Damasceen

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Jazeker kan ik die openen, maar je eerste link alleen niet.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Das raar, maar gelukkig is die ontzettend onbelangrijk.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Haha ok?

Ik dank je alvast voor wat je gepost hebt, daar ga ik morgen, ik bedoel zometeen mee aan de slag, ik laat het wel weer weten.

Slaap lekker!
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Zo, we zijn bezig geweest, ik heb de leraar ook die foto's laten zien op die site, en ben er mee aan het experimenteren geweest.
Aan het eind van de middag(we hebben 5 x 4 lesuren) had ik eindelijk een stukje koperfolie vastzitten!
Er moet wel nog vanalles gebeuren wil ik met deze techniek een werkstukje kunnen maken.
De beitel, die heb ik nu zo scherp mogelijk gemaakt en gehard
Voor het in te leggen materiaal gebruiken we nu koper, 2733 keer door de wals gehaald tot het niet dunner wil, en dan lekker nog eens uitgloeien.
Dan een raster in het staal beitelen, en met een vlakke pons het passende(!) stukje koperfolie erin getikt.
Eindelijk bleef het zitten. Ik had toen ook(voor zover mogelijk) de beitel geprobeerd te kantelen tijdens het slaan zodat de groefjes scheef zitten waardoor hij meer grip krijgt.
Ik probeer maar vanalles uit, tot het lukt.

edit:

dit is ook gaaf

http://www.engravingforum.com/showthread.php?t=1011
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Tsjonge Tijmen, dat is zeker mooi werk wat er op die link te zien is.
Zouden er voor dat opruwen van het ondermetaal nou geen gemakkelijker methodes zijn dan steken?
Ik denk hier bij aan een beiteltje in het hamerhandsstuk o.i.d.( lang geen airgraver natuurlijk maar goed.....)
Of een ander soort repeteergereedschap, maar ja als dat zo gemakkelijk te bedenken is werd het allang toegepast natuurlijk.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Mja, gewoon opruwen is het ook niet he, het moet een ondergrond worden wat volgens mij een soort weerhaken worden wanneer je er op slaat. Dus heel veel scherpe puntjes.

Dat hamerhandstuk, wat is dat eigenlijk voor iets?

Bij een foto van dat forum kreeg ik ook de indruk dat een Japannertje daar het van boven naar beneden erin sloeg ipv ''stekend''
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Vraagje Tijmen, waarom gebruik je latoen en niet gewoon iets dikker materiaal?
Is dat omdat de kern van Tijmen altijd met het allermoeilijkste wil beginnen :P ? Als je met zulk dun materiaal werkt (kan je dan niet meer zagen tenzij je het ergens opplakt anders moet je het knippen of uitsnijden) Kan je ook met een scherpe steker het raster maken. Te diep en je zou je latoen kapot duwen op de uitstekende riggels.
Wat je in de svs niet ziet (niet goed) is dat de vlaksteker met 1 punt schuin het materiaal in gaat onder een kleine hoek. Daardoor glijdt de steker rustig aan door en gooit dezelfde constante braam op. Wordt de braam een stuk groter, steker iets meer kantelen. Komt je steker eruit, iets minder. Zo hoef je niet elke keer je steker of beitel te verzetten voor het volgende stukje. Dan gaat het wel heel lang duren. Je maakt dus gewoon een vijl kap in het staal.

Verder, nogmaals, neem niet al te dun materiaal. En koper is uitgegloeid lekker zacht maar verhard erg snel tijdens verwerken. De eerste slag is echt goud waard. Fijnzilver zou mijn keus zijn.
Ik heb het verhaal van Paul66 (die ovaal met draad) ter test gesteld en dat werkte prima met fijnzilverdraad.


Ben erg nieuwsgierig hoe het je vergaat!
Succes,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Hehe, dat eerste, daar zit zeker wel waarheid in.
En verder, de enige op school die er iets van af zou moeten weten, vonden we vanmiddag, en die zei dat het zo dun mogelijk moest, vandaar.
Maar dat resultaat wat ik ermee behaalde, was wel vast, maar niet zo mooi. Ik was inderdaad al een nieuw vlak aan het bewerken om het met dikker materiaal te gaan doen, lekker zelf proberen.
Latoen, dat woord ken ik niet, is dat een mooi woord voor walsen tot je niet meer walsen kunt? :roll:

En dan nog iets, je hebt het over stekers ipv beitels. Dat wilde ik ook gaan uitzoeken vanmiddag, omdat ik het wel eens met graveerstekers proberen wilde, maar aangezien ik net zo blij ben, met mijn carr?steker wilde ik ik eerst weten of ik em niet mishandel met dat staal. Helaas was de graveerleraar bezig, dus heb ik het maar even gelaten.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ik vind dat hamer handstuk niet eens een slecht idee. Als je daar een hardmetalen inzet voor neemt en slijpt als een vlaksteker moet dat zeler lukken. Wel met een badeco 220rl uiteraard. Met het normale aambeeldje kan je ook prima het materiaal in je groeven slaan.

Latoen is erg dun buigzaam metaal en ik geloof dat onder .3mm alle plaat latoen heet. Het is wel nog een flink stuk dikker dan blad goud, zilver of koper.

Ik denk zelf dat die Japanner op de foto het metaal vast sloeg. Voor het steken van het raster moet je echt een dunne fijne opstaande braam creeren. Die komt wat omhoog en bij het eerste inslaan duikt hij wat het materiaal in (van verschillende hoeken vandaar het raster) en gaat dan iets platliggen waardoor het materiaal echt onder die haakjes komt vast te zitten. Hoeft niet heel veel, het zijn per slot een heleboel haakjes.

Als je in het gedamaseerde oppervlak nog wilt graveren moet je zeker dikte genoeg hebben anders schiet je er zo doorheen en krijg je een rommeltje.

Een steker is trouwens zo bot maar ook zo weer geslepen dus hoef je niet heel bang te zijn voor je carr? steker als je slijpen kunt.
Als je een steker wilt maken kan je ook gewoon een botte frees of geinendraaier tot vlaksteker slijpen. Als hij niet te heet wordt (veel koelen dus) kan je daar erg snel een steker mee maken.
The best things in life are still made by hand
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ja, ik bekeek de foto nog een keertje, en daar zul je wel gelijk in hebben ja.
We zullen vrijdag eens even kijken hoe het werkt! 8)
bedankt
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Daniel Houwer schreef:Vraagje Tijmen, waarom gebruik je latoen en niet gewoon iets dikker materiaal?
Is dat omdat de kern van Tijmen altijd met het allermoeilijkste wil beginnen :P ?
Verder, nogmaals, neem niet al te dun materiaal.

Ben erg nieuwsgierig hoe het je vergaat!
Succes,

Daniel
:roll:
hihi, leuk h? gisteren, vooral die dikke plaatjes :D

hier ponst hij trouwens ook met de Lindsay

Afbeelding

al doet het gewei het ook fijn
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Ja Tijmen, je hebt helemaal gelijk.
Ik heb er veel van opgestoken.
Met dat hele dunne spul had ik nog nooit gewerkt. En dat dikke spul vind ik nog steeds lekker werken op de manier waarop ik het aanpak. Het is dan alleen meer Intarsia dan Damasceen. En als je de randen diep genoeg wegsteekt gaat het altijd goed. Ik vind ook dat het veel meer mogelijkheden biedt.

Het dunne metaal opleggen blijkt vlot gedaan en geeft ook gafe (2 dimensionale) mogelijkheden waar ik zeker meer mee zal gaan spelen.

Jij succes met het snijden van de rasters.
Had je deze al gezien? http://www.kougei.or.jp/english/crafts/0813/f0813.html
Hier komt het ponsje van gewei vandaan.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dit is mijn lieve heers beestje met Intarsia/damasceen. Kan nog een hoop bijleren!

http://www.handengravingforum.com/pictu ... tureid=352
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Tis wel een schatje hoor, Daniel :D
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Je allereerste lieve beestje heb ik in mijn bezit 8)
Wie weet word ie ooit nog wat waard, had hem maar gesigneerd :wink:
Plaats reactie