zilver gaat door dragen weer glimmen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
geomaatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 16-09-2019, 12:42
Ervaring: Overig

zilver gaat door dragen weer glimmen

Bericht door geomaatje »

Als ik een zilveren sieraad dat geoxideerd is ga dragen, gaat het weer glimmen. Ik ben benieuwd of iemand dit herkend en wat de oorzaak is hiervoor. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand anders dit ook heeft.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: zilver gaat door dragen weer glimmen

Bericht door Herman »

Ja dat kan ik je wel vertellen hoe dat zit , zilver is een witachtig metaal dat heel gemakkelijk een verbinding aan gaat met Sulfide en hier door
verkleurd tot zwartachtig . Dit sulfide is een vorm van Zwavel dat in de lucht voorkomt en dat we oa. tegen komen als we een wind laten ;
of als we het wensen dan verkrijgen we deze zwarte kleur door het zilver te behandelen met Blitz beits .
In alle gevallen heeft zich een dun zwart laagje Zilversulfide gehecht op het zilver metaal , door nu het verkleurde voorwerp te gaan dragen zal er slijtage
van het oppervlak ontstaan , waardoor het zwarte laagje Zilversulfide verdwijnt en het witachtige Zilver oppervlak weer tevoorschijn komt .
Een mooi voorbeeld is de hanger die ik al 15 jaar iedere dag draag .
IMG_4445 kl.jpg
IMG_4445 kl.jpg (24.16 KiB) 3426 keer bekeken
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
geomaatje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 16-09-2019, 12:42
Ervaring: Overig

Re: zilver gaat door dragen weer glimmen

Bericht door geomaatje »

dank je wel, Herman. Hieruit begrijp ik dat bij iedereen dit effect optreedt. :thx:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zilver gaat door dragen weer glimmen

Bericht door Briolet »

Bijna bij iedereen. Bij een klein deel van de mensen zit zoveel zwavel in het zweet dat zilver juist zwart wordt bij het dragen. Dat zwavel kan natuurlijk in het zweet zitten of een afbraakproduct van bepaalde medicijnen zijn.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zilver gaat door dragen weer glimmen

Bericht door Erika »

Het zwart is een oxide. De 'roest' van het zilver, dat is maar een laagje en slijt weg , en dan vooral de hogere gedeeltes, niet de diepere liggende delen.
Dit geldt ook voor titanium welke is gekleurd, dit zal ook tzt weer de oxide kleur verliezen voor slijtage . Het hogere liggende stuk heeft meer last van slijtage
Ook diverse maniern van afwerken zullen naar verloop van tijd eenzelfde soort 'glans' geven, door dragen.

Je zou nog kunnen kijken naar het zwart laten rhodineren, is wel een andere kleur dan het zwarten van zilver, maar dat is een duurzamere laag.
Maar blijft een laagje dus zal wegslijten.
In de zaponlak zou je ook nog kunnen zetten , maar het blijft altijd een laagje
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie