Steentje schuin tijdens zetten

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Ik lees net in een boekje dat het beter is de zetrand beetje bij beetje aan te drukken, in plaats van in één keer helemaal. In het laatste geval creëer je plooien. Die zullen dan wel een deel van het probleem vormen... :ohno: 00O
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Gelukt!!!! Heb de zetrand van mars met een dakfreesje dieper gemaakt en hem toen kruislings met kleine zetjes gezet. Dit is het resultaat na drie rondes en een rondje met de polijstnaald. Halverwege rondje twee sprong ie wel even op, maar ik heb hem teruggeduwd en ben doorgegaan. :phew: \:D/
image.jpg
One down, three to go. :thx:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Je kan ook een stukje kauwgom ofzo onder de steen proberen. Als het maar plakt.

Frezen kan je inderdaad ook met de hand proberen. Of zo vermogelijk met een grote bolfrees en dan de rest met kleinere maat frees. Dan heb je aan het begin al een stukje dat de juiste maat heeft. Dat zou ik proberen, bolfrees in de juiste maat tot de helft van de bolfrees. Of totdat je nog net niet je oude rusting raakt. En dan het laatste stukje met een iets kleinere bolfrees. Zou niet een veel kleinere frees pakken dat is lastiger.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

:thx: :thx: :thx: ik ga het proberen! Kauwgom heb ik wel, de kneedgum heb ik ooit weggegeven. Anders is een druppel zetwas misschien zelfs een optie, maar wie weet niet eens meer nodig, nu ik weet dat ik inderdaad te hard duwde. Kleine duwtjes en dan steeds opnieuw kruislings rondgaan, tot ie goed zit! Ik leer het nog wel. OOIT! :phew: :thumbsup:
Eerst die gaatjes maar eens proberen uit te fresen, stenen passend krijgen... 00OO :ohno: :schaam:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Goed bezig!

Van dingen die misgaan leer je het meeste.

Nog iets, wat voor nu niet van toepassing is, je kan ook je steen aanpassen aan je kast. Ipv je kast te frezen, kan je steentjes ook iets kleiner slijpen. 00O
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Dat klinkt mij als muziek in de oren! Alleen heb ik m’n zelf geslepen opaaltje ook nog niet hoogglans gekregen. Hier ben ik ook nog een beginner in. Maar het is makkelijker om een steentje opnieuw te kopen, dan een zetkastje opnieuw te solderen als er al steentjes in de rest zitten. Kan niet alles onder water zetten. Nog tips bij stenen slijpen? Ik heb inmiddels een hangboor. Hoef niet meer volledig op de hand. De steentjes nu zijn rozekwarts, turkoois en maansteen. Ik weet nog niet voor welke oplossing ik ga, maar leer bij beiden graag bij! 8) :thx:
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Sinterklaas »

Er is van het merk HATO een setje te koop bij Bijou om stenen te polijsten. Zachte stenen kun je met een schuurlatje oid slijpen. Wat je kan proberen is het steentje in een kapot holfreesje te lijmen waar het een stukje inpast. Dan kan je het in je hangmotor rond laten draaien. Vervolgens is het een kwestie van steen tegen schuurpapier te houden. Of bij hardere stenen tegen een diamanten slijpschijfje of slijpsteen. Daarna polijsten hele zachte stenen kan met hardvilt en gewoon polijst vet. Anders met Hato setje. Of je moet diamantpoeder kopen in verschillende groftes (eigenlijk superfijn).

Dat is de theorie. Zelf nog niet echt vaak gedaan. Heb ook niet het Hato setje. Wat je ook kan gebruiken om oude beschadigde stenen weer op te leuken. Als het deel wat je slijpt onder de zetrand zit en het is een opake steen dan zou ik het niet polijsten. Je ziet het dan toch niet.
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Actief lid
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Steentje schuin tijdens zetten

Bericht door Kom net kijken »

Bedankt!
Ik ga ernaar kijken! 88| :thx: :thx: :thx:
Plaats reactie