Wie weet hoe dit nou kan?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Smidsim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-11-2017, 14:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zevenhuizen zh

Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Smidsim »

Goedenavond,

Ik heb voor mijn vriendin en haar zusjes 3 dezelfde armbandjes gemaakt. Allemaal leuk en aardig, alleen is het wel zo dat de armband van mijn vriendin steeds zwart word. het gekke van het verhaal is dat ze ook andere zilveren sieraden draagt waarvan ook een zilveren ring die ik van oud zilver gemaakt heb wat ik omgesmolten heb. Ze heeft dus geen zilver allergie en met de zuurgraad van haar huid lijkt het mij ook niet te maken te kunnen hebben. Ze gebruikt wel parfum, maar spuit dit niet op haar polsen..
Ik heb de armband al een aantal keer gepolijst maar hij word steeds weer zwart in tijd van een week of 2 a 3.
Ze werkt als boekhouder en als we het huis schoonmaken doet ze haar armband altijd af.

Weet iemand hoe dit zou kunnen?
Met zilverplaat van bijou mag je verwachten dat er geen verontreiniging in de legering zit toch?

Groetjes

Sander
IMG_20180915_145841.jpg
Zelfs de beste smid slaat weleens op zijn duim b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Erika »

Toch ziet het eruit als oxidatie van het zilver, dit is dus gewoon zoals zilver 'roest'. Dit ligt niet aan het zilver
Dit gebeurt door bijvoorbeeld zwavel aan de lucht.
Eet maar eitje met zilveren lepel

Veel zilveren sieraden bij juweliers zijn voorzien van een laagje rhodium of anders om het zwart worden in de etalage tegen te gaan , misschien is dat wat het sverschil is


Doet je vriendin bijvoorbeeld zwemmen en haar familie niet?
DAt kan ook nog wel eens oorzaak hebben.

Wat je kunt doen is de armband meermaals witkoken en dat trommelen de buitenlaag is dan fijnzilver . Alleen vinden niet alle steentjes warmte fijn

Je kan ook rhodineren nadat je het weer hebt gepolijst, dan heb je rhodium laag.
lakken kan ook, laponia doet dat bijvoorbeeld ook


maar het kan dus zijn dat je vriendin iets doet of heeft waardoor het zilver zwart wordt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Smidsim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-11-2017, 14:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zevenhuizen zh

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Smidsim »

Hoi Erica,

Klopt inderdaad ik heb hem vanavond weer gepolijst en zal hem binnenkort even rhodineren. Dat is een goed idee. Maar het gekke ervan is dat ze niets geks doet. En dat is dan een dingetje van mijzelf ik wil dan weten wat een reden kan zijn.. stel dat het idd iets van zwavel in de lucht zou zijn,(hier had mijn oma ook last van, was heel gek als ze haar zilver af deed was het met tijd van een dag zwart en met dragen viel het weer mee hoe snek het ging)
Vraag ik me toch af hoe het kan dat alleen haar armband zwart word. En niet iets van een ring of hangertje of iets.

Ik heb helaas niet echt de mogelijkheid om hem uit te gloeien... dat gaan de steentjes inderdaad niet leuk vinden..


Groetjes

Sander
Zelfs de beste smid slaat weleens op zijn duim b;)
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Evert J@n »

Let ook op waar ie bewaard wordt als ze hem niet draagt. In natuurrubber bv zit ook veel zwavel. Soms zit dat in een lade als antislip matje. Ook kan luchtverontreiniging een rol spelen. Vroeger werden de zilveren voorwerpen in Amsterdam ook veel eerder zwart door de vieze grachten!
Maar een mooie uitspraak vind ik altijd: zilver is een natuurproduct, dus verwacht heen standaard gedrag!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Erika »

Goed zoeken, het kan iets heel kleins zijn, zoals Evert jan al aangeeft , waar bewaard ze m
Wordt het zwart tijdens dragen o meer tijdens het neerleggen, wat ligt er naast.
Kan zijn dat er mss vitrex vastzit in de porien, heb je afgelest in de vitrex bijvoorbeeld dan kan het ook.
Medicijnen kan het aan liggen, maar wat je zegt ringen moeten dan ook gaan, maar nogmaals veel winkelwerk is gelakt, gepassiveerd of gerhodineerd....
Er zijn tig factoren die kunnen maken dat het zilver zwart wordt, een speld in hooiberg.
Het enige wat bij bijou nog mis kan zijn gegaan is dat je 835 zilver hebt gekregen, maar dan is de vraag waarom de schakels ook donker worden.
En ja het is vreemd dat de rest het niet doet, maar zijn dat ook zelfgemaakte sieraden of van de juwelier?


Ik heb het over witkoken niet uitgloeien, is toch wat anders, en al het goede zirkonia's zijn, dus niet china meuk, kom je een heel eind met verwarmen zolang je er maar geen borax (boraten etsen, ander vloeimiddel beter) opsmeert.
Maar ja witkoken met stenen is een gedoe, maar sommige stenen kunnen goed tegen vuur dus dan is het wel te doen, alleen nooit aflessen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Smidsim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-11-2017, 14:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zevenhuizen zh

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Smidsim »

Ohh dat zou een mogelijkheid kunnen zijn idd. Misschien omdat het in de vitrex is uitgegloeid.als ik de armband opnieuw zou witkoken gaat t vitrex er dan weer uit? Ik kan me niet herinneren dat ik dat op school geleerd heb namelijk. Daar was witkoken je weekstuk goed heet maken(zegmaar uitgloei heet) en dan in de vitrex aflessen.
Het is idd zoeken naar een heel klein dingetje maar ik kan dit soort dingen niet goed loslaten zegmaar.

De armband word eigenlijk op het bekende nachtkastje bewaard, en soms op jet aanrecht. Maar de keren dat ze hem af doet is op een hand per jaar te tellen. Maar ik vind het wel een goede van je Evert jan :thx: de luchtvervuiling wist ik idd, maar de rubber matjes niet. Weer wat geleerd :thumbsup:
Ze draagt 2 ringen die ze van haar ouders gekregen heeft die bij een juwelier gekocht zijn en een ring die ik zelf gemaakt heb.


Groetjes

Sander
Zelfs de beste smid slaat weleens op zijn duim b;)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Erika »

niet aflessen in vitrex, juist niet, gewoon aflessen in water en dan afkoken. als laatste voor het bruneren of kort polijsten met zachte borstel
Ik heb geleerd op school, staat ook in groene boek geloof ik, dat je kans hebt vitrex/vitriool op te sluiten in de poriën en dan later bij dragen last kan krijgen.

Maar ook bodylotions en dergelijke kunnen boosdoeners zijn , mss doet de inkt in de papieren die ze leest iets... er zijn zoveel kleine factoren die dit kunnen veroorzaken
Rubber matje van de muismat ...

er is iets wat zij anders doet in haar leven dan haar familie met dezelfde armbanden en daar zal het stukje verkleuren in zitten denk
Zomers met dat warme zweet weer is het natuurlijk wel veel heftiger, genoeg klanten die gestopt zijn sieraden te dragen van de zomer omdat het zo zwart werd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Smidsim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21-11-2017, 14:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zevenhuizen zh

Re: Wie weet hoe dit nou kan?

Bericht door Smidsim »

Heel erg bedankt voor julie reacties, ik heb de armband gepolijst toen ik het eerste bericht geplaatst heb. Tot nu toe gaat het goed. Misschien dat het idd in de zonnebrandcreme of lotion of iets zat. Ik debk dat ik er nooit achter zal komen wat het precies is. Maar ik weet nu wel meer mogelijke oorzaken als dat ik wist. Bedankt :thumbsup: ik wacht het nog even af en als hij weer verkleurd ga ik de armband evne rhodineren inderdaad. Dat lijkt me de beste oplossing.

Ik zal in de toekomst voor de zekerheid in water aflessen en niet meer in de vitrex. Dan is dat in elk geval uitgesloten.

Bedankt :thx:

Groetjes

Sander
Zelfs de beste smid slaat weleens op zijn duim b;)
Plaats reactie