Zilver solderen gecombineerd met emaille

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Krisje »

Hallo ,

Graag heb ik informatie (tips)
Al een tijdje probeer ik edelsmeden te combineren met emailleren
Na een paar blunders is me dat gelukt...
Nadeel is dat de emaille smelt tijdens het solderen . Het te solderen plaatje zilver kan op zijn plek gehouden worden met een pinnetje in de emaille ...Wanneer je dit pinnetje weg trekt vult de warme emaille deze plek weer op.
Tot zover dus een succes .
Graag zou ik hier meer mee doen .
Graag tips dus over wat hiermee nog meer kan op edelsmid gebied .

Groetjes
Krisje
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Erika »

Hoi Krisje ik begrijp je niet helemaal in werkvolgorde
Soldeer je Na het emailleren ?! Meestal doen ze dat vooraf met extrta hard soldeer, emaille soldeer. Smeltpunt moet daarvan net boven het emaille smeltpunt liggen.
Of je zorgt dat de geemailleerde onderdelen op een andere manier op het sieraad komt. Door bijvoorbeeld een 'zetkast' te maken. Het ergens op te klinken e.d.

Doe je torch enammeling of in de oven?


mooi boek, welke ik geregeld kijk ook: The art of enamelling linda darty
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Krisje »

Beste Erika
Ik emailleer idd voordat ik soldeer
Dat er zilversoldeer is die een hogere smelttemperatuur heeft dan emaille wist ik niet ...thnx voor de nuttige tip !!
En ik emailleer niet in een oventje nee ...
Die ben ik een aan het zoeken maar wel 2e hands ...
Tot nu toe emailleer ik met mijn gasbrander .

Groetjes
Krisje
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Erika »

Ik weet niet waar je zit, maar in Leiden wordt geregeld workshops en cursus gegeven met emaille.
Het werk wat ik op Fb voorbij heb zien komen maakt dat ik het jammer vind dat ze het op dagen doet dat ik zelf met cursisten zit.

Ik weet niet wat jullie bibliotheek aan boeken heeft maar grote kans dat er iets van emailleren tussen te vinden is en anders raad ik dat boek aan wat ik in mijn vorige post noemde. goed duidelijk uitgelegd en vele technieken ook torch enammeling (en als je dat googled op video's moet je ook wel het een en ander tegenkomen)

En op dit moment staan er wel wat oventjes op marktplaats hoor, voor 50 euro
die staan er geregeld op. Zijn dan kleintjes maar vor sieraden kom je een eind.

ER is zoveel mogelijk met emaille
http://www.emailleren-edelsmeden.com kijk hier maar even bij cursussen e.d. mss zit er iets voor je bij=§
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Stéfan »

Krisje schreef:Beste Erika
Ik emailleer idd voordat ik soldeer
Dat er zilversoldeer is die een hogere smelttemperatuur heeft dan emaille wist ik niet ...thnx voor de nuttige tip !!
Groetjes
Krisje
mijn lerares gaf de emaileurs de tip om alles met 7 soldeer te solderen alvorens het emaileren.

maar dat zou ook betekenen dat als je eerst emaileert dat je ( met wat risico ) ook met 5 zou kunnen solderen, wat dan weer relatief ver onder het smeltpunt van email licht

er gave ring btw
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilver solderen gecombineerd met emaille

Bericht door Krisje »

Bedankt voor de nuttige tips mensen !
Heb er veel aan !!
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Plaats reactie