zwarten van goud

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik word blond met de jaren , zeggen ze. Asblond (is dat niet ook gewoon grijs haha :))
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Ja dat bladzilver is ook een idee.
Ik heb nu weer een opdracht van 18k ring waarbij er dit keer met 1mm draad symbolen op deze ring gesoldeerd worden. Nu is het de bedoeling dat in de symbolen en buiten de symbolen alles gezwart is, maar de symbolen die van het gouddraad 1x1 gemaakt zijn de goudkleur behouden dus ook aan de zijkanten. De ring moet aan de binnenkant goud zijn.


ideeen?

Dacht zelf een buitenring van 0,3mm om de gouden ring te zetten en daarop het gouden draad solderen. Dan is de binnenkant goud en de symbolen ook en vervolgens kan ik het zilver dan zwarten.

Of zou het handiger zijn bladzilver aan te brengen? En blijft dat wel zitten, aangezien het trouwringen zijn en continu gedragen worden?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Fijnzilver wordt niet mooi zwart.
Ik zou het zwart rhodineren.
The best things in life are still made by hand
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Bladzilver alleen zou mij te kwetsbaar zijn voor zoiets.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Dus jullie zouden niet een een buitenring van zilver maken, waarop ik dan de gouden symbolen soldeer? Het zilver kan ik dan wel zwarten.

En zwart rhodineren, dat ken ik niet. Blijven de zijkantjes van de symbolen dan wel goud?
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Zelfde als bij vergulden, verzilveren of blits beitsen. Als je niets afdekt komt het overal.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Tot twee keer toe is de zilveren ring van 0,3 mm die ik rondom de gouden van 1.1 mm heb gesoldeerd zo af te pellen.
De ringen sloten mooi aan. Ik denk dat de fout is geweest dat ik 18 k soldeer heb genomen, vloeide niet goed door. Ontzettend frustrerend.
Geen ervaring met zilver op goud solderen, ik dacht dus ik gebruik goudsoldeer want die naden vallen minder op.
Maar toen ik alles gesoldeerd had en verder ging stellen op de triboulet ging de zilveren ring eromheen los staan op een aantal plekken. Zou dit te maken kunnen hebben met de uitzettingscoefficient?.

Had ik dan zilversoldeer moeten nemen of is het gewoon lastig om 0,3 mm zilver van 10 mm breed om een gouden ring te solderen?.
Nu weet ik het even niet meer, alles er weer afgeschuurd, ring is nu inmiddels 1 mm.
hdgu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 19
Lid geworden op: woensdag 01-01-2014, 12:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: nieuwleusen
Contacteer:

Bericht door hdgu »

als de groef diep genoeg is kan je hem ook opvullen met gekleurde twee componenten lijm. dit is een foefje dat niet veel bekend is en wel goed werkt. je hebt van bisonkit twee componenten lijm in een doorzichtige met rode spuit. hier meng je een heel klein druppeltje plakaat verf in. goed mengen en met een naaldje ik de groef aanbrengen. echt maar een heel klein druppeltje anders droogt het niet goed. ik heb veel ringen gemaakt met deze opvulling en zelden problemen mee gehad. alleen voor grotere oppervlakten is het niet duurzaam. omdat het toch een soort kunststof wordt. het leuke van dit is dat je alle denkbare kleuren en vormen kunt maken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Voor dit trucje gebruik ik altijd acrylverf, omdat dit een polymeer is droogt het wel goed na vermenging.
Ook heb ik bij de hobbywinkel pigmentpoeder gekocht in diverse kleuren, dit dekt nog beter en kleurt dieper als je dat er door mengt.
En inderdaad het houdt goed, ik heb ook nog nooit wat terug gekregen.
Vooral even een "nepsteentje" aanbrengen in een goedkoop zilveren ringetje blijft zo betaalbaar vor de klant.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Anna
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 14-08-2009, 14:50
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: den haag
Contacteer:

Bericht door Anna »

Twee componentenlijm met acrylverf, dat ga ik eens proberen.
Ik had zelf al met de uv raisin geprobeerd, maar je kunt het uitgeharde laagje er zo weer uit pulken. Ben benieuwd of de componentenlijm wel goed blijft zitten.
Dank voor jullie reakties.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik weet niet hoe diep de groeven zijn maar bij ondiepe groeven zal mogelijk het spul weer verdwijnen als je het overtollige afveegt met een doek of met je vingers.
Als dat het geval is veeg het dan even af met een vlak stuk papier en herhaal dit met steeds een schoon stukje papier, dan zal de lijm (en ook als je verf zou gebruiken) beter in de groeven blijven zitten.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Wat ik dan doe is zorgen dat de hars zo zit dat het 'gevangen'zit.
Dus mijn zandringen heb ik de groeven gefreesd en daarna op de bodem nog wat ondergefreesd.
Krijg je trapezium


en bij het 'glas in lood' hars verwerken van bijvoorbeeld hangers dan zorg ik dat er net als bij brillen bijvoorbeeld, een dakgroef in zit.

Denk dat je dit met lijm net zo moet doen,.

ikzelf heb t tijdje gedaan maar vind het niet zo mooi als met uv of giethars
De lijm is toch niet zo ongekleurd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: zwarten van goud

Bericht door Stéfan »

Anna schreef:Onlangs heb ik gouden ringen gemaakt met ingekerfde symbolen. Deze ringen heb ik geoxideerd en vervolgens gepolijst. De symbolen waren mooi zwart, maar na een maand kwam de klant terug omdat het zwart weg was.
Nogmaals zelfde procedure, maar weer is het zwart weg.

Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er nog andere manieren om groeven in goud te zwarten, wat wel blijft zitten?

Groet, Anna
ben eens gaan kijken en vond deze pagina http://www.sieradenpassionista.nl/mater ... rten/goud/

er staat op een gegeven moment een kopje van zwart goud en hoe dat verkregen kan worden.

vooral die techniek met laserstralen lijkt mij wel goed te werken, maar niet iedereen heeft een laserapperaat staan b;)

succes in elk geval,

ik kan het ook nog even vragen aan mijn lerares, die heeft namelijk eens een gouden kubushanger gemaakt, en de binnenkant van de kubus zwart gemaakt.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zwarten van goud

Bericht door Abo »

Ik ben misschien wat laat met mijn reactie.
Heb alle reacties niet gelezen maar heeft iemand er al aan gedacht om pariser oxide te gebruiken?
Dat wordt echt wel gitzwart en blijft zwart in een verdieping.
Plaats reactie