Klinkverbinding maken

Alle vragen over gereedschap en technieken die je nergens anders kwijt kunt
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » maandag 20-11-2017, 13:41

Geachte collega’s
Voor het verbinden van titanium aan zilver wil ik mijn klinktechniek vervolmaken.
Het ziet er nu al acceptabel uit maar........ perfectionist als ik ben,wil ik eens kijken of er wellicht speciale trucs of gereedschappen voorhanden zijn.
Alvast bedankt.
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor @tjuh » maandag 20-11-2017, 15:28

ik zou zeggen begin met fotootjes van je huidige resultaat met je huidige gereedschappen, dat scheelt al een stukje "vervuiling' van je topic.

tevens is het handig te weten (wat dmv foto van je stukken ook wel duidelijk zou kunnen worden) of je buis of draad klinkt.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » dinsdag 21-11-2017, 10:24

Mijn topic is niet vervuilt hoor!
Ik stel gewoon een duidelijke vraag.
Verder Kun je kijken naar mijn werk wat ik eerder geplaatst heb
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5718
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor Erika » dinsdag 21-11-2017, 12:12

Hoi

zou jhe eventueel hier een foto kunnen plaatsen can het acceptabele werk en eventueel de werkwijze, dan kunnen anderen ook aangeven hoe zij het bijvoorbeeld doen.
Ik Zou niet weten welke tips ik je zou moeten geven want ik weet niet wat je nu hebt gedaan.

Klinken is ook niet 1 weg die naar rome leidt, maar kan op verschillende manieren , zichtbaar, onzichtbaar . Wat zou je willen weten,

Misschien heb je ook iets aan het bestaande titanium topic
viewtopic.php?t=518

of hier ? viewtopic.php?t=3884

Ik verplaats het topic naar de overige technieken pijler
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » woensdag 22-11-2017, 14:35

8313AF0A-7888-4D66-8B2E-891F09378A85.jpeg
764AFE48-D2EF-455C-AFD2-586F2E545F18.jpeg


Hierbij enkele foto’s.
De vleugeltjes komen aan de onderkant vd hartjes. Daar zitten ook de stukjes draad die er doorheen moeten
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor @tjuh » woensdag 22-11-2017, 21:04

@tjuh schreef:ik zou zeggen begin met fotootjes van je huidige resultaat met je huidige gereedschappen, dat scheelt al een stukje "vervuiling' van je topic.

tevens is het handig te weten (wat dmv foto van je stukken ook wel duidelijk zou kunnen worden) of je buis of draad klinkt.

qua vervuiling doelde ik meer op dat er allerlei manieren worden aangegeven welke je al toepast, en dat dus te voorkomen.
dus om je vraag directer te kunnen beantwoorden is het handig om al te weten welke gereedschappen je nu gebruikt (eventueel met foto) en foto(vergrotingen) van wat je nu niet lekker vind gaan.

Tevens zat ik net uitgebreid je 2 geposte foto's te bestuderen (omdat ik de verbinding niet kon vinden...) om vervolgens te lezen dat deze nog niet verbonden zijn :P
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor Cees » zondag 26-11-2017, 1:50

Als ik dit zou moeten klinken dan zou ik er per vleugel voor kiezen om 2 klinkpennen te gebruiken van 1 mm.

Zilver en titanium op elkaar leggen fixeren en doorboren met een boortje van 1 mm, pennetje door het eerste gat steken en daarna het 2e gast boren. Door dit pennetje blijft het eerste gat uitgelijnd. Gat moet zuigend om het pennetje passen. Na het boren van het 2e gat zou ik het pennetje in het gat van het zilveren hartje vast solderen. Het gat in de titanium vleugel heel even met een bolfrees een schuin randje geven, pennetje op maat maken voor de klink mag ongeveer 0.5 mm uitsteken en dan met een hamertje rondom schuin op het pennetje slaan. Na het klinken netjes afwerken / wegschuren kan tot op de hoogte van het omliggende titanium (pen houdt dan op het uitgefreesde randje).

Klinken kan ook met een haler en brenger. In dit geval zou ik ook maar een kant klinken, dus een ponsje waar een holletje in gefreesd is in dit geval voldoende.
Ponsje over het uitstekende pennetje plaatsen en zachtjes aantikken totdat het vast zit. Afwerking zou je met een holfreesje kunnen doen, grote greinendraaier of met de hangmotor of schuurlatjes het bolletje netjes rond maken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » dinsdag 28-11-2017, 18:44

Hoi collega s
Ik heb nog een ander idee uitgeprobeerd met wat afval materiaal.
Ik volg dezelfde procedure als bij het klinken, alléén nu schuif ik er aan de achterkant een schijfje overheen wat ik gezaagd heb uit buis. Vervolgens laat ik hier een druppel secondenlijm opvallen. Zo hoef ik waarschijnlijk de achterkant vh titanium niet meer af te werken en....... de kans is klein dat ik de geanodiseerde bovenkant ga beschadigen.
Ben nu in het stadium dat ik beide vleugels dezelfde kleur moet proberen te geven.
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor Cees » vrijdag 01-12-2017, 0:21

Als je dan toch wil "vloeken" dan zou ik kiezen voor tinsoldeer, is veel duurzamer dan seconden lijm en kan je met een soldeerpistool aanbrengen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5718
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor Erika » vrijdag 01-12-2017, 13:03

Ik zou niet zo snel lijmen met secondelijm, beter kijk je naar de twee componenten lijmen en dan degenen die goed geschikt zijn voor titanium
Ik zou weer niet zo snel met tin werken omdat als er nog een keer iets aan verwarmd moet worden je eerst met allerlei gif het tin moet verwijderen.
En titanium wordt nu eenmaal ook wel gelijmd omdat klinken oid niet altijd gaat.
Alma heeft mooie lijm daarvoor met dikke viscositeit.
Secondeloijm is zo bros lijm er maar heel weinig mee,


Maar ik zond in de vorige post ook een URL mee voor topic vol informatie over werken met titanium, pagina's lang, misschien moet je die ook even doorlezen voor goede tips en ideeën :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
r0g3r
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 69
Lid geworden op: vrijdag 17-03-2017, 22:06
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor r0g3r » vrijdag 21-09-2018, 23:44

Hoi SmallArt
Prachtige libelle wat je daar gemaakt hebt!
Speel ook met de gedachte om titanium en zilver met elkaar te gaan verbinden.
Waar ik wel bang voor ben is dat je een batterij maakt met die 2 verschillende metalen.
Heb even snel gemeten met een multiemeter en wat zoutig water tussen zilver en titanium, en het geeft mij zo rond 0.45 volt.
Dit betekend dus dat het minder edele metaal met de tijdl gaat corroderen.
Hoe zijn jouw bevindingen?
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » zaterdag 06-10-2018, 19:02

Beste lezer,
Ik heb nog geen opmerkingen gekregen vd diverse klanten.
Groet. F de Wijs
geduld is een schone zaak
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor @tjuh » zaterdag 06-10-2018, 22:03

Ik dacht mij te herinneren dat je het titanium "schildert", wellicht zorgen die oxidatiekleuren ervoor dat er geen reactie plaatsvindt (natuurlijke afdekking)....of wellicht transpireren jouw klanten minder :P
smallart
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: zondag 09-01-2011, 16:54
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: oudenbosch
Contacteer:

Re: Klinkverbinding maken

Berichtdoor smallart » zondag 07-10-2018, 16:36

Je kunt........titanium óók kleuren door de plus of min aan het metaal ve penseel te koppelen.
Er is genoeg luchtdoorlatendheid om ervoor te zorgen dat het Titanium geen verbinding aangaat met het zilver.
geduld is een schone zaak

Advertentie

Terug naar “Overige technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten