goudvijlsel op zilver

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
biebie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 12-12-2006, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: edegem/belgie

goudvijlsel op zilver

Berichtdoor biebie » maandag 02-05-2016, 20:30

goede avond,
graag zou ik goudvijlsel op een zilveren hanger willen aanbrengen als eindafwerking .
kan iemand me helpen met deze techniek aub.
soldeer is volgens mij geen oplossing en laten insmelten heb ik geprobeerd met als resultaat dat het gewoon gereticuleerd was en het goud verdwenen b;)
de bedoeling is dat het plaatje strak blijft en het goudvijlsel er zichtbaar opzit.
alvast bedankt voor het meedenken

Biebie
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 526
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Spanje

Re: goudvijlsel op zilver

Berichtdoor peterspanje » maandag 02-05-2016, 20:51

Hallo Biebe, ik zou het niet weten, maar er zijn ongetwijfeld een aantal zilvermaan leden die je kunnen helpen, ik zag dat je al 10 jaar lid bent van de zilvermaan en dit is je vijfde bericht 00O ik hoop dat we je wat vaker gaan zien in de toekomst er zijn ongetwijfeld leden die jouw hulp af en toe goed kunnen gebruiken! :tandpasta:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 783
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudvijlsel op zilver

Berichtdoor Abo » dinsdag 03-05-2016, 9:07

De handeling die je doet is eigenlijk de oplossing Biebie.
Het gaat er ook om hoe groot je goudvijlsel is.
Als dit te fijn is zakt het gewoon in je vloeibare laagje van zilver.

Het is meer hittecontrole maar niet reticuleren.
Bij reticuleren ga je het zilveroppervlakte vervormen.
Als het zilveroppervlakte net begint te glanzen is het genoeg en moet je de hitte wegnemen.
De hitte controleer je met de afstand van je toorts tot het werkstuk en niet door telkens je vlam van het werkstuk weg te halen.
Met wat oefening ga je dit perfect kunnen beheersen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5848
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goudvijlsel op zilver

Berichtdoor Erika » dinsdag 03-05-2016, 11:22

Jaren geleden heb ik voor een speciaal sieraad een buis gemaakt van zilver met gouden vlekken erin. GEmaakt met vijling an 3 kleuren goud.
Dat heb ik opgesmolten (wellen, dus de techniek die abo noemt, je metaal laten zweten. ) maar daarna is het nog netjes gewalst en buit van gemaakt. De buis was mooi glad en bij het zwarten van he zilver kwamen de vlekken mooi naar voren.

Dus ik doe dikker basismateriaal nemen en dat walsen tot het vlak is , na het opsmelten .
Vijling wel grof
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
biebie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: dinsdag 12-12-2006, 17:42
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: edegem/belgie

Re: goudvijlsel op zilver

Berichtdoor biebie » dinsdag 03-05-2016, 21:04

super ,
bedankt voor de duidelijke uitleg ,
biebie

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten