hangmotor of micromotor kopen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
dclmbr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 16-01-2019, 20:05
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

hangmotor of micromotor kopen

Bericht door dclmbr »

Hallo!

Ik ben beginnend student en zou graag een hangmotor aankopen.
Nu las ik dat je ook een micromotor kan kopen.
Welke van de twee is de beste investering om mee te starten?

Ik heb al gelezen dat je best iets koopt met zo laag mogelijke beginsnelheid maar zie dit nergens staan bij de micromotor.
Als jullie een specifieke motor aanraden laat maar weten!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Cees »

Als je de motor wil gebruiken voor nauwkeurig frezen, boren en zetten met hamerhandstuk, dan dient het toerental in principe te beginnen bij 0 en daarbij voldoende kracht op te leveren.

Wil je hem gebruiken voor boren, schuren, polijsten etc, dan zou ik gaan voor een hangmotor met een startsnelheid van 500.

Verschil tussen micromotor en hangmotor betreft de fexible slang die aan een hangmotor zit en bij een micromotor anders is.

Er zijn er die zweren bij een micromotor, maar liever een goede hangmotor dan een slechte micromotor. Voor beiden is het zo dat je voor de kwaliteit betaald.

Een hangmotor heeft zich gedurende de jaren bewezen, micromotor is wat jonger in het vak.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
dclmbr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 16-01-2019, 20:05
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door dclmbr »

Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Nu nog beslissen :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Erika »

gebruikk anders ook even de zoekfunctie van het forum, deze vragen zijn al voorbij gekomen in de voorbije jaren, misschien heb je nog iets aan de antwoorden aldaar :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Sinterklaas »

Hangmotor is als je het langdurig wilt gebruiken niet zo fijn. Omdat de slang aan het handstuk blijft trekken word je hand moe.

Bij een micromotor ligt al het gewicht in je hand en kun je lang achter elkaar werken. Zonder dat je hand moe word. Dit is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Evert J@n »

Een hangmotor is duidelijk krachtiger. Met een goede werkhouding en goede plaatsing hoef je van de aandrijfslang geen last te hebben. Op school ( Schoonhoven) werk je met de hangmotor, dus daar doe je veel praktijkervaring mee op. Hij is minder kwetsbaar. Je zult in dat geval toch al snel een eigen handstuk voor de hangmotor moeten aanschaffen, hoewel er op de cursussen vaak wel een uitleen- handstuk is. Zo’n handstuk is een relatief duur stuk gereedschap, Zorg dus bij aankoop dat je een regulier handstuk/motor hebt zodat je het ook op school kunt gebruiken. Er worden op sites als marktplaats of Facebook groepen voor gebruikt goudsmid gereedschap geregeld gebruikte hangmotoren aangeboden,ook goede. Voor een hobbyist een goede optie. Bedenk dat een hangmotor later de spil in je werkplaats is en dat hij bij goed onderhoud erg bedrijfszeker is! Voor het fijnere polijst- of freeswerk is een micromotor prettig, maar als je meer ervaren bent kun je daar later nog meer van genieten. Ik zou dus zeggen, begin met een hangmotor en een goed merk handstuk, en kijk dan later eens naar een micromotor voor “erbij”.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Herman »

Beste mensen ik kocht 6 jaar geleden een DREMEL 4000 voor ~100 euro waarbij ook een flexibele as bij behoorde en nog wat hulp stukken .
Ik heb er een schroefkop er bij gekocht en ik kan alle hulpmiddelen met verschillende maten direct plaatsen .
de machine hangt aan een elastiek aan het plafond , beweegt alle kanten op evenals de flexibele as, het handvat ligt prettig in de hand , al 6 jaar dagelijks in gebruik , 175 wat toeren tal variabel en dat alles voor 100 euro , geweldig mijn idee .
IMG_3724 kl cor.jpg
.

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
MiekeManders
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: vrijdag 09-12-2016, 18:19
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Rocamadour (Fr)

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door MiekeManders »

Dag Herman.
Ik ben een hobbyist en heb ook al jaren een dremel. Goed ding maar de freesjes en onderdeeltjes die ik erin klem laten continu los.
Ze lijken los te trillen. Om gek van te worden.
Heb inmiddels al zoveel spantangetjes gekocht (zien er overigens niet afgesleten uit) maar het helpt niet. Moet steeds opnieuw aandraaien..
Misschien ligt het aan de snelheid.. Soms blijft ie ineens wel zitten.
Ik overweeg een nieuwe hangmotor te kopen maar zijn aan de prijs dus ik stel het alsmaar uit.
Ik zag dat jij ook een dremel gebruikt. Herken je dit probleem?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: hangmotor of micromotor kopen

Bericht door Herman »

Hay Mieke
Je schrijft (Heb inmiddels al zoveel spantangetjes gekocht ) ik neem aan dat je daarmee
span t.JPG
span t.JPG (17.59 KiB) 4644 keer bekeken
deze dinggen bedoelt .
Ik heb dit hulp middel vanaf het begin niet zien zitten ,omdat ik een grote verschijdenheid aan as diktes gemakkelijk moet kunnen wisselen . en omdat ik alle maten gaatjes moet kunnen boren van af 0,3-0,4 -0,5 enz mm tot~~ 2,5mm toe.
Daarom heb ik een boorkop gekocht die past op de dremel voor ongeveer 10 euro ,
download/file.php?mode=view&id=3230

daar kun je net als bij een gewone boor machine alles in zetten met een maat van 0,5 tot 3,2 mm .
Maar ook met deze snel span kop trilt het ingeklemde hulp stuk wel eens los , dat is geheel afhangkelijk van 2 oorzaken .
A ) wekt het ingespande gereedschap veel weerstand op bv grove fresjes en B) de hardheid van het materiaal is mede bepalend .
Geen punt , met een kleine tang draai ik een heel klein beetje het boorkopje aan .
Ik neem aan dat ik hiermee enige duidelijkheid kunnen brengen , waarom ik nauwelijks problemen heb met los lopende asjes .
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel .
Gr herman
Bijlagen
span kop.JPG
span kop.JPG (24.72 KiB) 4644 keer bekeken
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie