Branderset - propaan

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Yoko
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 28-12-2017, 21:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Branderset - propaan

Bericht door Yoko »

Dag allen

Mijn excuses, maar ja hoor... de zoveelste vraag over een brander..
Ik doorploeterde al een groot deel van het forum, maar vind mijn antwoord niet.
Bij deze..

Momenteel ben ik als gedreven hobby-ist aan het werk als goudsmid. Ik heb me thuis al wat geïnstalleerd; werkbank, hangmotor, verschillende handgereedschappen,... Het belangrijkste wat me op dit moment ontbreekt is een goede brander. Momenteel doe ik het al een aantal jaar met de beruchte crème brûlée brander :-). Op zich lukt dat wel, zij het niet dat ik die zo vaak moet bijvullen en dat hij soms al tijdens het maken van een werkstuk moet worden bijgevuld. Hatelijk als je net goed bezig bent. Inmiddels kreeg ik al heel wat tips over welk merk brander ik zou kunnen kopen. (Little torch, Orca,.. )
Echter, waar niemand me tot nog toe een (degelijk!) antwoord kon op geven, is op de veiligheid bij het gebruik van propaangas e.d.. Ik kan heel eenvoudig een branderset bestellen bij BM of andere groothandel, maar heb géén idee hoe ik zelf die brander dan veilig moet gaan installeren. Daarnaast las ik ook, dat een propaangasfles bijvoorbeeld best buiten wordt bewaard... (wegens.. gevaar dus !)
Nu is het zo, dat mijn 'werkplaats' zich in mijn huis bevindt en ik dus absoluut voor de meest veilig oplossing wil gaan. (ik wil natuurlijk mijn huis niet in de fik steken...)
Andere opties zijn dan propaan/zuurstof, maar dat blijkt ook niet zonder gevaar.. Ik hoor/lees dat mensen van die zuurstoffles afwillen, wegens (ontploffings?)gevaar.


Dus, hoe pakken jullie dat aan? Hebben jullie allemaal de mogelijkheid om gasflessen buiten te zetten?
Hoe kan ik zo veilig mogelijk mijn werkplek binnen in huis inrichten ?

Dankjewel alvast voor de reacties..
Ik wordt een beetje bang van alles wat ik online lees :oops: !!
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Branderset - propaan

Bericht door Sun »

Belangrijke vraag :-)

Ik kan ook niets buiten neerzetten, daarvoor is mijn atelier te verheven... (Zolder :LOLtear: )

Mijn oplossing was de Little Torch, met de kleine wegwerp-gasflessen en een zuurstofconcentrator. Ik begrijp dat kleine flesjes niet veiliger zijn dan de grote flessen trouwens, ik heb me vooral gehouden aan wat de verzekering voorschreef. De kleine flessen in een "houder-op-wieltjes" mocht ik zo neerzetten, een grote fles hadden ze meer problemen mee.

Hou je leidingen en aansluitingen in de gaten door ze regelmatig te checken, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar opletten en nadenken over wat je doet, voorkomt een boel.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Branderset - propaan

Bericht door Evert J@n »

Een gewone fles propaangas kan gewoon binnen. Heel veel mensen koken erop in hun caravan of buitenhuisje. Altijd een drukregelaar monteren. Daarna een rubberslang die je om de paar jaar vervangt ( productie datum of vervangingsdatum staat erop gedrukt). Altijd alle kranen dichtdraaien als je stopt met werk. Dus zowel de branderkraan als de kraan die standaard op de gasfles zit. Ga naar een kampeerwinkel. tuincentrum(gasbarbecue afdeling) of een goede ijzerwarenzaak voor de benodigde koppelingen en hulpstukken.
Als je een Little torch gebruikt heb je ook een zuurstofbron nodig. Koop hiervoor een zgn. zuurstofconcentrator ( die verlaagt het stikstofgehalte in de aangezogen lucht, waardoor het zuurstofgehalte hoger wordt). deze apparaten worden gebruikt bij astmapatiënten, dus zijn veilig. Dan heb je geen flessenzuurstof of acetyleen nodig. Monteer altijd een zgn vlamdover, ga je helemaal voor safe, dan monteer je er een in de gasleiding en 1 in de zuurstofleiding. ( dit zijn wel verschillende typen , dus goed op letten bij de aanschaf). En wat natuurlijk zeker niet mag ontbreken als je soldeert is een emmer water, een emmer zand ( met een bordje erop zodat de kat hem niet als kattenbak ziet, een blusdeken en een Koolzuur brandblusser.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Branderset - propaan

Bericht door ErwinG »

7 veiligheidstips

en...
Vereisten voor het plaatsen van gasflessen
  1. Het belangrijkste is dat de gasfles op een veilige plaats staat en dat je er makkelijk aan kunt als je deze wilt vervangen. De gasfles mag niet in de buurt van brandbaar materiaal staan.
  1. Plaats de gasflessen binnen gebouwen niet in de buurt van vluchtwegen en brandbaar materiaal, zoals afval en karton. Zijn de flessen in gebruik, zorg dan voor goede ventilatie van de ruimte.
  1. Gasflessen mogen slechts 1 toestel van gas voorzien.
  1. Ideaal staan de gasflessen rechtop op een stevige, vlakke ondergrond. Bestaat toch de kans dat ze worden omgelopen, voorzie ze dan van een afsluiting of beveilig ze.
  1. Bescherm makkelijk hanteerbare flessen voor het bereik van kinderen. Bevoegden en nooddiensten moeten dan weer wel makkelijk aan de flessen kunnen.
Laatst gewijzigd door ErwinG op vrijdag 09-02-2018, 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Elke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 08-02-2018, 17:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Branderset - propaan

Bericht door Elke »

Is dit dan de beste optie voor een thuiswerker?
voor gieten van zilver en evt. goud


https://shop.drijfhoutnl.com/complete-b ... r-hm5.html
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Branderset - propaan

Bericht door Erika »

Niet perse. In ieder geval moet je wel de gietknop bijkopen, want het is niet voor niet een Mikro brander, kleine vlam, Iedeaal voor reparatiewerk etc.

Dit is wel een hele fijne brander, en zeker als je professionee; bezig bent een goede investering.
Al zou je ook naar tweedehand concentrators kunnen zoeken op marktplaats .

https://www.bijoumoderne.nl/default.asp ... nitcode=01

Deze zijn ook gewoon goed, zeker voor gieten oog,
Verwisselbare koppen dus voor al het werk heb je wel iets.
kosten zijn ook niet meteen richting 1000 euro te investeren (als het een hobby is is dat misschien beetje veel, als het je vak is dan natuurlijk niet en trek je de BTW weer af natuurlijk)
https://www.bijoumoderne.nl/default.asp ... itcode=011
Sievert Set ex btw rond 165 ex btw, maar dan heb je drukmeters, soldeerpincet etcetc.

Exact brander is ook fijn

Dit zijn de zelfaanzuigende branders ,
Je kan ook nog kikken bij mondblazen ook dat is heel fijn solderen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie