micromotor

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

micromotor

Bericht door Saskia Wille »

Ik denk erover om een micromotor aan te schaffen. Ik heb vorige week gekeken bij Bijoux Modern. Ze verterlde me bij Bijoux dat de micromotor afkomstig is uit de tandartsenbranche. Aangezien ik nog beginner ben en veel aan te schaffen heb probeer ik mijn materialen slim te kopen. Ik kwam deze micromotor op marktplaats tegen. Dat scheelt toch aanzienlijk met de aanschafprijs bij bijoux. Weet iemand of dit een goed apperaat is?

Wat ik me ook afvraag bij een micromotor, kan je er een spantang opzetten? Of ben je gebonden aan 1 maat, meestal 2,4?
Bijlagen
Screenshot_20200108-190319_Marktplaats.jpg
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: micromotor

Bericht door Sinterklaas »

Bij bijou hebben ze spantangen met een schacht van 2.35mm die past in je hang of micromotor. In de spantang zelf kun je andere maten boortjes etc steken.

Of dit een goede micromotor is weet ik niet. Het zal vast wel werken. Maar je krijgt waar je voor betaald. Ik heb zelf een Saeshin en een NSK. Maar die zijn een stuk duurder. Ook heb ik een chinees handstuk. Die hoor je ratelen. Maar werkt op zich prima. Kijk even naar het Wattage of de Newton meters. Dat geeft aan hoe sterk de motor is. Je wilt een motor die sterk genoeg is en niet stil komt te staan als je je boortje of freesje in het materiaal duwt. Kijk naar het wattage van de Bijou motoren. En zoek dan een goedkopere met een vergelijkbaar Wattage.

Hoge toerental is nutteloos. Boren/frezen 3000 toeren. Polijsten max 15.000 toeren. Dat is wat ik gebruik als toerentallen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: micromotor

Bericht door Evert J@n »

Let wel op, er is veel imitatie en soms worden de originele machines afgebeeld maar wat anders geleverd. Ook in nagelstudio's worden dit soort micromotors gebruikt, maar die hebben aan een veel lager vermogen genoeg. De (handstukken, waarin de motor zit, en de snoeren/pluggen) kan je niet zomaar van de ene op de andere transformato/toerenregelaar zetten. Miskoop=Duurkoop. Wil je krachtig werk uitvoeren dan kun je beter (ook) een hangmotor aanschaffen. Die komen overigens ook uit de tandartsenbranche.
Saskia Wille
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: vrijdag 01-03-2019, 15:30
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: micromotor

Bericht door Saskia Wille »

Wattage is inderdaad goede tip om op te vergelijken. Ik zag dat dit micromotortje van de foto op ali expres maar 30 euro kost. Dus vragen ze nog steeds schandalig veel.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: micromotor

Bericht door Sinterklaas »

Koop gewoon een super mega goedkope als je toch net begint. Of koop gelijk een goeie. Niet iets er tussen in kopen.

Die chinese dingen zijn over het algemeen best bruikbaar. Maar ze zijn niet geweldig en zullen ook sneller slijten en stukgaan.

Kijk goed of je een regelbaar voet pedaal hebt of dat het voetpedaal een een aan/uit knop is. Regelbaar werkt fijner. Dan is het net als het gaspedaal van een auto. Je kan dan ook minder gas geven dan het toerental dat je in hebt gesteld.
Terwijl je met de aan/uit variant of geen gas of gelijk naar het ingestelde toerental gaat.

Ik heb een van mijn goeie micromotoren direct bij de fabrikant gekocht. Hij is beter dan alles wat Bijou heeft, en krachtiger. Voor Ex BTW onder de 700 euro geloof ik.
Output = 230Watt. Kracht = 7.8N.cm.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: micromotor

Bericht door Herman »

Al 10 jaar bijna dagelijks in gebruik , 175 W Dremel met flexcibele as en boorkopje gekocht voor ~~100 euro , 40,000 toeren nog nooit gebruikt .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: micromotor

Bericht door Eljas »

Let wel dat een Dremel vaak op 220 V werkt dus niet op 12 V. Hierdoor is de Dremel erg krachtig en dat is niet altijd fijn. Je zult eerder boortjes ermee breken. Wanneer het boortje vast dreigt te gaan zitten zal de motor niet zo snel stilvallen. Dit met veel kracht door willen blijven draaien van de motor laat vooral dunne boortjes snel breken. Ik heb wel een Dremel in mijn atelier maar boor ik geen kleine gaatjes mee.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: micromotor

Bericht door Herman »

Hallo Eljas
Een tijd geleden heb ik~~ 80 gaatjes geboord van 0,3 mm uit de hand op een afstand van 1,5 mm met mijn Dremel met 1 boortje .
Ik heb tussen door wel 3 x het boortje moeten slijpen , geen enkel probleem gehad , oja wel boor olie gebruikt .
en zo je weet de wieken van de molen zijn aardig geslaagd .
download/file.php?mode=view&id=2859
Ik ben dus een zeer tevreden gebruiker .
Gr herman
Bijlagen
1973 cor kl2.jpg
1973 cor kl2.jpg (52.76 KiB) 7439 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: micromotor

Bericht door Eljas »

Dunne boortjes bedoel ik alles onder de 1,0.
Standaard boor ik eerst 0,5 mm., uit het handje om zo ook goed de boorrichting te kunnen corrigeren. Boven 1,0 boor ik niet meer. Dan gebruik ik bolfresen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: micromotor

Bericht door Erika »

ik heb jaren met een dremel gewerkt en dat gaat goed, Zonder flexi as wel instelbaar in snelheden
is niet zo fijn als de hangmotor en micromoter vond ik op stage minder fijn, amar dat is alweer 20 jaar geleden:)


Ligt eraan wat je plannen zijn en je budget, Als bedrijf kun je investeren en aftrekken etc, Maar als hobbyist wil je mss klein beginnen of heb je centen zat..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: micromotor

Bericht door Kraai »

Een micromotor die extreem langzaam kan draaien (en wel kracht heeft) werk heel goed. Als je met een bolfreesje eerst even achteruit draai dan hapt die in de normale richting niet. Met een figuurzaagje begin je vaak ook eerst even in de richting dat die niet zaagt.
ilona
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 09-06-2020, 17:13
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: micromotor

Bericht door ilona »

Sinterklaas schreef:Koop gewoon een super mega goedkope als je toch net begint. Of koop gelijk een goeie. Niet iets er tussen in kopen.

Die chinese dingen zijn over het algemeen best bruikbaar. Maar ze zijn niet geweldig en zullen ook sneller slijten en stukgaan.

Kijk goed of je een regelbaar voet pedaal hebt of dat het voetpedaal een een aan/uit knop is. Regelbaar werkt fijner. Dan is het net als het gaspedaal van een auto. Je kan dan ook minder gas geven dan het toerental dat je in hebt gesteld.
Terwijl je met de aan/uit variant of geen gas of gelijk naar het ingestelde toerental gaat.

Ik heb een van mijn goeie micromotoren direct bij de fabrikant gekocht. Hij is beter dan alles wat Bijou heeft, en krachtiger. Voor Ex BTW onder de 700 euro geloof ik.
Output = 230Watt. Kracht = 7.8N.cm.


Hoi hoi Sinterklaas
Ik ben heel erg benieuwd welke micro motor je hebt en waar je die gekocht hebt
Gr ilona
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: micromotor

Bericht door Sinterklaas »

Merk= Saeshin.
Model= OZ Black
Motor= Forte 100 a EI
Handstuk= AT-2


Dit is een losse motor met verwisselbaar handstuk. Type-E , dat is een standaard type aansluiting tussen motor en handstuk. Ik kan dus elk Type E handstuk op mn motor zetten.
Er is ook van deze motor een versie met handstuk en motor uit 1 deel. Ik heb gekozen voor los/ 2 delen omdat als ooit de lagers slijten of ik een ander handstuk wil ik dat kan doen. En niet meteen een nieuwe motor hoef te kopen.
Jura de bekende micropave zetter gebruikt precies dezelfde set van motor en handstuk en OZ Black controller. Alleen heeft hij het in zn eigen apparaat gebouwd.

Hier is de website. http://www.saeshin.com/

Rechts onder in staat brochure daar kan je een PDF downloaden en al hun modellen zien. Er staat TRAUS. Maar dat is meer hun tandartsen lijn geloof ik.

Je moet op contact klikken en dan mailen wat je wilt hebben. Dan krijg je een mail met de prijs etc. Betalen via bank overschrijving. En binnen 2 weken heb je via DHL je spullen binnen en kan je los gaan.

Als je meer wilt weten vraag maar raak.
Plaats reactie