven.
Gaat de schijf vollopen en misschien wel klitten dan maak ik deze schoon of neem een nieuwe.

De hygiene,
ik gebruik een schijf steeds voor de zelfde pasta
zodat het geen smeerboel gaat worden
van verschillende pasta's op een schijf.


Veel succes
Joep
DaisyIsa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 27-11-2021, 20:39
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door DaisyIsa »

Hoi Joep,

Bedankt voor je reactie!
Hiermee kan ik mooi verder b:D
Heb je ook een site waar ik het beste schijven en pasta kan kopen? Ik zie veel groothandels en weinig voor particulieren.

Groeten, Daisy
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Marja »

Herens in SChoonhoven verkoopt ook aan particulieren.

Marja
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door joep »

Herens en Herens, Polijstweb, Hbm, Kippers rijssen en heel veel meer.

Let op
Ook van de witte polijstpasta zijn er vaak al per merk twee soorten,
Voor metalen,
Voor edelmetalen.
En,
Denk er aan,
Bij slijpen en polijsten komt stof vrij dat schadelijk is voor je gezondheid.
Gebruik een afzuiging. Draag een mondkapje? Bescherm je ogen.


Succes
Joep
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Herman »

Hay Daisy
Als ik het goed begrepen heb dan ga je heel nauwgezet iets van zilver hoogglanzend polijsten waarna je het op een heel eenvoudige manier gaat verpesten , alleen om van een heel klein beetje polijst vet af te komen .
Nou kijk ik al 60 jaar TV en het heeft mij verbaast dat ik al die jaren dom zit te kijken naar een reclame van een afwas middel om de vette afwas schoon te krijgen .
Men nemen een beetje warm water 3 druppels afwas middel 15 min laten staan tussen door een keer schudden en klaar is Daisy , als je dat bepaalde merk met dat groen gekke mannetje neemt dan zijn 2 druppels genoeg .
Ik gebruik zelf een ultrasoon bakje , dat ik voor een paar Euro ergens gekocht heb en dat werkt nog efficiënter .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
DaisyIsa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 27-11-2021, 20:39
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door DaisyIsa »

Hallo allemaal,

Wat een tips, super!
De baking soda is dus ook niet zo bevordelijk voor een hoogglans sieraad. En ik droeg inderdaad geen mondkapje en heb ook geen afzuiging. Ik zal het allemaal aanpassen, ben benieuwd!

Groeten Daisy
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Herman »

Hay Daisy
Misschien is het wel aardig om het volgende te weten .
Bakpoeder , ofwel zuiverings zout is een eenvoudig chemisch stofje met een naam van Natriumbicarbonaat formule NaHCO3 .
De naam zuivering zout zegt al veel het zuivert nl . en wat zuivert het dan , wel je maag als je teveel gegeten hebt .
Want in je maag zit een zuur (zoutzuur ) in een concentratie van 0,5 % en dat zuur komt soms na teveel eten door je slokdarm omhoog en dan is het de beurt aan het zuiverings zout om dat zuur zg. te neutraliseren .
Het enigste wat dan nog gebeurt is dat je flink moet boeren vanwege het vrijgekomen CO2 gas , je bent dan behoorlijk het milieu aan het verpesten .
De chemische reactie die hier plaats vindt in je eigen buik is als volgt : HCl + NaHCO3 <---> H2CO3 + NaCl . of in gewone taal Zoutzuur + zuiverings zout <---> boer gas + keukenzout .
Maagzuur remmers zijn in verschillend vormen te verkrijgen , al deze producten bevatten een zekere hoeveelheid zuiverings zout ; ze worden veelvuldig door de doktoren voorgeschreven .
Al bakpoeder levert het bij 40-50 gr C al enige hoeveelheid CO2 op , hierdoor gaat het volume van het baksel toenemen en zo ontstaat er bij hogere temperaturen een luchtig bak product .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
DaisyIsa
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 27-11-2021, 20:39
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door DaisyIsa »

Hoi Herman,

Interessant zeg, ik gebruik ook altijd heel veel van dat spul als ik de sieraden was. Het bruist dan eerst helemaal omhoog in combinatie met kokend water. Maar die chemische reactie zorgt er misschien wel voor dat het oppervlak van het zilver aangetast wordt.

Groeten Daisy
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Briolet »

DaisyIsa schreef:…Het bruist dan eerst helemaal omhoog in combinatie met kokend water.…
Volgens mij gebeurd dat alleen in combinatie met aluminium. Je kookt het waarschijnlijk in een aluminium pan. Het aluminium lost op en er ontstaat waterstofgas.

Dit is een standaard truukje om aangelopen zilver weer mooit wit te krijgen omdat het waterstofgas de aanwezige zwarte aanslag van zilversulfide weer tot zilver terug vormt. (Gewoon soda werkt hierbij wel beter)
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Herman »

Helemaal goed Briolet , dat dof worden snapte ik al niet en stelde dat als een waarnemings foutje .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door MiekeManders »

Heb ook jarenlang polijstmachine gebruikt. Veel troep en stof als je geen goede (dure) afzuiginstallatie hebt en je zit zelf ook helemaal vol polijstvet..
Ik gebruik inmiddels polijst schijfjes van grof naar zeer fijn op mijn hangmotor. Super fijn werken, je kunt in alle kleine hoekjes en gaatjes komen. oa Herens & Herens Schoonhoven heeft ze. Daarna gaat bij mij alles in de polijsttrommel..(met beetje polijstvloeistof)
Niks moeilijk doen met bakingsoda of andere schoonmaakmiddelen. Er gaat 'n wereld voor je open. Voor mij althans. Als ik iets van zilver wil laten glanzen wat bv n tijdje stil gelegen heeft gaat het sieraad twee minuten in een potje met " hagerty dompelbadje" en glanzend is uw sieraad. Succes . ☺️
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Herman »

Hay Mieke
Polijst schijfjes ja dat is het helemaal , ik gebruik niet anders , maar niet iedereen is hier mee bekend of gelukkig mee , maar als je gekozen heb voor polijst vet dan moet je rekening houden dat er vet resten op of in je voorwerp achter blijft .
Daar wil je natuurlijk van afkomen dus gaan we dan ontvetten en daarvoor kun je bv. een warm water met wat afwas middel gebruiken ,maar ook Thinner ; maar zuiverings zout heeft geen zin .
Wat jij als voorbeeld geeft is (Als ik iets van zilver wil laten glanzen wat bv n tijdje stil gelegen heeft gaat het sieraad twee minuten in een potje met " hagerty dompelbadje" en glanzend is uw sieraad ). is een ander verhaal en heeft niets met vet te maken . Deze zilveren voorwerpen zijn aangetast door zwavel deeltjes die overal in de ons omringende lucht zitten .
Deze zwavel deeltjes reageren met zilver en vormen een donkere matte uitstraling van het voorwerp , inderdaad even onderdompelen in dit bad en het oppervlak ziet weer als vanouds ; als je met je neus even boven het potje hangt dan
snuifje je een bekende poep lucht en dat is het zwavel dat vrij gekomen is .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door joep »

Maar nu?

Als het sieraad gepolijst is, hoe glanzend is het dan werkelijk.
Is het juiste polijst middel gebruikt?
Ik heb mijn twijfel, het is te grof?

Ik zou het toch eens proberen met wit voor edelmetalen.
Na het polijsten ontvetten met sopje warm afwasmiddel, liefst in de kleine ultrasoon.
Hierna met warm water afspoelen om het sop te verwijderen en dan snel afdrogen.
Dit is mijn lange ervaring.

Succes
Veel plezier,
Joep
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Sieraden worden mat na polijsten

Bericht door Herman »

Ja Joep dat is nu een interessante vraag , hoe glanzend is glanzend .
Wel ik heb mij deze vraag in het verleden ook gesteld , niet voor het metaal maar voor de stenen die ik slijp en polijst .
Ik heb daar voor een methode bedacht om daar enige inzicht te krijgen , ik maak hierbij gebruik van een foto toestel , kunst licht van een Tl buis en van een Photo verwerkings programma op mijn computer .
Ik heb voor deze vraag een experiment uitgevoerd en op een foto geplaatst om het geheel duidelijk te maken .
Ik ben uit gegaan van een klein oud plaatje Zilver dat al jaren in een kistje ligt , ik heb hiervan een foto gemaakt , een deel van het onderwerp heb ik ook vergroot en zo zien we een totale verstrooiing van de licht straal .
download/file.php?mode=view&id=3500


Een ander plaatje heb ik gepolijst heb een foto gemaakt onder ongeveer de zelfde omstandig heden , vervolgens heb ik dit plaatje na gepolijst met een Mandrel , van beide een vergroting gemaakt
Ruw weg kun je stellen dat het na polijsten met een Mandrel een beter glanzend resultaat geeft dan zoals ik het heb aan gepakt .

download/file.php?mode=view&id=3499

Aan de hand van de refextie lijnscherpte van de licht bron kun je bepalen of oppervlak glanzend of glanzender is .
Het is een mogelijkheid
Gr herman
Bijlagen
basis licht sprijding kl.jpg
combi a+b 2 kl.jpg
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie