Vraag over fijnste schuurpapier

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Emmy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 03-07-2007, 0:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Brunssum

Vraag over fijnste schuurpapier

Bericht door Emmy »

Hallo, ik heb een vraag over het fijnste schuurpapier.
Ik gebruik de fijnste grofte schuurpapier van Bijou, 2000. (zitten ook op de schuurlatjes)
Mijn vraag is of er nog fijner schuurpapaier te krijgen is, ik heb laatst iemand gesproken die nog fijner schuurpapier (4000)gebruikt om lak op aluminium bij te werken, helaas was deze soort niet in de verkoop, alleeen via groothandel in verf en dan nog met grote afname. Of is er misschien een andere manier om heel fijn te schuren, zodat het polijsten nog beter gaat.

Emmy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Emmy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 03-07-2007, 0:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Brunssum

Bericht door Emmy »

Hallo Ruud
Laat ik beginnen met te vertellen hoe ik een sieraad maak (zoals ik het van een goudsmid heb geleerd) Ik zaag uit een 925 zilverplaat een stuk uit b.v. voor een hanger. Eerst vijl ik totdat het mooi glad is en soldeer oog eraan (dan in zuurbad) en daarna schuur ik alles mooi glad zodat ik het kan polijsten. Ik heb sinds kort een polijstmachine en nog niet zoveel ervaring ermee. Natuurlijk is het welkom als ik via de polijstmachine het werk van het schuren kan laten doen. Ik heb inderdaad heel veel geschuurd (en inderdaad tijd genoeg) en gepolijst met de hangmotor maar kreeg niet het mooie resultaat dat het spiegelglad is, je zag altijd wat fijne krasjes, ook met het blote oog.
Groeten Emmy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

..
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Ik meen dat schuurlinnen tot 6000 of zelfs 12000 gaat.
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Het klinkt misschien een beetje maf, maar als je eens langs gaat bij een autogarage, hebben die vaak erg fijn schuurpapier voor je! Het is wel om nat te schuren, ik weet niet of dat wat uitmaakt?
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Emmy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 03-07-2007, 0:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Brunssum

Bericht door Emmy »

Bedankt voor de antwoorden, ik zal eens vanalles proberen, ik had ook al een versleten lapje schuurlinnen gebruikt en ook een stukje leer op hout, maar soms zijn er net nog wat krasjes die ik dan na het polijsten nog zie. Ik denk dat ik wat meer met de polijstmachine moet uitproberen, met verschillende schijven en vetten.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik geen profesionele opleiding in edelsmeden gehad en heb het een en ander geleerd van een goudsmid en veel uit boeken gehaald en natuurlijk ook heel veel op dit forum.
Wat voor de een vanzelfsprekend is voor mij misschien nieuw.
Emmy
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Misschien mosterd na de maaltijd,

Ik ben het met Ruud eens. Als je na 800 schuurpapier je werkstuk niet hoogglans krijgt dan is er iets mis in je proces.

Zou kunnen dat je na het veilen net niet de vijlkrassen uit je werkstuk verwijderd met je eerste schuurpapier. Die krassen krijg je er daarna er met fijner schuurpapier ook meestal niet uit.

Tip: maak de laatste halen met je vijl 1 kant op en ga daarna schuin of haaks daarop schuren. Als je denkt klaar te zijn met je eerste schuurpapier (240b.v.) schuur dan nog een paar keer schuin of haaks op die schuur richting. Als je dan nog vijlstrepen ziet moet je nog even doorgaan. Dit doe je totdat je de 400 hebt gehaald steeds weer.
Ikzelf schuur tot 280 (met een oud latje) en ga dan polijsten.

Als het goed is heb je nu een werkstuk met alleen groeven erin van je fijnst gebruikte schuurpapier.

Problemen bij polijsten van zilver zijn vaak dat het werkstuk niet warm wordt. Het vet gaat pas echt voor je werken als je je werkstuk niet meer met blote vingers kan vasthouden.
Als je werkstuk koud blijft (niet lang of hardgenoeg tegen de schijf) houd je altijd strepen. Durf je werkstuk dus wat langer dan 1 seconde tegen de schijf te houden en durf wat druk uit te oefenen.

Tip: Gebruik een dubbel gestikte lappenschijf met maar 1 soort vet.
Voor zilver is wit vet een goed begin. Begin met polijsten schuin of haaks op de laatste schuur richting en houd hem niet stil tegen de schijf, maar draai je werkstuk tijdens het polijsten. Wederom totdat je alleen nog maar de strepen van je witte vet ziet.
Ga daarna over op een andere lappenschijf die alleen voor rood vet of een ander hoogglans polijstvet gebruikt.
Weer is het werkstuk "heet maken" belangrijk. Trek leren vingertjes aan om dat te kunnen doen zonder blaren.
Gebruik het liefst alleen leren vingertjes die je alleen met een bepaald vet gebruikt.

Als je dan nog problemen hebt zou het kunnen dat je schijven besmet zijn met schuursel, vijlsel of andere grovere stofdeeltjes dan je polijstmiddel.
Berg je schijven dus liefst op in een zak waar opstaat wat erin hoort te zitten.

Bij het NLC hebben we een soort broodtrommels waar de schijven inzitten met het goede vet erbij. Dit neemt mij wat teveel ruimte in maar is wel een goede bescherming voor je schijven.

Succes ermee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

he dat vind ik wel een goede tip!!! trommeltjes..........

neemt veel ruimte in maar is ook wel erg orderlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Emmy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: dinsdag 03-07-2007, 0:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Brunssum

Bericht door Emmy »

Hallo Daniel, het is zeker geen mosterd na de maaltijd want ik ben van plan nog veel te maken, als ik dan weet hoe het moet dan dan heb ik er vast profijt van.
Ik denk dat je gelijk hebt met de vijlgroeven, dat daar mijn probleem zit, dus beter vijlen, ik vijlen met verschillende grofte en als laatste gebruik ik de zoetste en dan lijkt het misschien wel wat, maar schijnbaar nog niet genoeg. Dat haaks schuren deed ik nog niet, goede tip dan zie ik beter hoe het geschuurd is.
Warm polijsten had ik hier op het forum al gelezen en ik moet zeggen dat dat goed werkt, maar als er nog krassen zitten dan polijst ik ze mee.
Bedankt allemaal, hier kan ik wat mee!!
Emmy
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Wat een goed idee, schijven van elkaar gescheiden opbergen met het juiste vet erbij. Zelf heb ik een tweedehands polijstmachine gekocht waar nogal wat gebruikte schijven bij zaten. Ik heb ze nooit gebruikt omdat ik niet weet met welk vet ze gebruikt zijn. Omdat ze er nog goed uitzien zou ik ze wel schoon willen maken. Is hier een simpele manier voor of is het handiger om alleen met nieuwe schijven te beginnen?
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Als ik een schijf schoon wil hebben, laat ik hem draaien en houd er een oude vijl tegenaan. Ofwel, druk hem er krachtig in. Stoft verschrikkelijk, maar zo krijg je je schijven weer redelijk op orde.
Ik heb er nog nooit 1 in de wasmachine gestopt, maar theoretisch zou dat moeten kunnen.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Geweldig, ik ga het vanavond meteen proberen.
Alles van waarde is weerloos
Plaats reactie