zuren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
arthur
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 77
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 18:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Aalst
Contacteer:

zuren

Bericht door arthur »

Waar kan ik salpeterzuur bekomen in België ? van af 53 % moeten we hier een vergunning aanvragen ! het is voor etsen bedoeld .
En ook eventueel ,waar ik vitriool (H2SO4 ) kan kopen .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuren

Bericht door Erika »

Hier heb ik het bij de aptotheek ooit gevraagd en geregeldm voor te etsen,
Salpeter 53% en die gebruik ik alsnog verdund , etst snel genoeg (ik kan opzoeken, maaruit hoofd 1 deel water 2- 3 delen (53%) salpeter (etse van zilver en koper Sterk etsmidel )


Voor vitriool heb ik altijd Vitrex gebruikt tot voor kort, nu zit ik op mattisso (drijfhout) oragnish afbijtmiddel, ik denk zo te ruiken een citruszuur
Maar ik heb wel wavelzuur in huis, geloof bij Labshop.nl (niet belgie ik weet) of ook weer via de aptoheker )
Ontstopper is ook vaak zwavelzuur of gebruikt in zwembaden ... misschien dia kant uitzoeken

geen idee of er in Belgie een labshop.be heeft
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
woldweb
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 12-07-2015, 16:19
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: joure
Contacteer:

Re: zuren

Bericht door woldweb »

Salpeterzuur met een concentratie hoger dan 53% is niet aan te bevelen. Het geeft spontaan nitreuze dampen af en die zijn zeer giftig en kankerverwekkend. een goede afzuiging naar buiten is essentieel!

Maar 53% is overal te bestellen bij de Apotheek al zal men vragen waar u dat voor nodig heeft. Als u een bedrijf heeft is dat al weer een stuk eenvoudiger. Zwafelzuur idem, ook daar te bestellen tot 60%. Online in NL bestellen en naar Belgie laten verzenden kan natuurlijk altijd.

Overigens zijn er ook zeer sterke organische zuren zoals mierezuur, maar is zeer aggressief.

Groeten,

William
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zuren

Bericht door Karin13 »

Erika schreef: Salpeter 53% en die gebruik ik alsnog verdund , etst snel genoeg (ik kan opzoeken, maar uit hoofd 1 deel salpeter 3 delen (53%) salpeter (etse van zilver en koper )
1 deel salpeter en 3 delen salpeter?
Hoezo is het dan verdund? 00O
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuren

Bericht door Erika »

Karin13 schreef:
Erika schreef: Salpeter 53% en die gebruik ik alsnog verdund , etst snel genoeg (ik kan opzoeken, maar uit hoofd 1 deel salpeter 3 delen (53%) salpeter (etse van zilver en koper )
1 deel salpeter en 3 delen salpeter?
Hoezo is het dan verdund? 00O

Goede Karin, stomme fout, heb het aangepast
En zet het hier nog een keer

Zilver sterk ets 2-3 delen salpeterzuur en 1 deel water
Zilver zwak ets 1 deel salpeterzuur en 3-5 delen water

Neutraliseren met ammonia als het op je huid komt , na eerst grondig spoelen onder veel en Warm water

EERST WATER EN HET ZUUR KOMT LATER (dus het zuur bij water gieten en niet andersom)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuren

Bericht door Erika »

Karin13 schreef:
Erika schreef: Salpeter 53% en die gebruik ik alsnog verdund , etst snel genoeg (ik kan opzoeken, maar uit hoofd 1 deel salpeter 3 delen (53%) salpeter (etse van zilver en koper )
1 deel salpeter en 3 delen salpeter?
Hoezo is het dan verdund? 00O

Goede Karin, stomme fout, heb het aangepast
En zet het hier nog een keer

Zilver sterk ets 2-3 delen salpeterzuur en 1 deel water
Zilver zwak ets 1 deel salpeterzuur en 3-5 delen water

Neutraliseren met ammonia als het op je huid komt , na eerst grondig spoelen onder veel en Warm water

EERST WATER EN HET ZUUR KOMT LATER (dus het zuur bij water gieten en niet andersom)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie