Tips bij aankoop polijstmachine

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Charlotte A.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-07-2021, 10:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door Charlotte A. »

Goeiedag

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje omtrent de aankoop van een polijstmachine.
Ik heb momenteel mijn eerste jaar opleiding goudsmid achter de rug en zou graag een polijstmachine aankopen. Ik ben op zoek naar een degelijke machine waar ik lang mee kan doen, maar die qua prijs meevalt b;) . Echter weet ik niet zo goed waar ik allemaal rekening mee moet houden.

Ik kwam de Polijstmachine BAILO mini tegen op Herens en Herens (https://herens.nl/Products/Detail/4935/ ... bailo-mini). Deze heeft volgende specificatie: "Met afzuiging en verlichting. 1 spindel Afzuiging 600m3/u Snelheid 2800tpm / 400 watt Afmeting 57x27x38 cm Met noodstop".

Ik vroeg me af of 400 watt voldoende is. Ik las reeds op het forum dat sommige machines stilvallen wanneer er veel druk gezet wordt, zou dit ook het geval zijn bij deze machine met 400 watt, of heeft dit niet met het aantal watt te maken?
Gezien het om een mini gaat vraag ik me ook af welke schijven ik kan gebruiken op deze polijstmachine. Dit vind ik nergens terug, ook niet op andere websites, kan iemand me hierbij helpen?

Indien er andere voorstellen zijn voor een andere polijstmachine, deze zijn ook altijd welkom! b:D

Alvast bedankt!

Groetjes
Charlotte
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door joep »

Charlotte,

Als je bang bent dat je snel te weinig vermogen hebt/koopt, kijk eens,
https://www.matthys.net/nl/polijsten.
Kost niet veel.

En dan zijn er nog legio andere die polijst-units verkopen.
Geen goeie kennis die er een kan maken naar jouw eigen wensen?

Het probleem dat ik bij de meeste prolijstmotoren heb is dat het toerental vrij hoog is 2800 t/pm.
Ik heb liever 1400 t/pm.
Maar aleh,

Succes,
Joep
Charlotte A.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-07-2021, 10:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door Charlotte A. »

Dag Joep

Bedankt voor je bericht!
Ik vind het fijn dat alles 'geïntegreerd' is in de polijstmachine (afzuiging, verlichting, motor). Ik ken helaas niemand die dit kan maken :| .
Een verstelbaar toerental zou inderdaad wel handig zijn, ik zoek nog even verder!

Groetjes
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door joep »

Succes Charlotte,

Joep
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door Sinterklaas »

Volgens mij is de polijstmachine die je bij Herens hebt gezien een prima ding. Ik werk zelf met een 500Watt machine dat gaat goed. 400Watt lijkt mij ook kunnen maar misschien moet je vragen of je hem eerst mag testen.
Charlotte A.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 03-07-2021, 10:20
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door Charlotte A. »

Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Tips bij aankoop polijstmachine

Bericht door Cees »

Voor het slijpen en polijsten van stenen gebruik ik een motor van 0.25pk of te wel ongeveer 200 wat dit is genoeg, ook voor een polijst machine voor goud en zilver, tenzij je echt hele grote objecten wilt polijsten.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie