Damasceen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Kan ie alsnog wel doen toch?
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Het was een niet heel erg serieusje
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik krijg geen beeld??? en ik ben nu toch zo nieuwsgierig!!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Geen beeld? Doet de foto het niet bij jou ?
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

foto

Bericht door hellen »

Bij mij ook niet en ik wil hem ook graag zien.

Hellen
Passion meets Jewellery
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Oh wellicht omdat hij op een link van het forum staat, en jullie niet geregistreerd zijn daar.
Daniel, stuur je die ene( :( )foto me even door van vrijdag?
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Lapidee schreef:Ik zoek de steentjes morgen op en zal wat foto's nemen.

Groet Ruud

Kicken !! gaaf werk Vooral die steenbok. !!

Als ik nu eens tijd had.......
Wil je nog eens kijken??
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Afbeelding

Afbeelding
Zo beter?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

werk

Bericht door hellen »

Tjonge wat fantastisch mooi, daar ben ik even stil van.


Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Sorry vergeten. Zoals zo vaak. :oops:

Afbeelding[/img]
Onix

Afbeelding[/img]
Amethist

Afbeelding[/img]

Afbeelding[/img]


Rommelbak spul. 8)

Ruud
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door lapidato »

Daniel Houwer schreef:De kunst is bij Intarsia om een mooie gleuf te graveren (frezen) die je of op de bodem verkapt of aan de zijkant onderwaards verdiept.
Een trucje is ook de gleuf wat dieper te maken als je niet met goud werkt. Hoe dieper hoe beter het blijft zitten. Let wel dat diep hier ongeveer een halve mm is. Ik leg zelf het liefste rond draad of vierkant draad in. Bij ronddraad is de gleuf net iets smaller en met vierkant draad strak passend maar iets minder diep.

Bij damasceen graveer je eerst de omtrek (hamer en beitel of met handgraveer (duw) stekers of met graveerstekers met lucht suport.
Daarna graveer je het vlak met carre of allse tot 120graden stekers dieper waarna je het hele vlak met de vlaksteker gelijk maakt. Dan maak je een soort opstaande bramen net als op een vijl op het ontstane vlak. Dan hamer je er een stuk op maat gezaagd precies passend stuk fijnmetaal in of je begint er langs een rand een fijnmetalen draad in te hameren en legt die draad strak lans elkaar over het oppervlak totdat het vol zit. Een hamer en vlakpons zijn hierbij erg effectief. Net als het badeco 220rl hamerhandstuk op volle kracht met gematigde toeren. (nooit voluit draaien en nooit op meer dan 1500 toeren. Houd het handstuk een stukje van je draa af en aai eroverheen totdat je contact maakt en de draad vast zit.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Daniel
Heey Daniël en anderen :zwaai: ,

Je hebt het hier over graveren met een Badeco 220RL hamerhandstuk... Zelf zit ik al een tijd te denken zoon ding aan te schaffen... Deels om te ciseleren, deels voor zetten en ook voor intarsia/damasceen erg handig... Is het nou ook mogelijk als je zelf beiteltjes maakt om die hier in te doen en aardig te kunnen graveren? Of moet je dan wel meer gaan kijken naar een gravermax ofzo? Graveren doe ik niet vaak, besteed ik vaak uit aan de Gravin, maar voor bijvoorbeeld i.c.m. het ciseleren of pavé oid steek ik toch wel wat... (De andere toepassingen een boel vaker én, niet onbelangrijk, heb heel weinig ruimte voor bv compressor)

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie mening!

P.s. Is de Badeco beter dan de Techdent!? Die is nl een boel goedkoper maar heeft wel heeeel veel inzetjes... Nu heb ik de Faro, maar die voldoet gewoon niet... inzetje is niet te harden (en erg zacht van zichzelf), schroefdraad draait de hele tijd los etc.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Damasceen

Bericht door @tjuh »

of ik lees niet goed, maar volgens mij heeft hij het niet over graveren met het hamerstuk maar alleen over het inleggen van de draad (ipv pons/hamer).

Ik ben erg tevreden met mijn badeco, en ja alle inzetjes moet je apart kopen/maken. Ik kan geen vergelijking geven met de andere omdat ik daar nooit mee gewerkt heb.
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Re: Damasceen

Bericht door lapidato »

@tjuh schreef:of ik lees niet goed, maar volgens mij heeft hij het niet over graveren met het hamerstuk maar alleen over het inleggen van de draad (ipv pons/hamer).
Oeps... Je hebt helemaal gelijk, ik had de zoekfunctie gebruikt, ergens anders word er (geloof ik, begin aan mezelf te twijfelen haha) gesproken over een stekertje maken om in dit handstuk te zetten en dan te graveren, lijkt me wel tof :D.

Zie alleen bij bijou online dat ook deze een schroefdraad heeft voor de bevestiging, hoe maak je dan je eigen kopjes!? Tap je dan je eigen draad?
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Re:

Bericht door lapidato »

Daniel Houwer schreef:Ik vind dat hamer handstuk niet eens een slecht idee. Als je daar een hardmetalen inzet voor neemt en slijpt als een vlaksteker moet dat zeler lukken. Wel met een badeco 220rl uiteraard. Met het normale aambeeldje kan je ook prima het materiaal in je groeven slaan.
Check :oops: Gelukkig b;)

Dit gaat dan natuurlijk wel om wat grover werk dan een sierlijke graveersteek neem ik aan... Desalnietemin het proberen waard!

Nu is 't dus alleen nog de vraag of het verschil tussen de Faro en de Badeco 220RL de moeite voor een upgrade waard is:
-Blijft het kopje goed zitten? (zonder loctite)
-Zijn er makkelijk kopjes voor te maken? (Zie net dat het grootste kopje de helft van de prijs is, die kun je dus ook prima vermaken!)
-Gebruik je de 220 voor zetten of is de 215, met zachtere slag, een betere optie? Is 220 bijvoorbeeld voor diamant en de 215 meer voor Topaas!?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Damasceen

Bericht door Cees »

De 220 harde slag is mi de betere. Der slag intensiteit kan je op Badeco 220 regelen.

Vele hamerhandstukken leveren bijna geen slag.
Ik heb er meerdere tegen mijn vinger aan gehouden om te voelen wat de slag van het handstuk was, en bij een aantal wat dat echt minimaal.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie