texturen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

texturen

Bericht door Kevin »

dag allemaal,

ik ben ideeën aan't opdoen om texturen te maken voor een zilveren hanger.
Ik heb er al een aantal die ik kan gebruiken voor mijn ontwerp, zoals gesmolten zilver en eventueel het gebruik van beitels.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die al gebruik gemaakt hebben van beitels in hun ontwerpen en of wat voor beitels er dan gebruikt worden...?
Ik hoor het graag :)
andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

grtz
Kevin
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: texturen

Bericht door Sun »

Geen beitels geprobeerd nog... wel gewalst met vanalles, blaadjes, kant, uitgeponste stukjes karton op een tweede stukje karton geplakt.... Goedkoop handgraveermachientje, ook leuk, héél ruw schuurpapier... De mogelijkheden zijn en blijven legio :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: texturen

Bericht door Kevin »

Voorlopig het idee van beitels in de kast gestoken, mijn werkstuk heb ik gesmolten; zodoende dat het oppervlak een mooie ruwe structuur vertoont...
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: texturen

Bericht door Erika »

Ook niet gebeiteld, wel met stekers, ciseleerponsen, vijlen (in vorm als in afwerking), in de wals (zoals sun omschrijft, wel ALTIJD met koperen beschermplaten, sandwich maken), met de hangmoter, etsen, hamerslag (hamers met structuur slaan dat er ook weer in), reticuleren, granuleren, intarsia, mokume gane, keum boo etcetc er zijn zoveel versieringstechnieken .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Historisc ... technieken

Beitels is een graveertechniek en gebruikt men vaak bij intarsia, waar ze dan ook weer ander metaal inleggen.
Ik neem aan dat je dat bedoelt?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie