ervaringen hangmotor

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

ervaringen hangmotor

Bericht door Tino »

Hallo iedereen,

Ik zat te kijken naar een hangmotor (gebruik nu een Dremel), en ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met deze hangmotor van drijfhout: https://shop.drijfhoutnl.com/gouden-hangmotor.html

Ik zie door al die hangmotoren het bos niet meer, en ik ben op zoek naar een instapmodel. Als je ervaringen hebt met dit model, er ideeën over hebt of een andere suggestie, hoor ik het graag. Ik kan niet bij bijou kopen.

Bedankt,
Tino
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: ervaringen hangmotor

Bericht door Sinterklaas »

Geen ervaring met dit type/merk. Wel een bijzonder ding zo in goudkleur. Weet niet of de goudkleur blijft zitten. Misschien wordt het lelijk na een tijd. Geen idee.

Het wattage van 300W is wel goed. Als je ook stenen wil zetten is een hangmotor die bij 0 toeren begint ook lekker.

Wat is je budget? Want misschien kun je ook wel een micromotor betalen. Dat vind ik zelf fijner werken. Zeker met stenen zetten en ook als je langer bezig bent. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ervaringen hangmotor

Bericht door Tino »

Sinterklaas schreef:Geen ervaring met dit type/merk. Wel een bijzonder ding zo in goudkleur. Weet niet of de goudkleur blijft zitten. Misschien wordt het lelijk na een tijd. Geen idee.

Het wattage van 300W is wel goed. Als je ook stenen wil zetten is een hangmotor die bij 0 toeren begint ook lekker.

Wat is je budget? Want misschien kun je ook wel een micromotor betalen. Dat vind ik zelf fijner werken. Zeker met stenen zetten en ook als je langer bezig bent. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Ik vind het ook wel een bijzondere inderdaad. Ik zie zelf geen minimaal aantal toeren, eigenlijk vrij weinig informatie als in eerlijk ben. Vandaar ook de vraag, aan de specificaties kan is weinig uit opmaken.

Mijn budget is zo min mogelijk (~300 vind ik wel een comfortabele prijs) maar ik ben wel bereid om het budget uit te breiden als dat dat waard is (betekent voor mij gewoon wat langer wachten).

Kwa micromotor ben ik altijd over te halen, maar mijn polijsten doe ik ook/wil ik blijven doen met het nieuwe apparaat. Ik heb gemerkt dat mijn Dremel het niet grappig vind (al wat onderdelen moeten vervangen) dus dat is waar ik bang voor zou zijn.

Stenen zetten vind ik leuk, en wil ik ook blijven doen. In het ideale scenario heb ik ook zo'n mooie microscoop en een hamerhandstuk.

Is er een aanbeveling die jij zou doen? En kan ik die aanbeveling ook gebruiken om te polijsten?
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: ervaringen hangmotor

Bericht door Marja »

tino wilde je een pb sturen maar zie geen contactgegevens daarom maar even zo. Heb een weinig gebruikte OMEC hangmotor met handstuk ter overname van een geemigreerde vriendin die om die reden met schoonhoven is gestopt/
Je kan mij een pb sturen bij interesse
Marja
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: ervaringen hangmotor

Bericht door Sinterklaas »

Je kan als je een goede micromotor hebt er prima mee polijsten. Goed koper gaan de lagers sneller stuk.

Mijn micromotor koste 764 euro. Maar ik hoef nooit meer een andere. Ik heb de Saeshin OZ Black. met Forte 100 handstuk. En dan heb ik het 2 delige handstuk. Dat is dus 1 deel motor en andere deel is hand gedeelte met de spantang. Ik kan dus als de lagers versleten zijn gewoon het voorste deel nieuw kopen.

Goedkoop betekend dat je 2x geld moet uitgeven. Maar je kan dan wel kijken of je een micromotor wat vind. Vind je het niks dan heb je niet veel geld uitgegeven.

Ik heb hem direct bij de fabrikant besteld.
http://www.saeshin.com/
Tino
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: vrijdag 30-10-2020, 20:11
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ervaringen hangmotor

Bericht door Tino »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik denk dat ik jouw micromotor in mijn achterhoofd houd, en dan voor nu een goedkopere hangmotor ga halen. Kan ik wanneer ik mijn andere gewenste gereedschap heb, upgraden naar een micromotor of een betere handmotor. Heb ik ook meteen ervaring met een hangmotor.

Die van jou klinkt erg mooi dat je ook onderdelen kan vervangen, en dus zo eindeloos bezig kan blijven met hetzelfde apparaat.

Nogmaals bedankt, ik zet hem op m'n lijst.
Sinterklaas schreef:Je kan als je een goede micromotor hebt er prima mee polijsten. Goed koper gaan de lagers sneller stuk.

Mijn micromotor koste 764 euro. Maar ik hoef nooit meer een andere. Ik heb de Saeshin OZ Black. met Forte 100 handstuk. En dan heb ik het 2 delige handstuk. Dat is dus 1 deel motor en andere deel is hand gedeelte met de spantang. Ik kan dus als de lagers versleten zijn gewoon het voorste deel nieuw kopen.

Goedkoop betekend dat je 2x geld moet uitgeven. Maar je kan dan wel kijken of je een micromotor wat vind. Vind je het niks dan heb je niet veel geld uitgegeven.

Ik heb hem direct bij de fabrikant besteld.
http://www.saeshin.com/
Plaats reactie