Kamer of schuur?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Het niet veel solderen is naar verhouding. Ik ben de afgelopen negen of tien lessen bezig geweest met het maken van een belletje en pas in de laatste les heb ik van de eerste helft de binnen en buitencirkel aan elkaar gepoogd te solderen. De helft ervan zit goed, de andere helft nog niet. Wederom een te kleine vlam en te kleine stukjes soldeer. De lessen één tot en met drie heb ik lekker lopen hameren op nini-klankschaaltjes en ik wil proberen om zo’n geluidsinstrument met van die bobbels te maken, da’s ook vooral hamerwerk. Ja, er komen ook wat ringetjes en hangertjes aan en ik wil uiteindelijk ook gaan gieten, heb genoeg sepia’s liggen, maar voor nu mis ik toch echt de juiste kennis om goed te kunnen solderen. Ik heb net een boek van de juf kunnen overkopen. Eerste term die ik al niet begrijp: een zachte vlam of zoiets... laat staan die termen die jij nu noemt... ik volg nu al twee jaar twee keer per jaar die twaalf lessen, maar ik leer het hier niet echt. Zucht.... :cry:

Hoe herken je het als je brander verstop zit/raakt en wat kin je er dan aan doen?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

Kom net kijken schreef:Ah. Dank voor je advies, @tjuh !
Jouw aanrader lijkt op die andere link, maar deze zit aan de gasfles vast. Ik zal niet veel solderen (denk ik) en ik meen me te herinneren dat die gasflessen, eenmaal open, heeeeeeeeel langzaam leeg gaan lopen. Als dat klopt, kan ik dan beter voor een losgekoppelde brander gaan of valt dit wel mee in de praktijk?

Groetjes en bedankt voor het meedenken!
dat leeglopen heb ik wel gemerkt in een onverwarmde ruimte, toen ik 'm verplaatste naar een verwarmde (minstens 15 gr) heb ik het niet meer gemerkt en hij staat in een afgesloten kast, dus als die zou lekken dan ruik je het elke keer als die kast open gaat.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

Kom net kijken schreef: ik volg nu al twee jaar twee keer per jaar die twaalf lessen, maar ik leer het hier niet echt. Zucht.... :cry:
Ik zou dan toch even aan wat andere werkstukken beginnen waar je de basis wel goed mee kan leren. Daarna komen de bijzondere stukken dan wel weer...welke ook weer soepeler zullen verlopen wanneer de basis getrained is.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Gesloten kast, goed idee! Dank je wel!!!

Ja, we hebben die opdrachten ook gehad, we hebben een ring uit losse stukjes aan elkaar moeten solderen en een opengewerkte hanger met kettelstiften gemaakt, dus het standaard solderen gaat wel, maar we hebben er, behalve ‘zo moet je vlam zijn en met dat stukje van de vlam moet je het doen’ geen uitleg bij gehad. Dus voor een groter werkstuk zit ik kennelijk altijd met een te kleine vlam te pieren. Is er een boek waar goede vlam-uitleg staat, of ergens een filmpje? Of weet iemand een betere cursus in Zwolle?
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kristel »

Maar als je op cursus zit (en al 2x 2x 12 lessen hebt gehad) zou je toch je leraar/lerares eens kunnen vragen om je nu dan toch eens alle ins en outs van het solderen te leren?! Dat leer je in de praktijk makkelijker dan uit een boek.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Dat is een goed idee. Moet ik wel even wachten tot we juf twee hebben, nummer één is meer van het voordoen, weinig uitleg. Nu moet ik ook even opbiechten dat ik, nu pas de link zie tussen altijd een te kleine vlam en de weinige uitleg, zeker nu ik in dat boek de term ‘zachte vlam’ of zoiets las, GEEN IDEE wat dat is... :tonguit:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Maar dat kan pas eind februari, dan begint de cursus weer. :((
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Cees »

Alle ins en outs van solderen valt niet uit te leggen.
Het is de touch en feel dat je moet leren, en dat leer je alleen maar door doen.

Natuurlijk zijn er wel een aantal aspecten aan te dragen waar op gelet moet worden, maar theorie is anders dan praktijk.

Ik zie het zo vaak bij mijn workshop deelnemers als ik mee kijk en zeg dat de vlam weg moet, dat men zelf nog niets aan het metaal gezien heeft.
Plaats waar het soldeer neer gelegd "moet" worden is ook zo iets, of het warmste punt waar het soldeer naar toe vloeit, moet je wel weten waar je vlam het warmst is,
en op welk punt van je werkstuk je hem moet richten nadat je het hele werkstuk bij zilver voldoende hebt voor verwarmt.

Let op de kleur van je metaal, soldeer niet in vol licht, dan kan je de verkleuring van je metaal beter zien.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Ja Cees, je omschrijft het precies!!! Wij solderen daar wel in vol licht, maar ik ben dat hier anders van plan. Zou ik er wat van kunnen leren om de vlam op een oud stukje zilverplaat te richten en langzaam steeds warmer oen groter te maken tot ik er een gat in smelt of zo? Ik heb ook nog nooit iets gesmolten, dus dat moet ik ook nog meemaken...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Cees »

Hahahah dat smelten gaat je vast nog wel eens overkomen als je het niet wil.
Ik werk ook in vol licht, heb een bureaulamp met 100 watt erin, maar als ik ga solderen dan schuif ik deze even opzij zodat ik niet het volle licht op mijn werkstuk heb maar dit wat in de schaduw ligt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Ja, dat vrees ik ook! :OB

Goed idee, die lamp! dank je.
Plaats reactie