Kettingen polijsten - hoe?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aurifex
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 15-05-2011, 15:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Eerbeek
Contacteer:

Kettingen polijsten - hoe?

Bericht door aurifex »

Hallo iedereen,

Het polijsten van kettingen. Op welke manier doen jullie dit?
Op mijn stage heb ik dit geleerd met de polijstmachine, met je vinger tegen de polijstschijf en dan er langs trekken.

Maar ik zie ook dat kettingen in de trommel worden gedaan.
Op mijn nieuwe werk doet de goudsmid dit er aan het einde van de dag in. Laat de trommel de hele nacht draaien en n de volgende ochtend gaat alles eruit.
Vervolgens nog 15 a 30 min. Alles uit de knoop halen.

Dat lijkt mij niet logisch.
Maar misschien zie ik dit verkeerd?

Daarom mijn vraag, hoe polijsten jullie kettingen?
https://www.instagram.com/kleyngeluck/
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Kettingen polijsten - hoe?

Bericht door Sinterklaas »

Trommel is nooit hoogglans. Dus dat is een keuze die je maakt. Of alleen in de trommel. Dat is een tijds en dus kosten besparing. Maar niet een mooi resultaat. Is een beetje een el cheapo manier om alleen te trommelen is mijn mening.
Als je alles in de trommel doet. Kettingen dicht en aan een veiligheids-speld doen dan gaat hem minder snel/erg in de knoop.

Dan kan je nog eerst in de trommel en dan napolijsten. Dan glimt het ook op plekken waar je met polijsten niet bijkomt maar de trommel wel.

Of je polijst alleen. Afhankelijk van het soort ketting die ik het op een leren lapje leggen en dan druk ik die tegen de schijf. Dan schuif ik telkens de ketting op of ik trek aan de ketting. Afhankelijk van soort ketting en of het helemaal versleten is.
ALTIJD zorgen dat de ketting niet gegrepen kan worden door de polijstmotor. Dus zorgen dat je beide uiteinden in je hand hebt. Of in ieder geval uit de buurt van de schijf. Nooit ketting om je hand wikkelen. Wel kan je het om een stuk hout wikkelen. Bijou heeft ook een speciale houten klos oid. om je ketting omheen te wikkelen zodat je kan polijsten.
Plaats reactie