Roest op gereedschap

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Ilke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vrijdag 27-05-2011, 19:47
Ervaring: Leerling vakopleiding

Roest op gereedschap

Bericht door Ilke »

Hallo!

Ik heb hier een tribulet liggen (die ik ongeveer twee jaar niet gebruikt heb) en die geroest is...
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit voorkom/oplos?
Ben bang dat dit met mijn nieuw materiaal met verloop van tijd ook zal gebeuren...

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Of heeeeeel veel gebruiken, of lichtelijk inwrijven met een lapje waar wat olie op zit.
Dit laatste natuurlijk niet op je vijlen, maar op je tangen en triboulet zal het goed werken tegen roest.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Oplossen zal je moeten doen door schuren, de grofte waar je mee begint is afhankelijk hoe erg de roest is.
Om het bij te houden gebruik ik een lap met zuurvrije vaseline, het ding gaat al jaren mee en ik denk dat ik er de rest van mijn leven geen nieuwe vaseline meer op hoef te smeren.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Ja ik liep ook al met die vraag rond, want helaas gebruik ik veel gereedschap niet vaak genoeg om roest te voork?men :?

En dat je het met vijlen beter niet zo kan doen begrijp ik, maar hoe dan wel? Ik heb roestoplosser maar ik bekijk dat potje met enige argwaan, nadat ik er een keer iets in heb gelegd wat onherkenbaar werd.
Heeft iemand misschien een tip voor de vijlen?
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Bij vijlen is het vooral het voorkomen van roest want van roesten worden ze bot.
ik heb mijn vijlen altijd op een droge plek in een vijlenzak bewaard, tegenwoordig heb ik ze voor het grijpen in een lade met een katoenen voering zodat ze ook niet tegen elkaar liggen te vijlen.
Als je een beetje roest op je vijlen hebt zou ik ze met een vijlenborstel schoonmaken. Chemisch slijpen is ook wel eens langsgekomen volgens mij moet dit de roest ook oplossen.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

akkasilver schreef: Heeft iemand misschien een tip voor de vijlen?
Heleen
GEBRUIKEN!!!! :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

smidje schreef: Als je een beetje roest op je vijlen hebt zou ik ze met een vijlenborstel schoonmaken. Chemisch slijpen is ook wel eens langsgekomen volgens mij moet dit de roest ook oplossen.
vijlborstels hebben vaak harde stalen pennen en zijn ook niet altijd vriendelijk voor je vijlen, een oude kretsborstel ( messing) kan dan ook goed helpen.
Een poosje in de salpeterzuur leggen maakt oude vijlen weer haarscherp omdat het zuur de kap aanvreet en de tanden dus weer haarscherp vormt.
Ari heeft hiermee geexperimenteerd met verbluffend resultaat.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Ilke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vrijdag 27-05-2011, 19:47
Ervaring: Leerling vakopleiding

Bericht door Ilke »

Bedankt voor de antwoorden...!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb voor mijn vijlen geleerd NOOIT met een staalborstel schoon te maken, of een schraper van koper/messing maken of met een messing vijlenborsteltje gaat het ook super.

Verder invetten en als t wel wat roest, schuren tot aan polijsten en dan weer invetten en zorgen dat alles droog opgeborgen wordt

Heb hier vijlen die wat slijten na de jaren, ik wilde ook eens kijken in salpeter binnenkort. maar dat zal even duren, eerst mn hoofd weer normaal werkend
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

....of was het nou zwavelzuur??? ARI, jump in please.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Willem Parel schreef:....of was het nou zwavelzuur??? ARI, jump in please.....
Volgens mij oude vitriool en vijl uitkrabben doe ik altijd met een paaltje zilversoldeer, heb je altijd bij de hand.
Goudsoldeer wil ook hoor :wink:
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik gebruik een rvs borstel voor mijn edelmetaalvijlen en een gewone vijlenborstel voor de grove vijlen in de smederij maar ik heb nog nooit gemerkt dat mijn vijlen er onder te lijden hebben.
Ik ken het messing stripjes verhaal wel van de vakschool maar dat kost me echt teveel tijd en ik betwijfel of dat bij roest veel effect gaat hebben aangezien roest vastgehecht zit aan het staal.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

radiorobbie schreef: Volgens mij oude vitriool en vijl uitkrabben doe ik altijd met een paaltje zilversoldeer
Wow Robbie, kun jij je een paaltje zilversoldeer permiteren, ik moet het altijd doen met een heel dun plaatje.... :mrgreen:

....zonder dollen. Ik gebruik voor de vijlen altijd een stripje ( rood, ten overvloede...) koper van zo'n 2 cm. breed en schuif dit dwars op de vijl door de groeven.
In no time neemt het plaatje de groeven over en pulkt op,deze wijze elke oneffenheid er uit zonder je vijl nadelig te beinvloeden, volgens mij de minst schadelijke en gemakkelijkste manier.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

teveel tijd met een plaatje koper?! Ik dacht dat ik ongeduldig typje was, maar ik vind een paar seconden per vijl toch niet teveel tijd :)

Maar daarom heb ik bij bijou ook dat messingborsteltje voor vijlen gehaald ): dan is het nog weer een seconde minder

En roest, tja dat ben ik eigenlijk altijd wel voor zeker met mn vijlen
maar toch doe ik dat zeker met koper plaatje :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie