steam cleaner en cappuccino

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

brasser schreef:Hi Maarten, ik heb geen idee wat een griebelton is, bedoel je een tumbler waarin je middels een medium zoals mais walnoot staal of keramiek in een ton ronddraait om te polijsten?

Een magnetische polijstmachine bombardeert je werkstuk met fijne metalen stiftjes, door middel van snel ronddraaiende magneten, waardoor je werkstuk gepolijst wordt tot in de kleinste hoekjes.

Je kan zelf makkelijk een. magnetische polijstmachine maken, als je een beetje handig bent
Je maakt een kastje zit er een motortje in bevestig aan de as van de motor een langere as plaats op die as een slijpschijf van plus minus 18 cm, die haal je bij elke doe het zelf zaak, zaag een triplex plaatje van 8 mm op dezelfde maat uit, koop 6 sterke magneten bij supermagneet.nl, verdeel de magneten over de triplex plaat zaag de vorm er uit, neem een sterke twee compenenten lijm en zet de boel goed vast. Een perspex plaatje een plastic emmer wat fijn metaal stiftjes bij Bijou halen plus een flesje polijst vloeistof, of de zachte zeep van driehoek en draaien maar. Afhankelijk of je een motor moet kopen kost je dit tussen de 80 en 200 euro. Op internet vind je zat filmpjes hoe je dit kan maken, mocht je er een willen maken dan kan je altijd mij een mailtje sturen, hier zijn wat foto's van mijn aparaat mijn emmertje is gedemonteerd in afwachting van een reperatie, zie sugru

Brasser Ik begrijp even niet wat je met een slijpschijf moet bij een magnetische polijstmachine, Ik ben waarschijnlijk op dat gebied een dombo maar kan jij mij wat bij lichten?
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Cees, je hebt een stevig plateau nodig om die magneten goed op te lijmen, zo n slijpschijf kost pakweg twee of drie euro, er zit een mooi gat in voor je as, dus vandaar. Het is gewoon een goedkope oplossing (we wonen wel in spanje, maar blijven olanders hè! :rofl: )maar je kan uiteraard van alles gebruiken.
Als je wilt schroef ik mijn magnetische polijstmachine open en maak ik er een fotootje van, ik heb de machine vorig jaar gemaakt gebruik hem wekelijks met veel plezier b:D
Laatst gewijzigd door peterspanje op dinsdag 08-03-2016, 8:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Op youtube staat er ergens een filmpje hoe je een magnetische polierder kan maken.
Dit is er eentje van.
https://www.youtube.com/watch?v=3_FpiTzVYP8
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Abo, dit is hetzelfde principe hoe ik het heb gemaakt, ik had een soort gelijke video op you tube gezien, ik zelf heb echter 6 magneten gebruikt variërend van uit of center tot de rand van de disk b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Het maakt niet uit hoe je het doet Brasser zolang het maar werkt en veilig is.
Ik heb me er jaren geleden één gekocht omdat die toen nog qua prijs te doen waren.
Ondertussen zijn die dingen stukken duurder geworden dus als je met wat knutselwerk er zelf eentje kunt maken is dat mooi meegenomen :thumbsup:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

.....en dan de plus en de min van de magneten om en om Peter?
Ik heb mijn werkzaamheden op een laag pitje sinds kort , maar ik denk er toch over nog een dergelijk ding te maken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Willem ik zou het niet meer weten, ik ga hem later toch maar eens open schroeven, ik zag wel op een oude factuur dat ik deze magneten had gebruikt Q-30-30-15-N kracht 35 kg ik had er nog 8,50 voor betaald eind 2014 ze kosten nu 10.10 ik zag ook dat ik er maar 4 had gekocht, die magneten komen van die side supermagneet wel bekend bij je.

Heb je nog contact gehad met Sanders, zie ons speledingetje aka pers? of had je al ergens ringen gevonden?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Willem Parel »

brasser schreef:Heb je nog contact gehad met Sanders, zie ons speledingetje aka pers? of had je al ergens ringen gevonden?
Hier moet ik iets gemist hebben.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

]Bedankt voor het antwoord Brasser is me nu helemaal duidelijk. Heb even naar het YouTube filpje gekeken en ben tot de conclusie dat het enige wat ik nog mis om mijn stenen slijpmachine (eigenbouw) als magnetische tumbler te gebruiken; magneten en een schaaltje zijn.
BILD0670.JPG
Bijlagen
BILD0669.JPG
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

Cees, je moet ook nog een perspex plaatje tussen je schaaltje en de magneten zetten, maar ik denk als je triplex plaatje en daarop de magneten vastlijmt dan heb je een stenen slijp machine en een magneet polisher ineen, maar draait die slijpmachine niet op te lage toeren? Je hebt wel minimaal 2500 rpm nodig
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Ga je van je magnetische poliertrommel een helikopter maken Brasser ? :P

De raytech die ik heb heeft een max van 2000 tr/min en die werkt het keurig af.
Ik vrees dat je met hogere toeren diepere putjes in je metaal gaat maken vermits de impact groter is van de naaldjes.

De meeste apparaten -van verschillende merken- hebben een max van 2000 tr/min waar het toerental naar minder kan geregeld worden.

Just saying b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door peterspanje »

abo, misschien heb je gelijk, hoewel ik niet het probleem heb van putjes in mijn zilver, :P denk ik, ik heb nl alleen een optivisor, geen microscoop :tears" helaas. ik zou zeggen voor iedereen die er eentje wil bouwen hou de snelheid beperkt tot die 2000 maximaal en niet mijn 'minstens' 2500
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Eljas »

De witte vlekken komen waarschijnlijk van opgedroogd water dat kalkvlekken achterlaat. Zou eigenlijk niet kunnen wanneer het omgeven is door palmzaagsel. Moet wel zuurvrij palmzaagsel zijn. Een handige oplossing is kan een blaaspistool zijn op een compressor aangesloten.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Cees »

Brasser mag ik vragen hoe strek de magneten zijn die jij gebruikt hebt voor je magneet tumbler.
Heb net een naaimachine motortje gekocht en wil daarmee een kleine versie van zo een magneettumbler maken.

Ik heb het idee dat het aantal omwentelingen per minuut niet maatgevend zijn voor het resultaat maar dat ga ik nog wel ondervinden denk ik. Mocht dat wel het geval zijn dan heb ik nog een motor staan die 2800 toeren per minuut kan draaien, en heb ook nog een electronische regelaar die dat terug kan brengen naar minder. Nadeel van die electronische regelaar is dat daarmee ook de kracht van de motor afneemt. Bedoeling was om dit te gebruiken om mijn stenen slijpmachine maar hield toen niet voldoende kracht over ( motortje van 1/4 pk)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: steam cleaner en cappuccino

Bericht door Abo »

Cees, je kunt voor weinig geld een toerentalregeling kopen waarvan de stroomsterkte niet daalt met de snelheid.
Zo blijft je motor krachtig en kun je je toerental mooi regelen.

Electronica was ooit mijn hobby maar dat is heel lang geleden :|

@Brasser, het maakt niet uit of ik gelijk heb of niet, we zijn hier om te helpen b;)

De magneten zou ik toch niet te sterk nemen anders kunnen de stiftjes niet in de vloeistof bewegen.
Ze dreigen dan te kort over de bodem van je bokaaltje te schuren zonder de dwarrelende beweging die voor het polijsten zorgt.
Plaats reactie