Compressor / zandstralen

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Compressor / zandstralen

Bericht door @tjuh »

Weer eens een gereedschapsvraagje van mijn kant.

Ik zou graag willen gaan zandstralen (en ja ik kan heus wel tijdelijk ergens om mij heen terecht, maar overweeg dus om het zelf aan te schaffen) maar nu loop ik tegen heel veel tegenstrijdige informatie aan (van 160l aanzuiglucht tot vanaF 350liter bijv)

Dus is mijn vraag is er iemand hier die mij het een beetje uit kan leggen hoeveel (en waarom) aanzuigliters lucht/tankinhoud/pk motor etc.

Want ruimte is schaars en een 100liter tank neemt natuurlijk meer ruimte in als een 24 (of zelfs maar een 6l met 170l aanzuiging) ....

misschien wel een lesje, hoe werkt een compressor....

want de tankinhoud is er voornamelijk voor om te kunnen doorwerken op de juiste druk....maar ja een bandenvelg zandstralen vergt natuurlijk meer dan een hangertje van 2cm...
Gerwin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 18-08-2014, 15:43
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Meppel

Re: Compressor / zandstralen

Bericht door Gerwin »

Bel eens met leering hengelo 074 255 82 82
Groetjes Gerwin
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Compressor / zandstralen

Bericht door Erika »

gemist vorige week misschien staat er hier iets voor je in?
viewtopic.php?t=2051
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Compressor / zandstralen

Bericht door @tjuh »

Na er ook nog eens met mijn vader en een kennis erover gesproken te hebben is mijn keuze gevallen op de compressor (6lt inhoud 6-8 bar werkdruk en ik dacht 170lt lucht/min) van de gamma (100 euro en in de aanbieding maar 80 ;)), voordeel van onze huidige maatschappij....binnen 14 dagen kan je het retour sturen ;).

Een simpel zandstraalpistool met 500ml reservoir gekocht bij de HBM voor 15,- incl 2 kg grit.

En ik kon (bijna) aan de slag. even een oude plastic bak met deksel omgebouwd tot straalcabine om de troep in toom te houden.

Het werkt! mijn 1ste testjes met de geleverde grit gingen goed (wel een betere "cabine' bouwen maar dat komt wel goed) roest ging er makkelijk vanaf en zilver kreeg een mooie matte afwerking, natuurlijk staat je compressor wel continue te loeien naast je omdat de tank onvoldoende inhoud heeft, maar de kracht is er om het grit (of droog zand) krachtig genoeg weg te blazen. En bij elkaar heb ik misschien hooguit 2 minuten gezandstraald, dus de herrie is (met gehoorbeschermers) te behappen.

Uiteraard heb ik geen vergelijking met wat een betere installatie gedaan krijgt, maar ik ben hier tot nu toe erg content mee. en kijk ernaar uit om verder te experimenteren. wanneer ik terug ben zal ik ook foto's plaatsen van het bereikte effect.
Plaats reactie