Polijsten

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Polijsten

Bericht door Daniel Houwer »

De belangijkste techniek om je werkstuk er mooi uit te laten zien.

Meestal komt voor het polijsten het schuren van het werkstuk.
Gebruik schuurlatjes, en ga niet met een stukje schuurpapier uit de losse hand je werkstuk schuren. Gebruik je vijlpen ! Dat ding is zo belangrijk! Ik gebruik na het vijlen (meestal kap 2) een schuurlat 220 en daarna de schuurlat 320. Zeker bij zilver kan je daarna met een lappenborstel met witvet die schuurstreken eruit slijpen/polijsten.
Daarna op de lappenschijf met roodvet hoogglans maken.

Bij het (voor) polijsten is het belangrijk dat je werkstuk heet word.
Als je werkstuk niet heet word, gaat je vet niet "lopen" en dus niet voor, maar tegen je werken. Je werkstuk moet zo heet worden, dat je het niet met je blote vingers tegen de schijf kan houden. Dan gaat je polijstvet "lopen" en zal het gaan polijsten. Daarnaast is het het best als je je werkstuk niet in 1 richting tegen de borstel of schijf houd, maar dat je het kruislings, of wegdraaiend langs de borstel of schijf haalt. Maar zorg dat het werkstuk door de wrijving heet word!

Zorg er thevens voor dat je voor elke soort vet een aparte lappenschijf of wolbuf hebt. Als je op een hoogglans polijstborstel geel vet smeert is het geen hoogglans polijstborstel meer. Hou daarom de borstels ook zo goed mogelijk (in plastic zakken) gescheiden.

Veel plezier
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik had ze (bord is per ongeluk weggooid) op een bord hangen aan een spijker, ruim van elkaar.

schuurlatjes kun je zelf maken met een goed strak recht latje en een velletje schuurpapier. Leg het latje op het (binnenkant) papier, (mijn latjes zijn net even lang, iets langer dan het papier korte kant) zodat het recht ligt.
Ga met je kraspijn over het papier strak langs het latje of lineaal, zodat je een scherpe vouwlijn krijgt.
Vouw het papier en 'snij' weer, alleen zorg ervoor dat je het papier niet doorsnijdt, en vouw het weer om.
Dus voor elke hoek ga je met je kraspen langs en rol het zo strak mogelijk op

De uiteinden kun je met elastieken of met punaises aan elkaar zetten. Dit werkt ook voor half rond, driehoekg.

Voor kleine tussenstukje waar het schuurlatje te groot voor is gebruik ik oude naaldvijltjes, vooral de baret, die ik heb gladgeslepen. Geen kap meer, iig zo min mogelijk.
Dan plak ik er met seconden lijm een schuurpapier op met de korrel die ik wil en snijdt ik het langs de naaldvijl uit.
Mini schuurlatjes


ik heb ook geleerd kruislings te vijlen en schuren, dit wordt ook vermeld in het vakboek wat ik heb.
Bij kruislings heb je minder diepe vijlstreken en schuurstreken dan als je constant een kant op gaat en de bestaande streken alleen maar verdiept.

Vlakke stukken schuur ik op een marmer blad en een schuurpapier daarop. Opletten dat je het werkstuk constant draait zodat je niet op 1 plek de meeste druk krijgt en liefst 8tjes maken tijdens het schuren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Slijpen

Bericht door Lapidee »

Ik kieper alle borstels en schijven in ??n grote la en heb er nooit problemen mee.

Schuurpapier wekt het snelst met korrel 400 ( waterproof) daarna 1200 en 2000, in seconden een vlak resultaat.

Wit hexenvet is al goed van af schuren korrel 400, maar rond erg af.

Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op zaterdag 29-11-2008, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Willemien
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 49
Lid geworden op: zondag 12-11-2006, 19:44
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Willemien »

Dani?l, je hebt het over lappenborstel en lappenschijf. Die laatste ken ik, maar hoe ziet een lappenborstel eruit?
Ik wil in India ook wat polijstschijven bestellen. Welke raad jij aan?
'If nobody sees things your way, you can still see them alone' (Adrian Borland)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Willemien,

Alles met lappen is vrij snel een schijf, dus die lappen borstel is een ervenis van een collega die de lappenschijf altijd zo noemde.
Met jou goedkeuring verander ik het gelijk in bevenstaand stukje.

Lappenschijven, als je het goed doet koop je voor elk vet een aparte schijf, en berg je die afzonderlijk op.
Meestal heb je er aan 4 genoeg.
1 voor grof vet (geel voornamelijk)
2 voor medium vet (wit en blauw nemen goed grove schuursporen af en laten een redelijke glans zien)
3 voor fijn vet. (groen, oranje en vooral rood)
4 als reserve, of voor hout of been of hoorn ofzo.

Wolbuffen zijn soms geweldig voor de mooie polijst werkjes, maar ik gebruik ze al lang niet meer omdat ik te lui ben om alles goed op te bergen. En ze stoffen mij veel te veel.

Koop een aantal dubbelgestikte lappenschijven, bewaar ze zorgvuldig en je hebt er lange tijd plezier van.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ik heb een aantal linnenschijven. E?n voor zwart (zilver), ??n voor groen (geelgoud), ??n voor blauw (witgoud) en ??n voor geel (voorloopvet voor alles).
Hier doe ik het mee, ik ben erg blij met het zwarte dialuxvet voor zilver, prachtig resultaat en sinds ik dit vet heb, heb ik ook ietsje minder hekel gekregen aan diepteoxides, die gaan er met zwart redelijk vlot uit. Al moet ik zeggen dat ik soms nog steeds hor en dol van die dingen wordt.
Wat polijsten aangaat is dat het wel, wolbuffen heb ik nog nooit begrepen en ook rood en wit vet doen mij niets.
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Polijst rood voor zilver en groen voor goud geeft de mooiste glans bij het nabuffen, heel licht gebruiken.

Polijstrood geeft wel veel allergische reacties, pukkels, en ontstekingen.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zaterdag 29-11-2008, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Dankzij een tip van Daniel in het fijnste schuurpapier topic, ben ik vandaag even langsgehuppeld bij de Xenos, een ideale goedkope winkel voor opbergdingen..

Ik heb daar nu 2 kleine plastieke ladenkastjes gekocht, waarvan iik denk en hoop dat ze in mn kastje passen en waar mn borstels en schijven inpassen.
Morgen dus een dagje borstels opfrissen en inruimen. Systeem erin brengen....

Als het werkt dan laat ik t jullie weten, zo niet dan breng ik ze weer terug :D

Thx iif voor t idee want ik zal het wel zo gaan opbergen, net zo schoon en orderlijk)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Hier is het gewoon een puinhoop in de schijven lade, pleur het er maar gewoon in. En alles door elkaar.

Gaat goed tot nu toe. Maar de hele werkplaats is een chaos dus :oops:
Ruud
Laatst gewijzigd door Lapidee op zaterdag 29-11-2008, 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

haha ssst ruud niet verder vertellen maar eigenlijk is het bij mij niet orderlijk.
Heb laatst heftig opgeruimd.......dus probeer weer een poging om orde te creeeren wat niet kan met mijn ik en mijn ruimtetje (meer kasten nodig maar geen plek )
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

schuren

Bericht door hellen »

Hallo Daniel

Jij zegt: Gebruik schuurlatjes, en ga niet met een stukje schuurpapier uit de losse hand je werkstuk schuren.
Maar wanneer je iets heel kleins maakt en het is ook nog bol of hol kun je toch niets anders dan het met een stukje schuurpapier uit de hand schuren?

Hellen :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Voor een bol oppervlak kan een schuurlat zeker wel,
voor een hol oppervlak hangt het af van de grootte.
Maar dan biedt de hangmoter vaak uitkomst. Diverse schuurconissen of vilt pundtjes met schuurmiddelen werken dan prima. Een houten punt met geel vet (sate prikkers passen meestal in je handstuk) of een viltconus met schuurvet werken vaak prima.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
draconia
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: vrijdag 16-02-2007, 8:48
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Bericht door draconia »

Wat doen jullie tegen het "verharen"van een nieuwe borstel? Ik zie er de eerste paar keren niet uit als ik gepolijst heb :(
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Afbeelding

Mn nieuwe systeem......

ene kant polijst andere kant slijp

Polijst rood bij elkaar, groen bij elkaar, wolbufjes bij elkaar.
Borstels etcetc

het was even een werkje, omdat ze net niet onder mn plankje pasten en natuurlijk gewoon net geen gaatjes voor het plankje zaten en er al jaren niet was geordend in dat kastje :D :oops:

Maar nu id alles opgeruimd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Wat doen jullie tegen het "verharen"van een nieuwe borstel? Ik zie er de eerste paar keren niet uit als ik gepolijst heb
Hoi Draconia, Wij zien er dan ook uit als mislukte knuffelberen tenzij we een stagiere hebben die de borstels kan inwijden :P :twisted:

Erika, Kortom GEWELDIG!
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie