pen rhodineren en slijtage

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

pen rhodineren en slijtage

Bericht door lucskepc »

Hoi allen,

Ik heb onlangs een yin-yang hanger gemaakt in zilver, deze eerst volledig gerhodineerd in wit gewoon) Rhodium, en dan 1 zijde met de pen zwart gerhodineerd zodat we het echte yin-yang effect hadden. (met witte en zwarte diamant gezet in een wrijfzetting).
Nu heeft de dame deze twee maanden dag en nacht aangehad, en is het zwart rhodium zo goed als allemaal weg zegt ze?
Mijn vraag : hoe kan ik dit voorkomen?
Is het omdat ik eerst alles gerhodineerd had en het zwart niet rechtstreeks op het zilver zit, Of moet ik dikker penrhodineren?
De klant komt er donderdag mee terug en heb hen een oplossing beloofd voor een langdurige zwarting.
Ik dacht anders het gehele stuk te polijsten, zodat het originele rhodium weg is, het deel dat zwart moet worden af te dekken met lak, dan alles the rhodineren, de lak verwijderen en dan het overgebleven stuk met de pen terug te zwarten. Wat stellen jullie voor? of is er een betere techniek?
Voor latere opdrachten, weten jullie een andere metaal dat zich gemakkelijk laat hechten aan zilver, even bewerkbaar is maar toch een langdurigere zwarte kleur weergeeft?

Groetjes,

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik denk dan stiftrhodineren een dunnere laag geeft dan gewoon rhodineren.
Ik zou gaan voor eerst geheel wit rhodineren, dan wat wit moet blijven aflakken en daarna het zwarte ook gewoon met anodes en in het bad hangend zwart rhodineren.
Of heb je alleen en klein flesje stiftrhodiumbad? Dan wordt het moeilijker.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 229
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Bericht door lucskepc »

Dank je Willem, ik had ook zo al iets gedacht.
Alleen, ik heb enkel zwart in penrhodineerbad, wit enkel in groot bad. Weet er iemand of het mogelijk is, misschien door meerdere herhaalde handelingen met tussendoor droogtijden, of het mogelijk is om dik te rhodineren met pen?

Luc
Na elk uur..... komt er weer eentje
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Als je lagen te dik worden opgebracht dreigen ze te gaan "afbladeren".
Het verdampen van metalen is een beter oplossing naar mijn mening maar dat zijn dure ingrepen. Dit proces noemt men PVD coating of physical vapor deposition. Chroom carbon nitride vormt een grijze tot zwarte zeer harde laag. Andere gebruikte producten geven andere kleuren. Heel de onderneming gebeurt in een vacu?m kamer waar de werkstukken hun behandeling ondergaan, niks om thuis effe te proberen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Ter titel van inlichting, een metaal met een zwarte kleur bestaat niet. Voor degenen die denken dat Niello een zwart metaal is komt ook hij bedrogen uit. Strikt genomen zijn alle metalen grijstinten. Goud en koper -die familie zijn van mekaar- zijn de enige metalen met een kleur buiten dit grijs-spectrum. Elke oppervlaktebehandeling is en blijft een oppervlakte behandeling en zal na verloop van tijd zijn dekkende eigenschappen verliezen.

Voor wat het waard is.

Abo
Plaats reactie