Kamer of schuur?

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi hoi,

Ik denk erover een ruimtetje in te richten om te kunnen frummelen, alleen zit ik met dat gas in m’n maag: BURP! :oops:

Stel je voor, er gaat wat mis, hoe zit het dan met de verzekering? Hoe hebben jullie deze dingen ondervangen en wat zijn jullie overwegingen geweest om je keus te maken?

Ik heb eigenlijk te weinig plek in m’n schuur en het lijkt mij ook heel koud buiten, maar ik heb een carport waar ik iets op zou kunnen zetten en met het oog op mijn huisdieren en brandgevaar... tja...

Wat zouden jullie doen en waarom?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Herman »

Beste , KOM NET KIJKEN .
Met interesse heb ik je schrijven gelezen en begrijp ik dat je iets wil , maar dat je niet weet hoe .
Ik benoem even de volgende punten .
A ) je wil gaan Frummelen ,
B ) je wil iets met gas ,
C ) je stelt je voor dat er iets mis gaat ,
D ) je wil iets een verzekering ,
E ) je hebt een schuur die te klein is ,
F ) je hebt een schuur die koud is ,
G ) je hebt een Carport ,
H ) je hebt bouw plannen ,
I ) je hebt huisdieren ,
Ik zou je heel graag willen helpen , maar zolang ik niet weet wat je wilt gaan frummelen , gaat dat helpen niet lukken .

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Nja, dat is het wel zo’n beetje. Ik wil thuis een ‘ateliertje’ maken om met edelsmeden aan de gang te gaan. Ik doe nu twee keer per jaar een cursusje van twaalf keer en die stijgt onevenredig in prijs, bovendien leer ik daar eigenlijk niet al te veel. Dus als ik dan ook thuis kan aanrommelen, kan ik die cursus gebruiken om de dingen te doen die me thuis niet lukken.

Bij het maken van die trollenoorbel heb ik ontdekt dat een klein gasbrandertje eigenlijk niet volstaat, ook niet als je wil gieten, trouwens, dus zal ik toch iets met een gasfles moeten.

Daar komt dan die verzekering kijken, want bij mijn weten, is een gasfles in huis volgens de verzekering niet toegestaan. Als er dan dus iets misgaat, wordt er niets vergoedt. Prepare for the worste and hope for the best... dus dat moet geregeld worden. In een schuur mag het bij mijn weten wel. Is ook veiliger met het oog op de huisdieren die hier rondlopen. En in dat geval moet ik dus kijken naar een camper of bouwkeet of zo die ik dan op mijn carport kan zetten, want ik heb een mini-schuurtje en die staat al vol. Ook is een schuur in de winter eigenlijk te koud, om maar te zwijgen over ramen enzo.

Daarom ben ik benieuwd naar hoe jullie dat gedaan hebben met de verzekering en de keuze tussen schuur of kamer.

Zo beter uitgelegd? :thumbsup:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

ik heb deze branders op locatie en die hebben echt power, vulling gaat nog best lang mee ook. vermits met een juiste (mini) smeltkroesje lukt het gemakkelijk om wat zilver te smelten + gieten.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Wat voor branders zijn dat? Dit klinkt heeeeel interessant!!!

Groetjes en alvast bedankt!
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Herman »

Beste KOM NET KIJKEN
Als je een beetje vooruit wil in het vak van edelsmeden dan is het wel een must het hebben van een gasfles gevuld met Propaan gas .
Je hebt zo’n navulbare fles in verschillende maten en prijzen het is een kwestie van zoeken , zo’n fles moet om de zoveel jaar gekeurd worden en de gas slang
is ook maar goed voor de tijd van een jaar of 10 waarna deze vernieuwd moet worden .
Maar daar komt bij een brander set voor Propaangas , omdat je verschillende vlam soorten zult nodig hebben zal je ook verschillende branders moeten
aanschaffen . Het is moeilijk te raden wat je het beste kunt aanschaffen ; ik zelf ben in het bezit van een aantal verschillende brandersets voor verschillende
soorten werk . Het probleem in dit vak is dat je een behoorlijke investering moet gaan doen , voor dat je eigenlijk zover
bent dat je kunt gaan beginnen met frummelen .
In haast geen enkele brand verzekering wordt gesproken over het hebben van een Propaan gasfles in huis , als je meer zekerheid wilt hebben dan moet je
contact opnemen met je verzekeraar , duidelijk is wel dat aan beroeps krachten andere voorwaarden worden gesteld dan aan amateurs .
Het is wel aan te bevelen dat de fles niet in een afgesloten ruimte staat bv de kelder en dat er enige tocht of trek in de werk ruimte is , mocht er toch heel
per ongeluk iets fout gaan waardoor gas vrij kan komen .
Uit jou opmerkingen maak ik op dat je hiervoor enige angst hebt ,neem van mijn aan dat er per jaar heel weinig edelsmeden geconfronteerd worden met
brand , de kans dat ze overvallen worden is vele malen groter .
( ik zelf sluit altijd de kraan van de tank als ik stop met werken , ik werk ook met zuurstof , deze fles staat vast en sluit ik ook altijd ) .
Ik zou je aanraden om eens rond te kijken of je contact kunt leggen met een beroeps matige edelsmid om daar info van te verkrijgen je verschillende zaken
het best kunt aan pakken , let wel zonder een gevulde portemonnee kom je in dit vak niet ver .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

Kom net kijken schreef:Wat voor branders zijn dat? Dit klinkt heeeeel interessant!!!

Groetjes en alvast bedankt!
....link vergeten te plakken sorry..
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gasbrander
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je wel, @tjuh
Is deze sterker dan de gemiddelde handbrander? Ik heb het op de cursus namelijk met een handbrander geprobeerd en dat lukte zelfs niet onder supervisie van de juf niet. Op haar aanraden zijn we toen verkast naar een aangesloten soldeerplaats. Alleen uit tijdgebrek heb ik het haar toen maar laten doen... >(
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Hoi Herman,

Dank voor het meedenken en je tips. Ik ben niet goed in contactleggen, nogal een angsthaas. En ja, dat speelt inderdaad ook parten met die vlam. Ik heb met katten en open vuur altijd geleerd om het onverwachte te verwachten.

Echt vooruit in het vak... ik verwacht er geen cent in te verdienen of zo, ik ben geen zakenmens en ik ben zelfs na vier cursussen echt nog een beginneling.

Mijn budget bestaat uit een erfenisje, maar zolang het er is, kan het besteed worden. :LOLtear:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

Kom net kijken schreef:Dank je wel, @tjuh
Is deze sterker dan de gemiddelde handbrander? Ik heb het op de cursus namelijk met een handbrander geprobeerd en dat lukte zelfs niet onder supervisie van de juf niet. Op haar aanraden zijn we toen verkast naar een aangesloten soldeerplaats. Alleen uit tijdgebrek heb ik het haar toen maar laten doen... >(
ja, deze is erg fel, kan je goed leren je vlamhitte te controleren. blauwe kegel zal zo'n 4-5cm zijn en dan nog de rest v/d vlam...ideaal voor uitgloeien grote stukken metaal en smelten tot zo'n 15 gram zilver iig en uiteraard solderen massieve/grote stukken.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Ah dank je, dat klinkt als een goed alternatief! :thumbsup:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Erika »

@thjuh , ik had de vraag gesteld dacht ik maar zie m niet staan

Waar en wat giet jij hiermee want ik heb m hier ook staan? en een grovere, maar gieten ermee lukt niet . Moet ik zeggen dat ik ook een exact brander met diverse koppen heb staan die gebruiken ze ook niet (gieten we zeker 20 gram of meer
Mijn cursisten gebruiken deze (nieuwste hier) handbrander eigenlijk het minst omdat ze het niet fijn vinden , we doen het al heel lang met een grote van de Lidl die sindsdien nooit meer te koop is geweest.........Maar die gebruiken we eigenlijk voor het grove werk.

Ken je de oefening voor de juiste vlamafstand, want dat is wel belangrijk.
Je vlam op de steen houden, dan zien je als je te dichtbij zit een oranje cirkel met een zwarte cirkel in het midden. Dit is dus te koel omdat je te dichtbij zit.
Ga je te ver weg dan duurt het lang en wordt het maar licht gloeiend.
Met de blauwe punt 'likkend' over de steen zul je zien dat het dan mooi oranje wordt, DAT is DE juiste afstand

Wat ik fijn vind van die crem brulee branders van blokker is dat ze te regelen zijn dus je kan ook met bolle vlam werken.. DAt mis ik bij die van HBM wel weer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Erika »

@thjuh , ik had de vraag gesteld dacht ik maar zie m niet staan

Waar en wat giet jij hiermee want ik heb m hier ook staan? en een grovere, maar gieten ermee lukt niet . Moet ik zeggen dat ik ook een exact brander met diverse koppen heb staan die gebruiken ze ook niet (gieten we zeker 20 gram of meer
Mijn cursisten gebruiken deze (nieuwste hier) handbrander eigenlijk het minst omdat ze het niet fijn vinden , we doen het al heel lang met een grote van de Lidl die sindsdien nooit meer te koop is geweest.........Maar die gebruiken we eigenlijk voor het grove werk.

Ken je de oefening voor de juiste vlamafstand, want dat is wel belangrijk.
Je vlam op de steen houden, dan zien je als je te dichtbij zit een oranje cirkel met een zwarte cirkel in het midden. Dit is dus te koel omdat je te dichtbij zit.
Ga je te ver weg dan duurt het lang en wordt het maar licht gloeiend.
Met de blauwe punt 'likkend' over de steen zul je zien dat het dan mooi oranje wordt, DAT is DE juiste afstand

Wat ik fijn vind van die crem brulee branders van blokker is dat ze te regelen zijn dus je kan ook met bolle vlam werken.. DAt mis ik bij die van HBM wel weer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Kamer of schuur?

Bericht door Kom net kijken »

Dank je Erika, dan zie je dat mijn cursus inderdaad niet je van het is. Ze hebben wel gezegd dat je moet verhitten met het stukje waar het laatste wit verdween toen je de zuurstof bij deed, maar die oefening kende ik niet. Komende maandag is mijn inhaalles en die wordt gegeven door iemand die vers van de opleiding af is. Ik zal haar eens vragen om die uitleg met beeld. Dank je wel!

Is er eigenlijk een handbrander nog te koop waar je ook mee kan gieten?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Kamer of schuur?

Bericht door @tjuh »

ik heb een mini grafietkroesje (schat iets van 3-4cm hoog en eenzelfde diameter en 1 een maatje groter) en daarin smelt ik dan het zilver om vervolgens te gieten.
een zo klein mogelijke kroes is natuurlijk wel belangrijk met zo'n compacte brander. Als ik er aan denk zal ik de volgende keer even wegen hoeveel er in gaat/is gegaan.
kroesje kwam dacht ik bij zujeddeloh vandaan.

en ik denk dat wij ook dezelfde van lidl hebben, die is echt superfijn om diverse dingen mee te doen (en doet het gewoon altijd zonder rare fratsen) erg jammer dat die inderdaad niet meer verkocht worden.

die van het linkje is wat forser van formaat dus zal niet een ieder prettig in de hand liggen, maar voor zoverre is het enige probleem bij sommige de vergrendeling loskrijgen...zeker linkshandigen.
Plaats reactie