Granuleren

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
TamaraKnol
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 14-02-2017, 19:44
Ervaring: Leerling vakopleiding

Granuleren

Bericht door TamaraKnol »

Hallo!

Ik zou heel graag willen granuleren, maar ik weet niet hoe en waar ik dat zou kunnen leren! Op internet kan ik er niet zoveel over vinden en aan de vakschool krijg je dit helaas niet! :(

Tips en ideeën zijn heel erg welkom!!

Tamara
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Granuleren

Bericht door Sinterklaas »

Je kunt op meerdere manieren granulles maken.

Als je mooie ronde balletjes wilt kun je met een bolfrees holletjes maken in een houtskool soldeer"steen". Dan een stukje draad knippen en smelten in het holletje. Als je de juiste lengte draad hebt gevonden voor de maat van het holletje kun je meerdere holletjes frezen en snel een hele boel balletjes maken.

Een andere manier is om een bak met water (en eventueel een beetje alcohol) te nemen en daar boven je soldeersteen te zetten. Je soldeersteen zet je schuin en op de rand leg je het materiaal dat je wil granuleren. Dan verwarmen en al je plaat schuin genoeg staat rolt het zo het water in. Meestal zet ik de soldeersteen een stuk boven het water. Dan koelt het tijdens het vallen in de lucht al iets af. Als je alcohol in het water doet dan geeft dan ook mooiere granulles (ronder) als je juist vlokjes wilt kan je alleen water gebruiken. Let op dat je meer water dan alcohol gebruikt want alcohol kan ontbranden als het heet word. Dus hou een deksel bij de hand. En geen water op brandende alcohol gooien want dan maak je het erger.

EDIT: Net even op youtube gezocht, hier 2 video's er zullen er vast nog 100 meer zijn. Maar dit geeft een goed idee van mijn eerste uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=mWkImwAZGTc
https://www.youtube.com/watch?v=4mzTCv7C-BU
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Granuleren

Bericht door Abo »

Voor mooie ronde bolletjes te maken is het nog beter om je water stevig te laten draaien met een stok of dergelijke.
De zin ervan is de weg naar beneden te verlengen voordat het metaal de bodem van je emmer raakt.
Doordat het dan ronddraait in het water behoudt het ook zijn ronde vorm.
Een dieper emmer is dus beter dan een brede emmer.

Op youtube zijn er tig van video's hoe je granulaat van zilver (of goud) kunt maken.

Nog een andere methode is (moet je wel een oventje voor hebben) om allemaal snippers draad van dezelfde lengte te knippen.
Je neemt een kleine conservenblik.
Je maalt houtskool tot poeder (NIET BINNENHUIS doen!!).
Je legt een laag van dit poeder in je blik en verdeelt de stukjes draad zodat ze genoeg ruimte hebben en niet in mekaar kunnen vloeien.
Deze dek je af met een laag van minimum 5mm poederhoutskool.
Zo bouw je laag per laag op totdat je boven bent.
Dit blik zet je dan in een oven.

Hoelang je dit moet laten staan in je oven is afhankelijk van de dikte en omvang van de lagen.
Wel heb je dat alle bolletjes dezelfde afmeting hebben .... als je goed geknipt hebt tenminste -)
Plaats reactie