Rhodineren

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb er werk zat in.

Ca 1 dag per week met galvano bezig.
Maar het ligt eraan hoeveel werk je verwacht te doen.
1 ringetje per week is erg bescheiden.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ligt aan hetbedrag maar voor een leuk prijsje kan het geen kwaad.

ik heb t er al bijna uit alleen om een sieraad zelf te hebben gerhodineerd die anders per post naar Haveman had gegaan...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
KunstGoud
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 97
Lid geworden op: vrijdag 22-08-2008, 14:56
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: deventer
Contacteer:

Bericht door KunstGoud »

En wat zijn dan de voordelen van het rhodineren? En klopt het dat je vlekken krijgt als het er weer afkomt?

groeten,
jeannette
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Eigenlijk is dat rhodineren een nepperij, het is het zelfde dat je een stuk verroest ijzer koopt met een chroom laagje want dan zie je ook niet wat je koopt.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Rhodineren is idd verhullen hoe het originele materiaal er echt uitziet.
Maar, bij goed opbrengen van de rhodium laag blijft het bij normaal draaggedrag lang zitten op de plaatsen waar het belangrijk is.
Omdat we geen nikkelwitgoud meer gebruiken door de allergie die het ontwikkelt is rhodineren wel belangrijk geworden bij ringen met mooi witte diamanten. Ze laten de stenen een stuk beter uitkomen en de hele ring is mooi wit.
De slijtage komt vooral voor aan de onderkant van de ring en das niet zo heel erg vind ik.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Rhodineren is geen laagje chroom over een hoop schroot. Wat de "liefde" soms wel is.
Het is een noodzakelijke toepassing om zoals Dani?l al zie, de diamanten mooier tot hun recht te laten komen, zonder interverentie van de gelige kleur van witgoud.

Slijtage is er nu eenmaal maar geheel afhankelijk van de galvaniseur/ gebruiker.
Ik verdien grof aan rhodineren. Alle galvano trouwens. Maar ik leg zodanig stevige lagen op dat in bijna nooit een klacht heb. Namelijk ca 5 X de normale laagdikte. ( advies laagdikte)
Op de 1000 dingen komt er 1 terug. Gemiddelt.
Ff serieus. Een 4 grams goudbad ( 120.-) doe ik 900 artikelen mee a 3,50 p stuk.
5 minuten werk per 20 stuks.
Tel uit je winst.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik vind het geen nepperij, zolang je goed uitlegd wat rhodineren is.

Volgens mij blijft chroom ook niet zitten op roest?

Waarom ik het doe, zoals laatst eeen witgouden halssieraad gemaakt maar je ziet wel de naden, nou dat vind ik niet mooi.
En wat daniel zegt: mooi wit voor mooi witte stenen, of andere kleur stenen die mooi uitkomen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik vind ook dat je er niet echt zonder kunt om een 100% kwaliteitsieraad af te kunnen leveren.
En die vlekken die ontstaan alleen als je het rhodineerproces verkeerd uitvoerd (dan heb je direct vlekken).
Maar als je goed rhodineerd heb je een zeer slijtvaste laag (probeer het er maar eens af te polijsten) die op den duur wel afslijt maar niet storend en pas na lange tijd.
En dan , wat Dani?l zegt, ook nog maar enkel aan de onderkant als het om ringen gaat.
Oorknoppen, hangers broches etc. hebben vrijwel geen slijtagevlekken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Eigenlijk is iedereen voor rhodineren, ik ook maar ik wou toch even een tegen woord geven van dat chroom.
Het was om even een reactie te krijgen.
Er zijn veel voordelen aan rhodineren en er is ook een klein nadeel en dat is al het er af slijt, want dan kom de daadwerkelijke kleur naar boven. Soms kan dat erg geel zijn en dan baal je als drager van het sieraad.
Mijn advies is om met een heel witte kleur goud te werken en dat dan eventueel rhodineren want dan doe je het goed, als er dan een slijtplek komt dan zie je het niet zo goed.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Er zijn best veel meer nadelen aan rhodium,of eigenlijk aan de tussenlagen van bismuth of nikkel.
Hoeveel sieraden zijn er na een soldeer beurd niet uitgekomen als een knalrood wrattenzwijn ??
1 Mu rhodium maar 25 Mu aan nikkel met alle ellende vandien.
Met extreem veel moeite afslijpen en polijsten. Heb je geluk is het alleen maar goor grijs en met 3 dagen trommelen weer redelijk.
En dan nog moet je rhodineren om het echt mooi te krijgen.

Bagger zooi.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Lapidee schreef:Er zijn best veel meer nadelen aan rhodium,of eigenlijk aan de tussenlagen van bismuth of nikkel.


Groet Ruud
Praat je dan over gerhodineerde witgouden artikelen Ruud?
Want waar jij het over hebt kom ik hier eigenlijk nooit meer tegen.
Heel vroeger kwam ik nog wel eens onedele of zilveren troep tegen die op die manier was behandelt, maar met witgoud heb ik dat hier nog nooit mee gemaakt.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik had gister weer zo'n zilveren kreng. Bagger grijs kwam die uit de vitrex. zilveren armband met nikkel / rhodiumlaag oid. idd anno 1980.

Met witgoud heb ik zelden last.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heee
is dat dan wat ik had met een zilveren ringetje welke ik heb verkleind en bagger zwart uit de vitrex is gekomen.?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ach, op zich maakt het natuurlijk niet uit, je moet het alleen van te voren wel even incalculeren en alles dus gewoon doorberekenen en dan maakt het niet zoveel uit. Wordt zo'n reparatie wel 4x zo duur, maar ach, als die klant dat nou wil.
Het wordt pas echt shagerijnig als je dat voor service zit te doen omdat je een eventuele tegenvaller vergeten bent mee te nemen in de prijs. Dat soort dingen gebeurt hier wekelijks :oops:
Menig prof. goudsmid, onder andere ondergetekende, maakt vaak de fout zich zelf te willen profileren als de vakman die het allemaal in no time wel even doet. Blijkt het achteraf toch weer tegen te vallen en slikt noodgedwongen wederom z'n verlies. Maar daar staat tegenover dat hij alom bekend staat als de goudsmid die het allemaal wel even fikst voor een habbekrats.:D::oops:

ari
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Aspasia schreef: Mijn advies is om met een heel witte kleur goud te werken en dat dan eventueel rhodineren want dan doe je het goed, als er dan een slijtplek komt dan zie je het niet zo goed.

Gr Freddy
Ja, dat kun je doen met 14, maar met 18k is dat toch een beetje lastiger.
Daarbij heb je het niet altijd voor het zeggen wat de fournituren en chatons betreft en om er dan toch een mooi fris geheel van te meken, is rhodineren gewoon een must.
Al het witgoud gaat bij mij koppie onder in het rhodiumbad en mede daardoor heb ik hier veel witgoud aanbod.
Bicolor sieraden, vooral pave zettingen, worden beslist fraaier als het witgoud is gerhod.

ari

Je voorraad nakleuren in de kleur van de op dat moment geldende trend vind ik pas kwalijke nepperij.
Menig horloge band na inkorten op kunnen sturen om het geheel weer op kleur te laten brengen omdat de klant zich anders een ongeluk zou schrikken omdat de band niet gemaakt was van warm geel, maar nagekleurd rose.
Plaats reactie