Multitool en opzetstukjes

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
KdJ1991
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 27-10-2021, 17:29
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Multitool en opzetstukjes

Bericht door KdJ1991 »

Hallo allemaal,

Ik ben beginnend hobbyist in het afwerken en opknappen van sieraden. Ik wil graag een multitool kopen en ik twijfel tussen de:
-Dremel stylo+. 9 watt, 100-240V
-Dremel 3000. 130 watt, 230V

Hebben jullie tips?

Daarnaast wil ik graag opzetstukjes kopen maar ik kan op internet niet zo goed vinden waar ik dit kan kopen. Ik zoek:
- 3M radial discs (verschillende korrelgroottes)
- Siliconen polijstschijfjes/tips
Verder nog tips voor fijne opzetstukjes?
Afbeelding

Alvast bedankt
berimu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 24-11-2014, 18:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Landgraaf

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door berimu »

Kijk eens hier. (Duitsland:) https://www.zujeddeloh.de/produkte/gold ... -_815.html
Heb zelf eens bij aliexpress besteld. Waren ook niet verkeerd.

Of uiteraard bij herens. https://herens.nl/Categories/Detail/2019

Ivo
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door Erika »

HBM heeft ook wel leuke spullen voor de beginner en hobbyist, Kijk ook eens naar een hangmoter De goedkopere hebben gaak een spantang die je moet dichten met sleuten, maar dat houdt in dat je niet aan de 2.4 mm vast zit en ook wat goedkoperen spullentjes erin kan zettne, ook Gamma's e.d. hebben wel iets van spulletjes,
En natuurlijk opzetstukjes als slijp , polijst schijfjes, freesjes, schuurrolletjes etcetc er is nooit genoeg voor je hangmoter

Verder zijn de groothandels die al genoemd zijn erg fijn en heb je nog de zilverwinkel.nl
Ook kun je bij je tandarts eens vragen of zijn nog oude dingen hebben voor ne hangmoter
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door Herman »

Hay KDJ
De een zweert bij een hangmotor de ander bij een dremel ,bij hang motoren heb je dacht ik de mogelijkheid om klop of hamer stukken op te zetten .
Ik gebruik al 20 jaar een Dremel , de laatste 10 jaar geleden gekocht een model 4000 , 175 wat variabel toeren tal , hierop aangesloten een flexibele as met een schroef kopje ; net zoiets als een boorkop maar dan in het klein .
Het geheel opgehangen aan een elastiek , en dat alles voor een prijs van ~~ 125 euro .
Die schuur en polijst schijfjes koop ik altijd bij Bijou .
Veel succes
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door Erika »

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 2BEALw_wcB

Ik heb jaren met Dremel gewerkt maar was heel blij dat ik geld had om in de hangmoter te investeren en nu staat de mikromoter op de verlanglijst
Deze heb ik voor mijn cursisten het werk fijn , het is geen Techcent, Faro of klein,maar de prijsjes zijn dan ook anders

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... or-model-1 Deze ken ik verder niet, maar is wel 39.95 dus een hele grote buil kun je niet vallen den k
De ander heeft meer watt dus wat meer ballen

De andre groothandels in ons vakgebied (met kvk ) hebben ook de eerste hangmoter in assortiment

En ik kan ook aanraden tweedhands te kijken op marktplaats
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door Herman »

Hay Erika
De discussie over hang/ micro-motoren blijft interessant omdat iedereen zo zijn of haar ideeën er over heeft .
Dus die heb ik ook en daarom laat ik hier een aantal voorwaarden voorbij gaan waaraan zo’n machine voor mij moet voldoen ,
A ) Snel boortjes van 0,3 tot 3,0 in de boorkop kunnen verwisselen , en dat kan alleen als de machine een goed verstelbare boorkop heeft , een treffend voorbeeld is ook mijn doosje met Frezen met diamant poeder , schachten variërend van
2,35 en 3,20 mm dan moet ik niet gaan zoeken naar hulp stukjes die passen bij de verschillende schachten ; ik heb begrepen dat ook bij verschillende hang en micro motoren een boorkop mogelijk is .
B ) Een begin snelheid van 0 of zeer laag toeren tal heeft bij mij prioritijd , wat dat betreft kan een officiële hangmotor of micromotor hier ook goed aan voldoen .
C ) Het toerental met de voet bedienen kan mogelijk prettiger zijn dan bij en een Dremel , ik moet wel opmerken dat in de praktijk door mij weinig gebruik gemaakt wordt van variërende toeren .
D ) Dat een hand bediende machine een toerental van meer dan 10.000 toeren heeft is in mijn optiek belachelijk , maar ieder zijn idee .
E ) Dan een voor mij belangrijk punt , ik koop NOOIT een machine van een plaatje of zo ; ik moet altijd het apparaat voelen , horen , misschien ook wel ruiken .
D.w.z. ik moet dus naar Bijou gaan om zoiets te kunnen kopen , op zich is dat geen probleem maar het is voor mij toch simpeler om even naar Karwei of de Gamma te gaan .
Ongetwijfeld zijn er nog andere motieven maar voor een beroepsmatige gebruiker is een specifiek ontwikkelde hang/micromotor met een voet schakelaar voor een variabel toerental en de mogelijkheid van toevoeging van handstukken en/of
handhamerstukken van groot belang zijn , voor een amateur zoals ikke die hobby matig bezig is , is een Dremeltje met flexibele slang en boorkopje denk ik goed genoeg .
Het vermogen van zo’n machine voor mij moet natuurlijk niet al te klein zijn ~~ 100 W is genoeg en wat de kost prijs betreft dat laat ik liever in het midden , één punt vindt ik nog wel van belang en dat is de garantie , ik hoorde laatst van een
pedicure dat haar dure vergelijkbare machine voor 3 maanden uit de running was vanwege een reparatie , dat is natuurlijk heel erg vervelend zeker als je beroeps matig bezig bent .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
joep
Actief lid
Actief lid
Berichten: 333
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door joep »

Dat is vrij duidelijk Herman.
Dank je.


Ik werk nog steeds met mijn zelfgemaakte hangmotor.
Regelbare 24 volt DC hoogtoeren motor. Loopt bijna geruisloos.
Flexibele booras met boorkopje van volgens mij Praxis 20 jaar geleden.
Zou regelbaar kunnen zijn maar heb ik eraf gehaald.

Dan heb ik nog steeds liggen,
een naaimachine motortje met voetpedaal.
Was bedacht voor hangmotor.
Maar omdat ik met de voornoemde goed uit voeten kan blijft deze op reserve liggen.
Een set heb ik weggedaan naar een beginnend goudsmit die er een zocht.
Soms pak ik een dremel of dremel kloon.

Mijn schuur en polijst schijfjes maak ik bijna altijd zelf.
Ik stans deze uit
alle dikten vilt
schuurpads in alle varianten
Etc.

Boren met een dremel of hangmotor doe ik zelden.
Boren van kleine gaten doe ik meestal,
boortje in een kolomboorstandaard,
werkstuk in de hand
dan boren.
Dit is voor mij een betrouwbare en stabiele manier van werken.
Bijde in vaste situatie is nog betrouwbaarder.


Zo heeft ieder zijn ervaring.
Zo moet iedereen ervaring opbouwen.
Weet ervaring te gebruiken.

Veel plezier,
Joep
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Multitool en opzetstukjes

Bericht door Erika »

Ik zet er ook mee, dus boren, frezen, hamerhandstuk etc .

Begrijp wat je bedoelt herman maar ik vind het juist heerlijk om met de snelspanner te werken end an maar 2,35 mm schacht
Maar met de badeco handstuk kun je verschillende spantangen aanpassen zodatje ook tandarts spul ook in kan spannen
Persoolijk gebruik ik het niet , behalve voor mijn cursisten maar daar hebben we dan ook de goedkope hanmotor voor, welke ik al 10 jaar zeker heb hangen en werkt goed, voor dat geld dus wat mij bertreft niet verkeerd
En natuurlijk niet te vergelijken met een Klein , Faro , Techdenkt hangmoter maar die prijzen liggen anders
Dus vandaar dat ik vaak de goedkopere hangmoter aanraadt, mede omdat deze ook een boorkop als aanspanning heeft , dus kunnen de goedkopere boren en frezen er ook in, want ook daar begin je niet meteen met de beste merken mee
Als ik zie wat een cursis van mij in de kleine kolom aan boorjtes heeft geborken afgelopen weken, ben ik blij dat dat de goedkopezijn en huij zelf vervanging haalt




En zoals ik zei ik ben begonnen met de dremel, hij ligt hier nog, maar ik miste dus daadwerkelijk wel het verschil in toeren, want met boren heb ik toch een andere rpm nodig dan met frezen of met de hamerhandstuk
Ik zou wel altijd een slang eraan nemen omdat wat fijner werk voor je handen
En natuurlijk moet je altijd ergens voelen,of bij collega's of bij e groothandel en ook zal ieder een eigen voorkeur hebben
En ligt eraan wat je er mee gaat oden


Bij prof is het anders, maar dan krijg je ook weer investeringsaftrek etc wat mee gaat tellen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie